۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۴

تکفیری‌ها در یک‌قدمی مزار"جد" اردوغان

در ادامه پیشروی داعش در شمال سوریه، هم اکنون عناصر این گروه تکفیری در چند قدمی مزار یکی از بزرگ‌ترین سلاطین عثمانی یعنی «سلیمان شاه ابن قلتمش» قرار دارند که در منطقه «قرقوزاق» در حوالی شهر رقه واقع شده است.
کد خبر : ۱۶۹۷۹۲
صراط: منابع محلی در شهر «رقه» اعلام کردند که گروه تکفیری «داعش» در ادامه پیشروی‌های خود در استان رقه در شمال سوریه هم اکنون در نزدیکی‌های مزار یکی از بزرگ‌ترین سلاطین عثمانی یعنی «سلیمان شاه ابن قلتمش» قرار دارد که در منطقه «قرقوزاق» در حوالی شهر رقه واقع شده و پیش از آغاز بحران سوریه «رجب طیب اردوغان»، نخست وزیر ترکیه و وزیر خارجه‌اش «داوود اوغلو» بارها از آن دیدن کرده بودند.

به همین دلیل فعالان هشدار می‌دهند که در صورت تصرف این منطقه از سوی داعش، بدون تردید مزار قلتمش نیز به سرنوشت ده‌ها مزار و بارگاه دیگری تبدیل می‌شود که تکفیری‌ها داعش یا آن را تخریب و نبش و یا منفجر کردند.

منابع محلی سوری اعلام کردند که نیروهای داعش روز گذشته منطقه پل قرقوزاق و مناطق اطراف آن را پس از درگیری‌های شدید با «جبهه کُردها» و «جبهه اسلامی» که چندین روز ادامه داشت، روز گذشته به تصرف خود در آوردند تا به این طریق یک گام دیگر به بارگاه «قلتمش» نزدیک شوند که جد «سلطان غازی عثمان اول»، بنیانگذار دولت عثمانی به شمار می‌آید و مزار وی در نزدیکی این پل واقع شده و از احترام بسیاری در میان مسئولان و رهبران حاکم «عدالت و توسعه» ترکیه برخوردار است.

البته 20 نیروی امنیتی طبق توافق آنکارا و دمشق تا پیش از آغاز بحران سوریه از این مقربه و باغ و کاخ کوچکی که شامل آن است، محافظت می‌کردند، اما از زمان آغاز بحران و سرایت به مناطق شمالی سوریه دیگر امکان تعویض نیروهای محافظ از بین رفته است.

براین اساس منابع محلی پیش بینی می‌کنند که بارگاه قلتمش با سرنوشتی مواجه شود که ده‌ها بارگاه و ضریح تحت سیطره و تسلط داعش با آن مواجه شده است، مگر آنکه آنکارا نزد داعش میانجیگری کند که احتمال دور از انتظاری نیست.
منبع: فارس