۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۴

اضطراب مردم تهران ۲ برابر مردم ایران

در میان کلانشهرها و ابرشهرها چه در ایران و چه در کشورهای همسایه، تهران دارای شرایط خاص جغرافیایی، فرهنگی و اجتماعی می باشد. از نظر جغرافیایی همان طوری که آب و هوای تهران از شمال تا جنوب آن شبیه دو شهر جداگانه می باشد، باورهای فرهنگی و اجتماعی نیز دقیقا به همین شکل است.
کد خبر : ۱۶۸۶۸۱
صراط: ایران همان کشوری است که روزی می‌خواست ام‌القرای جهان اسلام باشد و در تمام جهات به الگویی برای کشورهای دیگر تبدیل شود اما بدون تعارف باید بپذیریم که در این زمینه آن‌طور که باید موفق نبودیم و مهم‌ترین دلیل این مسئله نیز تحقق نیافتن سبک زندگی مناسب در جامعه است. از سوی دیگر نکته تاسف بارتر این است که این روزها توجه به سبک زندگی و ابزارهای تحقق آن در بی توجه مسئولان قرار گرفته و گویا گوش شنوا و چشم بینایی وجود ندارد که بخواهد به سبک زندگی مردم، به خصوص در شهر تهران سر و سامانی دهد.  
 
از همین رو سراغ یکی از کارشناسان مسائل اجتماعی رفتیم و از وی در خصوص سبک زندگی امروز مردم تهران سوالاتی کردیم. دکتر مجید ابهری با بیان اینکه اضطراب مردم تهران 2 برابر مردم ایران است، اظهار داشت: در میان کلانشهرها و ابرشهرها چه در ایران و چه در کشورهای همسایه، تهران دارای شرایط خاص جغرافیایی، فرهنگی و اجتماعی می باشد. از نظر جغرافیایی همان طوری که آب و هوای تهران از شمال تا جنوب آن شبیه دو شهر جداگانه می باشد، باورهای فرهنگی و اجتماعی نیز دقیقا به همین شکل است.
 
این جامعه شناس کشورمان در ادامه خاطر نشان کرد:‌ حضور و وجود پاره فرهنگ ها باعث شده که تهران به مجموعه ای کلکسیونی از فرهنگ های مختلف شبیه گردد. آلودگی های تنفسی و صوتی از سوی دیگر باعث بروز آسیب های جسمی و روانی گردیده، به شکلی که پرخاشگری و اضطراب ناشی از این آلودگی ها در تهران 2 برابر سایر شهرها می باشد.  
 
وی در ادامه به عوامل تغییر سبک زندگی در کلانشهر تهران اشاره کرد و افزود: وجود فروشگاه های زنجیره ای به سبک غربی در تهران،‌سبک زندگی جدیدی را برای مردم تهران رقم زده و برای بخشی از جمعیت آن نیاز کاذب ایجاد نموده است. به عنوان مثال شخصی برای خرید رب گوجه فرنگی از خانه بیرون می رود و با خرید تلویزیون به منزل بازمی گردد.
 
ابهری ترافیک عجیب تهران و سرد شدن روابط خانوادگی را از دیگر عوامل تغییر سبک زندگی در تهران خواند و گفت: سبک زندگی مردم تهران به خاطر ترافیک پیچیده آن دارای ویژِگی های خود می باشد. عجله در رفت و آمدهای رانندگی، تاخیر در قرارها،‌ تصادفات و آسیب های ناشی از آن در تهران،‌ بخشی از زندگی روزمره مردم گردیده و به آن عادت کرده اند. همچنین وجود مراکز فست فود و رستوران های مختلف در تهران نشانه سردتر شدن روابط عاطفی و خانوادگی و از طرفی خوردن به یکی از تفریحات عدیده مردم تهران تبدیل شده است.  
 
این کارشناس مسائل کشورمان با تقدیر از زحمات و فعالیت های سال های اخیر مدیریت شهری تهران مبنی بر کاهش فاصله طبقاتی در تهران،‌ عنوان کرد:‌ متاسفانه نهادهای فرهنگی در تهران کمکاری محسوس و ملموسی دارند چراکه همپای آسیب ها نتوانسته اند در زمینه پیشگیری و کنترل اقدامات مناسب انجام دهند. به طوری که تاقبل از مسئولیت آقای قالیباف، اختلافات ظاهری و فیزیکی شمال و جنوب تهران شبیه به دو قاره متضاد بود اما خوشبختانه امروز وجود فضای سبز و اتوبان های کارگشا در جنوب تهران به طرف کاهش تفاوت های فیزیکی و مبلمان شهری می رود که لازم است نهادهای فرهنگی برای کاهش تبعیض اجتماعی و از بین بردن شکاف های فرهنگی اقدام به برنامه ریزی و فعالیت ضربتی نماید.
 
ابهری در بخش پایانی اظهارات خود به مسئولان نیز توصیه کرد و گفت:‌ در تهران هرگونه سیاست گذاری در زمینه های فرنگی و اجتماعی باید محله محور و منطقه مدار باشد. یعنی با پررنگ کردن سهم مردم و مشارکت آنها در مدیریت فرهنگی و اجتماعی می توان این ناهنجاری ها را به حداقل رسانید.  

منبع: فردا