۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۱

انتقاد معاون اول بوش از باراک اوباما

معاون اول رئیس جمهور پیشین امریکا از باراک اوباما رئیس جمهور فعلی این کشور به دلیل لحاظ نکردن «گزینه‌های نظامی» علیه روسیه انتقاد کرد.
کد خبر : ۱۶۹۱۰۰
صراط: با افزایش تنش‌ها بین واشنگتن و مسکو بر سر بحران اوکراین، دیک چنی که یکی از طراحان اصلی حمله سال 2003 به عراق بود، روز یکشنبه با شرکت در یک برنامه خبری شبکه سی بی سی گفت امریکا نباید «گزینه‌های نظامی» علیه روسیه را منتفی بداند.

وی گفت: «این موضوع که در زمان رسیدگی به یک بحران (برخی) گزینه‌ها را حذف می‌کنیم، من را نگران می‌کند. فکر می‌کنم دولت نباید چنین کاری بکند.»

چنی همچنین از دولت اوباما خواست که سامانه‌های موشکی خود در لهستان و جمهوری چک را ارتقا بخشد.

وی اظهار داشت: «گزینه‌های نظامی وجود دارد که شامل اعزام نیرو به کریمه نمی‌شود. ما می‌توانیم برنامه دفاع موشکی بالستیک در لهستان و جمهوری چک را که از بین رفته بود، دوباره برقرار کنیم.»

چنی به دلیل حمایت از روش‌های شکنجه سازمان سیا از جمله تکنیک القای حس غرق شدگی در زمانی که معاون اول رئیس جمهور امریکا بود، متهم به نقض کنوانسیون سازمان ملل علیه شکنجه شده است.

اظهارات چنی در حالی بیان می‌شود که 12 جت جنگنده اف-16 امریکا و 100 نیروی این کشور قرار است به دلیل بحران در اوکراین وارد لهستان شوند. همچنین یک ناوشکن موشک‌های هدایت شونده نیروی دریایی امریکا از هم اکنون وارد دریای سیاه شده است.

در عین حال، رابرت گیتس وزیر دفاع امریکا از سال‌های 2006 تا 2011 از جمهوری خواهان این کشور خواست که انتقادات خود را علیه اوباما کاهش دهند و افزود شبه جزیره راهبردی کریمه از دست رفته و «روسیه آن را از دست نخواهد داد.»

قانونگذاران کریمه به جدایی این منطقه از اوکراین و پیوستن آن به روسیه رای داده و خواستار برگزاری یک همه پرسی در این زمینه در 16 مارس شدند.

با این حال، تونی بلینکن معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت واشنگتن «الحاق کریمه به روسیه» را به رسمیت نخواهد شناخت؛ حتی اگر ساکنین این منطقه خودمختار به جدایی آن از اوکراین رای دهند.


منبع: تسنیم