۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۱:۰۷

بحران اوکراین 5+1 را چندپاره می‌کند

محافل غربی و صهیونیستی نگرانند که بحران اوکراین موجب جدایی روسیه از غرب در مذاکرات هسته‌ای با ایران شود.
کد خبر : ۱۶۹۱۲۱
صراط: محافل غربی و صهیونیستی نگرانند که بحران اوکراین موجب جدایی روسیه از غرب در مذاکرات هسته‌ای با ایران شود.
یوال اشتاینیتز وزیر امور راهبردی اسرائیل ضمن سخنانی در مرکز مطالعات ویلسون با اظهار نگرانی از اینکه بحران اوکراین و چالش‌های آن که بر مذاکرات هسته‌ای «5+1» با ایران تاثیر گذارد، افزود: از این نگران هستیم که مسئله اوکراین یکپارچگی کشورهای مذاکره‌کننده هسته‌ای با تهران را تحت تاثیر قرار دهد.
اشتاینیتز می‌گوید: آرمان جهانی ایران صدور انقلاب و تغییر نظام جهانی است که هم‌اکنون آمریکا رهبری آن را در اختیار دارد.
وی افزود: اسرائيل با راه‌حل دیپلماتیک در موضوع هسته‌ای ایران به شرطی که کاملاً روشن و شفاف اجرا شود، مخالفتی ندارد، اما نمی‌خواهد تجربه کره‌شمالی که به رغم توافق کشورهای بزرگ با آن نهایتاً به سلاح هسته‌ای دست یافت، در مورد ایران تکرار شود.
اشتاینیتز با بیان اینکه ایران نباید توان تولید سلاح هسته‌ای و شیمیایی داشته باشد، گفت که گرچه ایرانی‌ها امتیازهایی داده‌اند، ولی کافی نیست.
در همین حال وبسایت رادیو فردا ضمن ابراز نگرانی مشابهی نوشت: نهایی ساختن توافق اتمی با ایران که به نوبه خود فرایند پیچیده‌ای است، می‌تواند در صورت شدت گرفتن بحران اوکراین و تحت تاثیر مقابله آمریکا با روسیه، از مسیر تعیین شده خارج شود.
این تحلیل خاطرنشان می‌کند: اگرچه افزایش تنش در مناسبات آمریکا و روسیه بر سر اوکراین مسائل دیگر خاورمیانه از جمله صلح اعراب و اسرائیل، تشکیل دولت انتقالی در دمشق، همچنین بازگرداندن تجهیزات نظامی ناتو از افغانستان پیش از تکمیل خروج نیروهای مسلح آمریکا از کابل تا انتهای سال جاری را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد، اما مذاکرات اتمی با ایران شاید حساس‌ترین و با اهمیت‌ترین تلاش منطقه‌ای است که می‌تواند از بحران اوکراین تاثیر منفی بگیرد.
رادیو فردا ادامه می‌دهد: به همان نسبت که تفاهم مسکو و واشنگتن در جریان چانه‌زنی‌های دشوار سیاسی با تهران می‌تواند عبور از موانع موجود در راه را آسان‌تر سازد، بالا گرفتن تنش بین دو قدرت و مسدود شدن مسیر رایزنی‌های دو جانبه نیز می‌تواند مذاکرات جاری را از دست یافتن به هدف‌های تعیین شده در زمان مقرر بازدارد.
نویسنده معتقد است: سوریه عرصه متفاوتی است که آمریکا و روسیه را به‌گونه‌ای روبروی هم قرار داده است. شکست کنفرانس ژنو 2 که با هدف فراهم ساختن شرایط تشکیل دولت انتقالی در دمشق برگزار شد، نشان داد که دست یافتن به نتایج ملموس و موضوعی در امور خاورمیانه بدون همکاری مسکو آسان نخواهد بود.
منبع: کیهان