۱۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۹

موضع ترکیه درباره تحولات اوکراین

بنابر اعلام خبرگزاری نیمه رسمی آناتولی، بولنت آرینچ معاون نخست وزیر ترکیه روز جمعه اعلام کرد کشورش از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می کند و آماده است تدابیری را برای کمک به حفظ آن اتخاذ کند.
کد خبر : ۱۶۸۵۵۵
صراط: بنابر اعلام خبرگزاری نیمه رسمی آناتولی، بولنت آرینچ معاون نخست وزیر ترکیه روز جمعه اعلام کرد کشورش از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می کند و آماده است تدابیری را برای کمک به حفظ آن اتخاذ کند.
آرینچ همچنین در خصوص تصمیم پارلمان جمهوری خودمختار کریمه اوکراین در زمینه برگزاری یک همه پرسی برای ماندن به عنوان بخشی از اوکراین یا پیوستن به روسیه، ابراز نگرانی کرد.
معاون نخست وزیر ترکیه گفت الحاق کریمه امنیت اقلیت ها در این شبه جزیره را تهدید خواهد کرد.
وی افزود :« هر گونه الحاق به روسیه امنیت منطقه را به خطر خواهد انداخت زیرا برخی مردمی که در آنجا زندگی می کنند هویتشان و وضع سیاسی خود را از دست خواهند داد ».
شورای عالی کریمه روز پنجشنبه تصمیم گرفت شانزدهم مارس یک همه پرسی را در خصوص الحاق این منطقه به روسیه یا ماندن به عنوان بخشی از اوکراین در جایگاه یک جمهوری خودمختار، برگزار کند. این همه پرسی پیشتر قرار بود سی مارس برگزار شود.
به گزارش خبرگزاری شین‌هوا از آنکارا، روسیه دولت جدید اوکراین را که پس از برکناری ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور این کشور روی کار آمده است به رسمیت نمی شناسد و رویدادها در این کشور همسایه خود را کودتا قلمداد می کند.