۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۶

عبدالله گل: من به نظريه توطئه اعتقاد ندارم

عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه با رد این سخن که نیروهای خارجی سرگرم توطئه علیه ترکیه اند ، با ادعاهای رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور که می گوید ماجرای رسوایی فساد بخشی از یک توطئه تحت حمایت بیگانه برای تضعیف وی است علنی به مخالفت برخاست.
کد خبر : ۱۷۰۹۶۷
صراط: خبرگزاری رویترز در گزارشی از آنکارا نوشت ، تحقیقات ضد فساد که دولت اردوغان با آن دست به گریبان است به بزرگترین چالش حاکمیت 11 ساله

وی تبدیل شده است. وی بارها این ماجرا را توطئه ای از طرف دشمنان سیاسی خود در داخل و خارج برای ضربه زدن به وی پیش از انتخابات 30 مارس شهرداری ها توصیف کرده است.

روزنامه حریت نوشت گل در سفر به دانمارک به خبرنگاران گفت :«من این ادعاها را درباره قدرت های خارجی نمی پذیرم و آنها را درست نمی دانم... من به این نظریه های توطئه که گویی برخی در تلاشند ترکیه را نابود کنند باور ندارم.»

رئیس جمهور ترکیه افزود :«البته ترکیه مخالفان دیرینه خود را در جهان دارد. برخی گروهها از کار ما در 10 سال گذشته تمجید کرده اند ... حالا که آنها از ما انتقاد می کنند چرا باید این کار مسئله ساز باشد؟ این نوع اظهار نظرها برای کشورهای جهان سوم است.»

رشد اقتصادی سریع ترکیه و تبدیل شدن آن به یک بازار نوظهور بزرگ عمدتا بر ثباتی مبتنی بوده است که حاکمیت اردوغان در دهه گذشته بر ترکیه به دنبال آورده است. اما بی ثباتی سیاسی چند ماه گذشته موجب نگرانی سرمایه گذاران و سقوط شدید ارزش لیره شده است.

گل گفت :«فضای سیاسی که ما در آن به سر می بریم به هیچ وجه مایه خوشحالی نیست. این مرا خوشحال نمی کند. من از مسائلی که گرفتارش هستیم هم ناراحتم و هم غمگین.»