۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۲

عرصه بعدی نبردها در سوریه کجاست؟

با تصرف کوه استراتژیک مار مارون در اطراف یبرود و فرار گروه‌های تروریستی به سمت تپه‌های الخضراء در مرکز شهر، به طور حتم عرصه بعدی نبردهای ارتش سوریه با گروه‌های تروریستی این منطقه خواهد بود.
کد خبر : ۱۷۰۰۵۷
صراط: نیروهای ارتش سوریه در دومین روز از عملیات آزاد سازی شهر «یبرود» در منطقه «القلمون» از توابع ریف دمشق تمام نقشه‌های دفاعی گروه‌های مسلح در مناطق شرقی شهر یبرود را خنثی کنند و هم زمان با آن تمام تلاش‌ها و حملات این گروه‌های از عمق شهر برای باز پس گیری مناطق از دست رفته را دفع کنند.

پیروزی‌هایی سریع‌تر از انتظار

تسلط بر منطقه شرقی یبرود که در جوار مزارع ریما قرار دارد و منطقه «القاعه» که در سمت «السحل» و اطراف یبرود قرار دارد، چنان با سرعت و آنی صورت گرفت که خارج از انتظار و توقع ارتش سوریه و نقشه‌هایی بود که در این زمینه ریخته شده بود.

اما نتیجه‌ای که برای ارتش سوریه بسیار مهم و از تاثیرگذاری بسیاری نیز برخوردار بود، نفوذ در عمق شهر یبرود از دو سمت شمالی و شرقی بود که در تسلط ارتش سوریه بر کوه «مار مارون» و برج ارتباطی موجود بر بالای این کوه نمود پیدا می‌کند.

این موفقیت ارتش سوریه تحولی ریشه‌ای و استراتژیک در محاسبات ارتش سوریه و در عین حال گروه‌های مسلح مستقر در این شهر ایجاد کرد، چون از بعد نظامی کوه مار مارون نقطه استراتژیکی در نبرد یبرود به شمار می‌اید که تسلط هریک از طرف‌های درگیری بر آن موجب می‌شود تا بر تمام ورودی‌ها و خروجی‌های شهر به ویژه در بخش غربی و شمال غربی یبرود اشراف داشته باشد و گروه‌های مسلح به طور کامل زیر آتش یگان توپخانه ارتش سوریه قرار می‌دهد.

تغییر روند نبرد

تسلط ارتش سوریه بر کوه مار مارون که بعد از ظهر روز گذشته صورت گرفت، تنها ساعاتی پس از فروپاشی خطوط و مواضع دفاعی گروه‌های مسلح در مناطق شرقی و شمالی حاصل شد و در پی آن گروه‌های مسلح مجبور شدند، به مرکز شهر و همچنین تپه‌های استراتژیکی عقب نشینی کنند که ما بین مناطق شرقی و شمالی و مرکز شهر قرار دارد و به تپه‌های «الخضراء» معروف هستند و از جمله مناطق استراتژیک داخل شهر شمرده می‌شوند.

اگرچه این احتمال وجود دارد، گروه‌های مسلح با مستقر کردن تک تیراندازانی در روی این تپه‌ها مانع پیشروی ارتش سوریه به داخل شهر شوند، اما نباید قدرت آتش توپخانه ارتش را نادیده گرفت که به راحتی می‌تواند، این را از پیش رو بردارد.

مرحله آینده

به باور کارشناسان امور نظامی و استراتژیک شدیدترین درگیری‌های یبرود بین دو کوه مار مارون و تپه‌های الخضراء در بخش جنوبی شهر روی خواهد داد،  به ویژه اینکه کوه مار مارون بر مناطق جنوبی و جنوب غربی یبرود اشراف کامل دارد، به این ترتیب پیش بینی می‌شود، با تسلط ارتش سوریه بر مناطق شرقی و شمال شرقی و اشراف آنها بر مناطق جنوبی و جنوب غربی گروه‌های مسلح به سمت غرب شهر رانده خواهند شد و در آنجا به محاصره ارتش سوریه در خواهند آمد و باید انتظار داشت نبرد نهایی در این نقطه از شهر روی دهد تا از آنجا راه برای حرکت ارتش سوریه به سمت «راس العین» و آزاد سازی آن هموار شود.

درباره نبرد بین کوه مار مارون و تپه‌های الخضراء باید گفت که این نبرد، نبرد آسانی برای گروه‌های مسلح به شمار نخواهد آمد، به ویژه آنکه با آتش سنگین توپخانه ارتش سوریه مواجه خواهند شد، اما در عین حال با توجه داشته بافت جغرافیایی این تپه‌ها که پوشیده از درختان و جنگلی است، به تروریست‌ها اجازه پنهان شدن در آنها را می‌دهد، به همین منظور ارتش سوریه نیز از نیروهای ویژه خود که آموزش‌های لازم برای چنین نبردهایی را دیده‌اند استفاده خواهند کرد.

جدیدترین تحولات جاری در میدان

در جدیدترین پیروزی‌های به دست آمده از سوی ارتش سوریه این نیروها موفق شدند، تونل‌هایی را کشف کنند که تروریست‌ها از آن برای انتقال وتردد به نقاط مختلف شهر استفاده می‌کردند و محورهای مختلف یبرود را به کارگاه‌ها و کارخانه‌ها و نقاط صنعتی و مسکونی آن مرتبط می‌کرد.

براساس گزارش‌های رسیده نیروهای ارتش سوریه در حالی به میدان شهر یبرود رسیده‌اند که در طرف مقابل اختلافات و فرار تروریست‌ها ادامه دارد و در میان به خاطر بافت کوهستانی منطقه «رنکوس» تروریست‌های فراری هم اکنون روی به این منطقه آورده‌اند.

همچنین گزارش شده است که جبهه النصره به عنوان مهمترین و اصلی‌ترین گروهی که در یبرود در حال مبارزه با ارتش سوریه است، روز گذشته از کمبود تجهیزات نظامی سخن گفته و در این خصوص درخواست کمک کرده است.

منبع: فارس