۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۸
ماجرا فراتر از یک اظهارنظر بود

نامه زیباکلام درباره دیدارهای اشتون و چند سوال

ماجرای دیدارهای هماهنگ شده (از نظر اشتون و نرگس محمدی) یا هماهنگ نشده (از نظر افخم) مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران بسیار فراتر از آن است که تنها به یک اظهارنظر درباره دو تن از کسانی که اشتون با آنها دیدار کرده محدود شود.
کد خبر : ۱۶۹۲۱۳
"گروه سیاسی صراط" - صادق زیباکلام در نامه ای خطاب به گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی و نرگس محمدی، موضوع دیدار اشتون با آنها و دخالت در امور داخلی کشور را تنها به یک اظهارنظر درباره این دو محدود کرده است.

به گزارش گروه سیاسی صراط، زیباکلام خطاب به آنها نوشته است: در اخبار آمده بود که یکی از مسئولین بواسطه دیدارتان با خانم کاترین اشتون شما را "معلوم الحال" خطاب می نمایند. خیلی از این بابت متاثر شدم و در عین حال متحیر که اخلاق تا کجا می تواند سقوط کند. نمی دانم چگونه یک بانوی عفیفه محجبه شصت و چند ساله که داغ از دست دادن فرزند رشیدش کمرش را شکسته می توان "معلوم الحال" خطاب نمود. ایضا خانم نرگس محمدی را که در یک خانواده بسیار متدین و شناخته شده مذهبی بزرگ شده و هر کس ایشان را می شناسد پایبندی شان به شریعت را تصدیق می کند. این همه سقوط اخلاق سیاسی در جامعه ما هم اسفناک است و هم در عین حال غم انگیز. براستی ما کدام درس اخلاقی را داریم به نسل جوانمان می دهیم وقتی اینگونه برای اهداف و مقاصد سیاسی اخلاق را مثل آب خوردن به زیر پای قدرت می افکنیم و آنرا اینگونه له می کنیم."

زیباکلام در نامه خود کل ماجرای دیدار اشتون با برخی فعالان زن در تهران را به یک اظهارنظر محدود کرده و این در حالی است که درباره اساس این دیدار و درستی یا نادرستی آن و دیگر حواشی پدیدآمده اظهارنظری نکرده است.

این تحلیلگر اصلاح طلب به این پرسش که آیا اساس دیدار اشتون با فردی که در محاکم قضایی کشور دارای پرونده و حکم قضایی است، کار درستی بوده یا نه سکوت کرده است.

زیباکلام همچنین توضیح نداده است که نگاه جهان و عرف بین الملل به چنین دیدارهایی چیست؟ اگر اصل دیدار بدون مشکل بوده، پس چرا روش انجام آن چنین مخفیانه و بی سروصدا انجام گرفته است؟ چرا مسئولان هنوز هماهنگی برای انجام این دیدارها را تایید نکرده اند؟ آیا این دیدار دخالت در امور داخلی کشور محسوب نمی شود؟ نظر زیباکلام درباره اظهارات اشتون که گفته بود «تعجب‌آور نیست که تمرکز ویژه‌ای را روی حقوق بشر داشتم، من در روز بین‌المللی زن با فعالان زن دیدار کرده و با آن‌ها در مورد شرایطی که زنان در آن قرار دارند گفت‌وگو کردم. با زنانی که در زمینه‌های مختلف فعال هستند، از خبرنگاران گرفته تا آنهایی که در زمینه پناهندگان افغان درگیر هستند، و همچنین افرادی که در طیف جامعه مدنی و اهمیت آن فعالیت می‌کنند» چیست؟

به نظر می رسد ماجرای دیدارهای هماهنگ شده (از نظر اشتون و نرگس محمدی) یا هماهنگ نشده (از نظر افخم) مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران بسیار فراتر از آن است که تنها به یک اظهارنظر درباره دو تن از کسانی که اشتون با آنها دیدار کرده محدود شود.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۲
۴۸
۲۲
رک و پوست کنده بهتون بگم که جناب جنتلمن ظریف برای امد رفت بیشتر مقامات اتحادیه اورپا باید خواسته های انان را بپذیرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۲
۵۸
۳۱
یک سوال: دیدار آقای احمدی نژاد با خام خام های ضد صهیونیست در آمریکا هماهنگ شده بود یا غیر هماهنگ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۲
۵۷
۳۸
خانم اشتون اگر واقعا" بدنبال دفاع از حقوق بشر بودند باید با خانواده های معظم شهدای هسته ای دیدار میکردند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۹ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۲
۵۴
۳۵
خانم اشتون چرا با خانواده شهدای هسته ای و جانبازان شیمیایی هشت سال دفاع مقدس دیدار نکرده اند !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۲
۵۵
۴۱
احمق ها فکر کرده اند اینجا اوکراین است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۴ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۲
۵۱
۴۸
این دیدار خانم اشتون به معنای دخالت در امور داخلی ایران محسوب میشود و جای بسی تاسف است.