۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۵

صربستان در آستانه سکوت انتخاباتی

سکوت انتخاباتی زودهنگام پارلمانی در صربستان از نیمه پنجشنبه شب 13 مارس ( 22 اسفند) شروع و تا پایان زمان انتخابات در ساعت 20 یکشنبه شب 16 مارس (25 اسفند) ادامه خواهد داشت.
کد خبر : ۱۶۹۷۱۰
صراط: بنا به اطلاعیه کمیسیون انتخابات صربستان، 6 میلیون و 767 هزار و 324 شهروند صربستانی واجد شرایط می توانند با حضور در حوزه های اخذ رای در سراسر صربستان و یا خارج از کشور، نمایندگان منتخب خود را برای ساختار جدید مجلس انتخاب کنند.

همزمان با انتخابات زود هنگام پارلمانی در صربستان، انتخابات برای تعیین شهردار شهر ˈبلگرادˈ پایتخت صربستان و نمایندگان شورای شهرداری این شهر برگزار می شود.

بر اساس قوانین انتخاباتی صربستان، در زمان سکوت انتخاباتی که 48 ساعت قبل از برگزاری انتخابات شروع می شود هرگونه تبلیغات انتخاباتی از طریق رسانه های خبری، برگزاری جلسات عمومی و اعلام ارزیابی نتایج انتخابات، ارسال پیام در فاصله کمتر از 50 متری از حوزه های انتخاباتی ممنوع است.

دهمین انتخابات پارلمانی در روز یکشنبه 16 مارس از ساعت 7 بامداد تا 20 شب برگزار می شود و شهروندان واجد شرایط رای دادن می توانند رای های خود را در صندوق های اخذ رای واقع در 8 هزار و 262 حوزه رای گیری در سراسر صربستان بیندازند.

همچنین در مناطق صرب نشین در کوزوو 90 حوزه اخذ رای دایر شده است.

شهروندان صربستان در خارج از کشور نیز می توانند در 35 حوزه انتخاباتی در 20 کشور رای بدهند.

کمیسیون انتخابات صربستان که تنها نهاد رسمی برای اعلام نتیجه انتخابات است اعلام کرد که در بیستم ماه مارس نتیجه نهایی انتخابات اعلام خواهد شد.

برگه های انتخاباتی به خاطر تعدد اقلیت های ملی در این کشور به چندین زبان مختلف نوشته شده اند.

در انتخاباذت زود هنگام پارلمانی که در روز یکشنبه 25 اسفند در صربستان برگزار می شود، 3 هزار و 20 نامزد در 19 لیست انتخاباتی از احزاب سیاسی، ائتلاف حزبی و گروه شهروندان برای احراز کسب کرسی در ساختار جدید مجلس صربستان به رقابت می پردازند.

یک هزار و 87 نفر و یا 36 درصد از افرادی که خود را برای ورود به ساختار جدید مجلس نامزد کرده اند، زن هستند.

از میان 19 فهرست انتخاباتی که برای ورود به ساختار جدید پارلمان ثبت نام کرده اند هفت حزب، ائتلاف و یا گروه شهروندی از جامعه های اقلیت ملی شرکت دارند.

مجلس صربستان 250 نماینده دارد و احزاب و یا گروه های شهروندی که در انتخابات شرکت کرده اند در صورتیکه بیش از 5 درصد آرا را کسب کنند، می توانند در ساختار جدید مجلس راه یابند.

حد نصاب برای ورود احزاب اقلیت های ملی به مجلس صربستان حداقل کسب 3 درصد از آرای شهروندان در انتخابات است.
منبع: ایرنا