۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۴

گزارش یک روز رایزنی‌های اشتون در تهران

کد خبر : ۱۶۸۸۴۳

صراط: کاترین اشتون، مسوول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا که شنبه شب در راس هیاتی برای انجام دیداری رسمی به تهران سفر کرده است در اولین روز از رایزنی‌های سیاسی‌اش دیدارهای فشرده‌ای با مقامات ارشد کشورمان داشت.

بررسی چشم‌انداز روابط ایران و اروپا در مذاکرات ظریف و اشتون

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز (یک‌شنبه) در دیدار با کاترین اشتون، نماینده عالی سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپایی از ارتقای همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپایی در حوزه‌های مختلف استقبال کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با ابراز خرسندی از انجام اولین سفر نماینده عالی سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپایی به جمهوری اسلامی اسلامی ایران و استقبال از بررسی راه‌های تقویت همکاری‌ها در ابعاد دوجانبه و منطقه‌یی، چشم‌انداز روابط ایران و اتحادیه اروپایی را مورد توجه قرار داد و دیدگاه کشورمان درباره این همکاری‌ها از جمله، مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی و قاچاق مواد مخدر را تشریح کرد.

تبیین نگاه جمهوری اسلامی ایران به تحولات منطقه از جمله بحران سوریه از دیگر موضوعات مورد بحث از سوی وزیر امور خارجه کشورمان بود که در آن بر گفت‌وگوهای سیاسی به‌عنوان تنها راه‌حل و ضرورت ایفای نقش کلیدی مردم سوریه در تعیین آینده سیاسی خود تأکید شد.

هم‌چنین رشد پدیده شوم افراط‌گرایی و خشونت در سوریه از سوی ظریف به‌عنوان تهدیدی فراگیر برای همه کشورها مطرح و بر ضرورت همکاری‌ها برای مقابله با آن تصریح شد.

تحولات افغانستان از دیگر موضوعات مورد تبادل نظر بین وزیر امور خارجه کشورمان با اشتون در این دیدار بود.

کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپایی نیز با ابراز خرسندی از سفر به کشورمان و تشکر از دعوت وزیر امور خارجه برای این منظور، فرصت به‌وجود آمده برای تبادل نظر بین اتحادیه اروپایی و جمهوری اسلامی ایران درباره مسائل مورد علاقه را مغتنم ارزیابی کرد.

او سفر خود به تهران را سفری دوجانبه در چارچوب روابط ایران و اتحادیه اروپایی قلمداد و هدف از آن را شناسایی و بررسی راه‌های بهبود و تقویت مناسبات دانست.

دوطرف در این دیدار تمایل خود به ادامه تماس‌های دو جانبه در سطوح مختلف را ابراز کردند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و کاترین اشتون هم‌چنین آخرین تحولات مربوط به گفت‌وگوهای هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+5 ، اجرای توافقات و نیز موضوعات مربوط به دور آتی این گفت‌وگوها در وین را مورد تبادل نظر قرار دادند.

دو وزیر خارجه پس از آن گفت وگویی کوتاه در جمع خبرنگاران داشتند.

ظریف: مصممیم در موضوع هسته‌ای به توافق برسیم/اشتون: هدف ما توافق با ایران است

زیر خارجه کشورمان پس از دیدار با اشتون تاکید کرد: ایران مصمم است درباره موضوع هسته‌ای به توافق برسد.

 محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در نشست مطبوعاتی مشترک خود با کاترین اشتون مسوول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: بحث‌های قابل توجهی در دیدار با خانم اشتون انجام شد از جمله وضعیت منطقه، آینده ارتباط ایران و اتحادیه اروپا و همچنین بحث درباره همکاری در خصوص مبارزه با تررویسم،‌ مواد مخدر، امنیت در افغانستان و وضعیت خطرناک و نگران‌کننده‌ای که در سوریه وجود دارد.

وی ادامه داد:‌گفت‌وگو درباره موضوع هسته‌ای، مذاکرات و اجرای توافق‌های گذشته و نحوه پیگیری کار در آینده در این مذاکرات مورد بررسی قرار گرفت.

ظریف با بیان این که ایران مصمم است درباره موضوع هسته‌ای به توافق برسد، گفت: امیدوارم با همکاری دو طرف بتوانیم موضوعات را به پیش ببریم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما نشان دادیم که به این مساله ایمان داریم و اراده سیاسی وجود دارد. ایران تعهداتی که باید انجام می‌داد را انجام داده و ادامه مسیر بستگی به طرف مقابل است که تا چه اندازه تحت توافقنامه تعهدات خود را انجام دهد و به میز مذاکره بیاید و این میل، تصمیم و تعهد وجود داشته باشد تا بتوانیم به توافقی برسیم که برای هر دو طرف مورد قبول است.

ظریف اضافه کرد: در 4 یا 5 ماه آینده می‌توانیم این کار را انجام دهیم و حتی این زمان می‌تواند کمتر شود.

او تاکید کرد: باید بپذیرند که ایران فقط توافق‌نامه‌ای را قبول می‌کند که به حقوق مردم ایران احترام بگذارند.

ظریف در ابتدای این دیدار گفت: خوشحالیم که برای اولین بار بعد از چند سال فاصله مسوول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران آمد.

وی ضمن خوشامدگویی به اشتون گفت: این مصاحبه مطبوعاتی به دلیل برنامه‌ریزی برای انجام دیدار خانم اشتون با رییس جمهور کوتاه خواهد بود.

کاترین اشتون نیز با بیان این که توافق موقتی بین ایران و 1+5 درباره موضوع هسته‌ای بسیار اهمیت دارد، ابراز امیدواری کرد که این توافق به نتیجه برسد و گفت: هدف ما رسیدن به توافق است.

کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای دیدار با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده است پس از دیدارش با محمدجواد ظریف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وی ضمن تشریح موضوعات مورد بحث در این مذاکرات گفت: ما قبلا ملاقات‌هایی با یکدیگر داشتیم و مباحثی در مورد مذاکرات هسته‌ای انجام داده‌ایم. اولین بار است که در تهران موضوعات را به صورت دوجانبه با هم مذاکره می‌کنیم. به عنوان رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دعوتی که به تهران شدم و به خاطر احترامی که صورت گرفت و مذاکرات مفیدی که داشتیم تشکر می‌کنم.

اشتون گفت: فرصتی بود که با یکدیگر در مورد موضوعات مورد نگرانی دو طرف گفت‌وگو کنیم، درباره وضعیت اسفناک در سوریه، آینده افغانستان، مبارزه علیه مواد مخدر و همچنین برخی مسائل حقوق بشر و آینده روابط ایران و اتحادیه اروپا مذاکراتی انجام دادیم.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ابراز خرسندی از اینکه با رییس‌جمهور کشورمان دیدار خواهد کرد گفت: در این دیدار موضوعات دوجانبه مورد بررسی قرار می‌گیرد و مباحث بسیار مهمی بحث می‌شود.

وی همچنین گفت که روزگذشته به مناسبت روز بین‌المللی زنان با جمعی از فعالان زن ایرانی دیدار کرده و آن را باعث افتخار بزرگی دانست که درباره موضوعات مربوط به زنان با زنان ایرانی گفت‌وگو داشته است.

اشتون همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اینکه مردم ایران مساله غنی‌سازی را حق خود می‌دانند، آیا دیدگاه شما درباره حق غنی‌سازی چیست؟ گفت: می‌خواهم شما را به توافق موقتی که در ژنو داشتیم ارجاع دهم، باید آن توافق نامه را بررسی کرد که ما در آن چطور صحبت کردیم و چگونه جلو رفتیم، این توافق به شما نشانه‌هایی خواهد داد.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: آقای ظریف و تیم مذاکره‌کننده ایران را به خاطر کاری که انجام دادند تحسین می‌کنم. من 4 سال است دارم در این باره با ایران مذاکرات می‌کنم این توافقنامه بسیار مهم است اما نه به اهمیت راه‌حل جامع. به هر حال این بحث‌ها موضوعات چالش برانگیزی است و ضمانتی ندارد اما با حمایت مردم ایران و کارهایی که دو طرف انجام می‌دهند قطعا امیدواریم که به توافق برسیم. هدف ما رسیدن به توافق است.

روحانی در دیدار اشتون: تصمیم دولت تعامل سازنده بر مبنای منافع مشترک با اروپاست

در ادامه این رایزنی های سیاسی رییس جمهور پیش از ظهر امروز (یکشنبه) کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به حضور پذیرفت.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در این دیدار با بیان اینکه سفر شما را به عنوان اراده اتحادیه اروپا در یک حرکت جدید تلقی می کنیم، گفت: روابط ایران و کشورهای اروپایی، از دیرباز سنتی و تاریخی بوده و امروز نیز دو طرف منافع، اهداف و زمینه های مشترک فراوانی برای همکاری دارند.

رییس جمهور با اشاره به آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای احیای روابط اقتصادی و مذاکره درباره مسائل مورد علاقه دو طرف اظهار داشت: دولت تدبیر و امید مصمم است در عرصه سیاست خارجی بر اساس منافع و احترام متقابل و مشترک با همه جهان تعامل سازنده داشته باشد و یکی از زمینه هایی که این دولت علاقه مند است روابط جدید در آن به وجود آورد، اتحایه اروپا است. زمینه ای که در آن شاهد تحرکاتی به صورت متقابل از سوی کشورهای اروپایی از طریق اعزام هیات‌های سیاسی، پارلمانی و اقتصادی هستیم و در این رابطه سفر شما به عنوان نماینده سیاست خارجی ۲۸ کشور اروپایی مفهوم سیاسی فراتری دارد.

او اظهار کرد: در چارچوب گفت‌وگو با اتحادیه اروپایی مسائل متنوعی در منطقه بسیار حساس خاورمیانه و همچنین در عرصه جهانی وجود دارد که می توانیم در خصوص آنها با یکدیگر گفت‌وگو و همکاری داشته باشیم و امیدوارم بتوانیم در تمامی این عرصه ها با استفاده از فضاهای خوبی که به وجود آمده گام های جدید و جدی برداریم.

روحانی در همین رابطه افزود: فکر می‌کنم در کنار گفت‌وگوهای هسته ای که امروز جریان دارد و باید آن را به پیش برد، مناسب است زمینه های دیگری نیز که ایران و اتحادیه اروپا می توانند در آن روابط و همکاری های خود را پیش ببرند در نظر گرفته شود.

رییس جمهور اظهار کرد: با عبور صحیح از مرحله فعلی به فضایی خواهیم رسید که مسائل بسیار مهم و استراتژیکی پیش روی دو طرف وجود خواهد داشت و در آن فضا ایران و اتحادیه اروپا می توانند به عنوان نمونه در زمینه انرژی و ترانزیت با یکدیگر روابط راهبردی داشته باشند.

وی همچنین تصریح کرد: ایران و اتحادیه اروپایی می توانند در زمینه مسائل منطقه ای از جمله مقابله با تروریسم و افراطی گری، مسئله افغانستان، سوریه، عراق و ترانزیت مواد مخدر که تاثیرات آن ابعادی بین المللی یافته، گفت و گو و همکاری داشته باشند.

کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این دیدار اظهار داشت: بنده با پیام حسن نیت ۲۸ کشور اروپایی که نماینده آنها هستم خدمت شما رسیده ام، این نخستین فرصتی است که در خصوص مسئله ای غیر از موضوع هسته ای با مقامات ایران گفت و گو می کنم و این آغازی برای توسعه همکاری ها میان ایران و اتحادیه اروپایی است.

اشتون افزود: در دیدارهای جناب عالی با رییس اتحادیه و رییس کمیسیون اروپایی در نیویورک و داووس مطالب مهمی عنوان شد و آنها دیدارهای خود با جناب عالی را بسیار مثبت ارزیابی نموده اند لذا یکی از وظایف من پیگیری مطالبی است که بین جناب عالی و آنها مطرح شده است.

او تصریح کرد: اتحادیه اروپا کاملاً به اهمیت و نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه اذعان دارد و بر همین اساس گفت و گوهایی برای همکاری های دو طرف در زمینه مسائل مختلف در این سفر صورت گرفته است.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به این موضوع که مواردی را که برای گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری دو طرف باید بر روی آنها تمرکز کنیم، شناسایی کردیم، گفت: حضور من نشان می دهد که اتحادیه اروپایی مایل است همزمان با مذاکرات هسته ای، روابط بهتر، موثرتر و پویاتری با ایران داشته باشد.

اتحادیه اروپا متعهد به همکاری با ایران برای حل کامل موضوع هسته‌ای است

کاترین اشتون و هیات همراه هم‌چنین بعدازظهر امروز با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ابتدای این دیدار رییس مجلس شورای اسلامی با تشریح اختیار و مسئولیت‌های مجلس شورای اسلامی در بعد مسائل خارجی و موضوعات امنیت ملی گفت که مجلس از طریق کمیسیون‌های تخصصی موضوعات مربوط به سیاست خارجی و امنیت ملی را به دقت رصد می‌کند.

لاریجانی ادامه داد: تحولات اخیر هسته‌ای نیز در نشست‌های متعدد با حضور نمایندگان مردم مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به تاریخچه‌ای از روابط بین ایران و مجموعه اتحادیه اروپا از گذشته تاکنون، گفت: غرب در گذشته به تعهدات هسته‌ای خود در قبال حسن نیت ایران عمل نکرده و اکنون زمان آن است که اتحادیه اروپا و گروه 1+5 گام‌های عملی خود را صادقانه در جهت نیل به اهداف مشترک بردارند.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مسائل منطقه‌ای، گفت: جمهوری اسلامی ایران در برقراری ثبات و آرامش در منطقه از جمله در افغانستان و عراق تلاش‌های بسیاری انجام داد و اکنون نیز آمادگی دارد برای حل بحران سوریه با اتحادیه اروپا همکاری خوبی را استمرار بخشد.

لاریجانی ادامه داد: حل بحران سوریه نیاز به گزینه‌هایی همچون نظامی‌گری و تسلیح و تجهیز افراطیون و تروریست‌ها نیست و تنها باید به مردم این کشور فرصت داد تا طی یک روند تدریجی و به طور آرام دموکراسی را در جامعه متکثر سوریه تعمیق بخشد.

او همچنین گفت: وقتی صحبت از گسترش دموکراسی واقعی در منطقه خاورمیانه می‌شود نباید تفاوتی بین کشورها قائل شد و تعمیق این روند به طور حتم به ثبات و آرامش در منطقه و بین‌الملل کمک می‌کند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این دیدار کاترین اشتون با ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی در مقطع کنونی، گفت: هدف از این سفر گفت‌وگو با مقامات عالیرتبه سیاسی ایران به منظور یافتن راه‌های گسترش همکاری هر چه بیشتر بین جمهوری اسلامی و اتحادیه اروپا در مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی است.

وی افزود: اتحادیه اروپا خود را متعهد و همکاری با ایران در زمینه حل کامل موضوع هسته‌ای و نیز سایر موضوعات مهم در سطح منطقه می‌بیند.

اشتون با اشاره به مواردی که در حوزه همکاری مشترک می‌گنجد، افزود: چالش‌های منطقه‌ای از جمله قاچاق موادمخدر، تروریزم، افراطی‌گری، بحران سوریه از جمله موضوعاتی هستند که اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران می‌توانند در حل آنها با یکدیگر رایزنی و مساعی داشته باشند.

او افزود: آنچه در حال حاضر در زمینه بحران سوریه از اولویت برخوردار است ارسال کمک‌های انسان دوستانه به این کشور است و جمهوری اسلامی ایران در این زمینه نقش مهمی دارد.

جلیلی: مردم ایران اجازه نمی‌دهند در مسیر پیشرفت‌شان مانع ایجاد شود

اشتون بعد از ظهر یک‌شنبه با دکتر سعید جلیلی، نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

جلیلی در این دیدار تاکید کرد: دموکراسی در ایران واقعی است و نظام مردمی با اقتدار از ارزش‌ها، حقوق و منافع مردم دفاع می‌کند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی، حمایت مدعیان دموکراسی از رفتارهای مغایر با دموکراسی در اوکراین، مصر و بحرین را نگران کننده دانست.

او در این دیدار گفت، خوشحالم از این که امکان پیدا کردید پیشرفت‌های جدید ایران را با وجود همه تحریم‌ها ببینید. این پیشرفت‌ها مبتنی بر ظرفیت‌های دینی، بومی و تمدنی ماست که برخی نمونه‌های تاریخی آن را نیز در اصفهان خواهید دید.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی گفت: نظام مردم‌سالاری دینی موجب سرعت چشمگیر این پیشرفت شده است. بر همین مبناست که مردم ما اجازه نمی‌دهند در برخورداری از حقوق قانونی خود یک استثنا باشند و در مسیر پیشرفت آن‌ها مانع ایجاد شود.

جلیلی افزود: حمایت قدرت‌های مدعی دموکراسی از رفتارهای مغایر با دموکراسی در اوکراین، مصر و بحرین نگران کننده است. متاسفانه پس از رفتارهای مغایر حقوق بشر در فلسطین، افغانستان و عراق، امروز برخی قدرت‌ها به دنبال استفاده از تروریسم و جنگ‌های خیابانی به جای ساز وکارهای دموکراسی هستند.

شمخانی: فرجام مذاکرات هسته‌ای آزمون بزرگی برای پایه‌گذاری روابط جدید با اروپاست

کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

شمخانی در این دیدار با استقبال از تمایل و تحرک کشورهای اروپایی برای آغاز دور جدیدی از همکاری‌های سیاسی و اقتصادی با جمهوری اسلامی، فرجام مذاکرات هسته‌ای را آزمون بزرگی برای ارزیابی کمیت و کیفیت همکاری‌های آینده ایران و اتحادیه اروپا دانست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی، ‌سفر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران را فرصت مناسبی برای آشنایی بیش‌تر وی با واقعیت‌ها و شرایط حاکم بر جامعه ایران عنوان کرد و با اشاره به ثبات، امنیت و رفاه مناسبی که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد اظهار کرد: مذاکره و گفت‌وگو بر اساس منطق، احترام متقابل و تأمین منافع در همه ادوار، راهبرد اصولی ایران بوده است و در این چارچوب آماده همکاری و تعامل سازنده با کشورهای مختلف هستیم.

شمخانی صداقت، ‌شفافیت و تعهد به اجرای توافقات را لازمه مفاهمه و ایجاد درک متقابل از اقتضائات و ضرورت‌های همکاری مشترک عنوان کرد و با انتقاد از گفتار و رفتار غیرسازنده برخی چهره‌های افراطی که منافع خود را در بی‌ثبات‌سازی محیط بین‌المللی جست‌وجو می‌کنند، افزود: استقلال رای و تاثیر نپذیرفتن از لابی‌های ضدثبات شرط لازم برای حرکت در مسیر دستیابی به توافقات سازنده است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، حوزه‌های همکاری میان جمهوری اسلامی و اتحادیه اروپایی را بسیار متنوع و گسترده عنوان کرد و با ابزار نگرانی از بحران جاری در سوریه، بر ضرورت تلاش همه‌جانبه برای پایان دادن به فجایع انسانی در این کشور اظهار کرد: مداخله غیرسازنده برخی کشورها در سوریه و استفاده ابزاری از تروریسم، موجب تصاعد بحران و شکل‌گیری کانون‌های خشونت کنترل‌ناپذیر در منطقه شده است.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این دیدار با اشاره به افزایش چشمگیر رفت و آمد مقامات کشورهای اروپایی به ایران در چند ماه گذشته، بازسازی روابط آسیب دیده میان اتحادیه اروپا و ایران را از اولویت‌های پیش روی اعضای این اتحادیه عنوان کرد و گفت: گفت‌وگو و همکاری برای دستیابی به توافقات پایدار تنها در صورتی محقق خواهد شد که حقوق و تکالیف دو طرف همکاری به صورت دقیق تعیین و اجرا شود.

او با ابراز خرسندی از سفر به ایران و گفت‌وگوهای مفید و سازنده با مقامات کشورمان، افق همکاری‌های آینده را روشن و امیدوارکننده دانست و اظهار کرد: حفاظت از دستاوردهای حاصل از مذاکرات و توافقات مشترک و ادامه روند گفت‌وگو و مفاهمه، نیازمند اعتماد به نفس و تلاش خستگی‌ناپذیر مجموعه طرف‌های همکاری است.

ولایتی: از اشتون انتظار داشتیم در قبال کارشکنی‌های آمریکا محافظه‌کاری نکند

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با اشاره به دیدارش با کاترین اشتون گفت: در ملاقاتی که با اشتون داشتم، فکر می‌کنم این را به خوبی درک کردند که ایران در مذاکرات هسته‌ای و حفظ حقوق هسته‌ای‌اش توامان جدی است.

علی‌اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک تشخیص مصلحت نظام که عصر یک‌شنبه با کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مرکز تحقیقات استراتژیک دیدار داشت، پس از اتمام گفت‌وگوها در نشست خبری حضور یافت و توضیحاتی در رابطه با دیدار خود با اشتون داد.

او در رابطه با گفت‌وگوهای خود با اشتون خاطرنشان کرد: در این دیدار موضوع مذاکرات هسته‌ای مطرح شد و راجع به این که ایران بر روی حق هسته‌ای خود در چارچوب ان‌.پی‌.تی مصمم است و به هیچ وجه از این حق خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل افزود: ما علاوه بر تاکید بر حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای بر ادامه مذاکرات هم تاکید داریم و حتما باید آن چه که در مذاکرات توافق می‌شود، عمل نمود و به کشورهایی مانند آمریکا اجازه داده نشود که بعد از انجام مذاکرات اقداماتی بکنند که خلاف فضای به وجود آمده در مذاکرات است.

ولایتی با اشاره به برخی کارشکنی‌ها از سوی مقام‌های آمریکایی پس از مذاکرات ایران و 1+5 خاطرنشان کرد: بلافاصله بعد از مذاکرات ژنو، کری، وزیر خارجه آمریکا مصاحبه‌ای انجام داد و علیه ایران سخنانی گفت. هم‌چنین شاهد بودیم که مشابه همین اقدام را رییس‌جمهور آمریکا نیز انجام داد. بنابراین اقداماتی که مسوولان آمریکایی به بهانه فشارهای صهیونیست‌ها انجام می‌دهند، قابل قبول نبوده و دقیقا برخلاف توافق‌هایی است که در ژنو صورت گرفته است و این خود مانعی برسر راه دستیابی به توافق بین‌المللی بین ایران و 1+5 است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این که آمریکایی‌ها هستند که توافق ایران و 1+5 را نقض می‌کنند و من هم در گفت‌وگوهایم با اشتون به او تاکید کردم که آمریکایی‌ها در پی این مدت صحبت‌هایی کردند که خلاف توافق‌های ژنو بود از آن جمله می‌توان به افزایش تحریم‌ها و استفاده از کلمات تند علیه ایران اشاره کرد. هم‌چنین آن‌ها بر خصومت‌های گذشته خود با ایران پافشاری می‌کنند و این خود مانعی برسر راه ماموریتی است که شما (اشتون) برای مذاکرات در ایران و 1+5 دنبال می‌کنید.

ولایتی در بخش دیگری از این نشست خبری درباره تحولات اوکراین و گفت‌وگوهای انجام شده با اشتون در این زمینه گفت: خانم اشتون دیدگاه‌های خود را در رابطه با تحولات اوکراین اعلام کرد و به عقیده من یک اشتباه محاسباتی در رابطه با این کشور از سوی غربی‌ها صورت گرفته است و همین عامل باعث شده است که وضعیت اوکراین به این صورت در آید.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل ادامه داد: غربی‌ها گمان نمی‌کردند واکنش روسیه به اوکراین به این شدت باشد، بنابراین در حال حاضر با وضعیتی مواجه هستیم که به نفع مردم اوکراین نیست و باز هم در این مسیر اختلاف دیدگاه بین اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها وجود دارد. برخی از کشورهای اروپایی اعلام کردند که حاضر نیستند روسیه را تحریم کنند زیرا این تحریم دوجانبه بوده و به هر دو طرف ضرر می‌زند ولی حتی آمریکایی‌ها هم که ابتدا با لحن تندتری در رابطه با اوکراین صحبت می‌کردند، این روزها لحنی ملایم‌تر پیدا کرده‌اند زیرا در اوکراین اشتباهات محاسباتی داشتند و این امر باعث شده است که در اوکراین ناآرامی‌هایی به وجود بیاید.

ولایتی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران خواستار مذاکرات دو طرف در اوکراین است، تاکید کرد: ملت اوکراین باید بدون دخالت بیگانگان خود مسائل‌شان را حل و فصل کنند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: به نظر می‌رسد آن‌طور که سایر کشورها غیر از آمریکایی‌ها استقبال کردند از تعهدات جدید که در منطقه اتفاق افتاده و از توسعه همکاری با ایران نیز استقبال کردند، زیرا آن‌ها متوجه شدند در تحریم ایران در حقیقت این خودشان بودند که بی‌جهت از منافع روابط با ایران خود را محروم کردند و این به دلیل فشار آمریکا بود ولی پس از مذاکرات ژنو می‌بینیم علی‌رغم تلاش آمریکایی‌ها، در نشست خبری بین رییس‌جمهور آمریکا و رییس‌جمهور فرانسه و درخواست آن‌ها برای قطع ارتباط اقتصادی سایر کشورها با ایران، رییس‌جمهور فرانسه در مصاحبه مطبوعاتی گفت ما نمی‌توانیم به شرکت‌های خصوصی خود دستور بدهیم که با ایران روابط نداشته باشند.

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که نظر اشتون درباره کارشکنی‌های آمریکا پس از توافق ژنو چیست؟ گفت: او راجع به تلاش‌های خود و این که نسبت به آینده خوشبین است، اظهاراتی داشت ولی به نظر می‌رسد در پاسخ به این سوال شما که نظرش درباره کارشکنی‌های آمریکا پس از توافق ژنو چیست، جوابی نداشت و خود او بر تلاش‌هایش در ادامه راه تاکید دارد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این که اشتون در بدو ورود به ایران اعلام کرده است که برای بررسی دیدگاه و نظرات مقام‌های ایران در رابطه با مذاکرات هسته‌ای به این کشور سفر می‌کند و قصد دارد از جدیت مسوولان ایرانی در این توافق‌ها آگاه شود و آیا او این جدیت را در مسوولان ما دید یا خیر، خاطرنشان کرد: اشتون هم ایران را در مذاکره جدی یافت و هم دید که آن‌ها در حفاظت از حقوق هسته‌ای خود جدی هستند و در حقیقت نوعی تاکید بر موضع‌گیری‌هایی که مذاکره‌کنندگان ما تا به حال داشته‌اند از یک سو و جدیت آنه‌ا را در مذاکرات از سوی دیگر مشاهده کرد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک تشخیص مصلحت نظام در رابطه با این که چه انتظاری از اشتون به عنوان هماهنگ‌کننده بین ایران و اعضای 1+5 دارید؟ گفت: ما انتظار داریم به عنوان مسوول مذاکرات طرف مقابل هرگاه هرکدام از اعضای 1+5 برخلاف توافق‌های مذاکرات عمل کردند، او باید یکی از معترضان باشد و اگر به یاد داشته باشید وقتی آمریکایی‌ها تحریم‌هایی خارج از چارچوب و برخلاف توافق ژنو داشتند، لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد آن چه که آمریکایی‌ها انجام دادند، خلاف مقررات و توافق‌های ژنو است و ما این انتظار را از اشتون داشتیم که او هم چنین موضع‌گیری‌هایی بکند و محافظه‌کاری نکند.

ولایتی اظهار کرد: در ملاقات با خانم اشتون درباره مذاکرات هسته‌ای روابط ایران و اروپا و مسائل منطقه از جمله سوریه بحث و گفت‌وگو شد.

وی افزود: درباره سوریه تاکید شد که تشویق به حضور نیروهای تروریستی و کسانی که آنها را به داخل سوریه می‌فرستند، مشکل این کشور را حل نمی‌کند.

او تاکید کرد: دولت سوریه مصمم است که با تروریست‌های اسلحه به دست بجنگد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل ادامه داد: ما معتقدیم که معترضانی که اسلحه به دست ندارند، می‌توانند پس از خروج تروریست‌ها از این کشور در انتخابات شرکت کنند و هرکه انتخاب شد، دولت سوریه را تشکیل دهد نه این که افرادی اسلحه به دست بخواهند تعیین کننده سرنوشت مردم سوریه باشند.

ولایتی در پایان درباره برداشته شدن تحریم‌ها تاکید کرد: در دیداری که با خانم اشتون داشتم، اعلام کردم که باید همزمان که ایران به تعهدات و مقررات بین‌المللی پایبند است و به مذاکرات ادامه می‌دهد، تحریم‌های یک‌جانبه و چند جانبه علیه ایران برداشته شود.

اشتون عصر یک‌شنبه به اصفهان سفر و از این شهر تاریخی بازدید کند. مایکل مان، سخنگوی اشتون وی را در این سفر همراهی نمی‌کند.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا فردا شب، از اصفهان عازم بروکسل خواهد شد.


منبع: ایسنا