۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵
انعقاد قرارداد نهایی هسته‌ای با ایران به نفع کل خاورمیانه است

موضع چین درباره توافق نهایی هسته‌ای

وزیر خارجه چین تاکید کرد، دستیابی به توافق نهایی بین ایران و ۱+۵ بر سر برنامه هسته‌ای تهران به نفع کل خاورمیانه خواهد بود.
کد خبر : ۱۷۰۳۴۲
"صراط: وانگ یی" وزیر خارجه چین در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط از توافق موقت هسته‌ای بین ایران و 6 قدرت جهانی شامل روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، آمریکا و آلمان استقبال کرد و این توافق را یک پیشرفت بسیار مهم ارزیابی نموده است.

بر اساس این گزارش وزیر خارجه چین همچنین از همه طرف های شرکت کننده در این مذاکرات خواست تا نگرانی های طرف مقابل را در نظر گرفته و اختلافات خود را به طور مناسبی حل و فصل کنند تا بتوانند به دستاوردها و منافع مشترکی دست یابند. وزیر خارجه چین گفت، این توافق موقت می‌تواند منجر به دستیابی به توافق جامعی شود تا مساله هسته‌ای ایران برای همیشه حل و فصل شود. حل و فصل این مساله به نفع ایران و کل خاورمیانه خواهد بود.

این در حالی است که محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان نیز در سفر اخیر خود به ترکیه از روند پیشرفت مذاکرات هسته ای ابراز رضایت کرده و بر این مساله تاکید نموده است که برای حل و فصل مشکلات موجود در مساله هسته ای، طرف های شرکت کننده در مذاکرات باید عزم و اراده لازم را داشته باشند.

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه نیز در سفر اوایل ماه جاری خود به پکن و مسکو در خصوص دور آتی مذاکرات هسته ای با مقام های چینی و روسی رایزنی کرده است. دور آتی مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 قرار است طی دو روز آینده در شهر وین برگزار شود.

ایران و قدرت های جهانی نوامبر گذشته توافق موقت هسته‌ای را به امضا رساندند که بر اساس آن تهران موافقت خود را با محدود کردن بخشی از برنامه هسته ای اعلام کرده و در ازای آن قدرت های جهانی نیز متعهد شده اند تا بخشی از تحریم های اعمالی بر ایران را لغو کنند.


منبع: تسنیم