۰۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴
بدنبال اظهارات رييس بانک مرکزي آمريکا؛

سقوط شدید شاخص سهام "آمريكا"

اظهارات رييس بانک مرکزي آمريکا براي اغلب سرمايه‌گذاران آمريکايي در بازار بورس وال استريت نا اميدکننده بود.
کد خبر : ۱۷۱۰۹۲
صراط:  به نقل از دويچه وله، "جنت يِلِن"، رييس جديد بانک مرکزي آمريکا که اخيراً جانشين "بن برنانکي"، رييس سابق اين بانک شده است، در اولين کنفرانس خبري رسمي‌اش اشاره کرد که نرخ سود بانک مرکزي آمريکا ممکن است در اواسط سال آتي ميلادي افزايش داده شود.

اين در حالي است که بسياري از کارشناسان انتظار داشتند بانک مرکزي آمريکا به اين زودي‌ها (دست کم تا چند سال ديگر)، نرخ بسيار پايين کنوني بهره بانکي را در اين کشور، همچنان ثابت نگه دارد و آن را بالا نبرد.

جنت يلِن همچنين افزود: بانک مرکزي آمريکا خريداري ماهانه‌ي اوراق قرضه‌ي بلندمدت را در اين کشور از ماه آوريل به بعد، کاهش خواهد داد.

از زمان آغاز بحران اقتصادي جهاني که ماشه آن در سال 2008 ميلادي براثر فروپاشي بازار مسکن آمريکا کشيده شد، تا کنون، بانک مرکزي آمريکا براي پايين نگه داشتن نرخ بهره بانکي، بيش از سه تريليون (هزار ميليارد) دلار اوراق قرضه دولتي اين کشور را که دولت آمريکا را بيش از پيش بدهکار کرده بود، خريداري کرده است.

اظهاراتِ رييس بانک مرکزي آمريکا در اولين کنفرانس خبري‌اش، باعث فروش گسترده سهام در بازار بورس نيويورک و کاهش سه رقمي شاخص داوجونز در معاملات روز چهارشنبه شد به نحوي که ارزش اين شاخص بيش از صد و چهارده واحد سقوط کرد.

کارشناسان اقتصادي و امور مربوط به سرمايه‌گذاري در آمريکا هنوز دقيقاً نمي‌دانند چرا سرمايه گذاران در وال استريت چنين واکنش منفي شديدي به اظهارات اخير جنت يلن نشان دادند.

شايد مبهم بودن بيانات رييس بانک مرکزي آمريکا در خصوص سياستگذاري اين بانک در آينده‌ي نزديک، منجر به بروز چنين واکنشي از سوي صاحبان سهام در بازار بورس نيويورک شده باشد.

همچنين سرمايه‌گذاران از اين احتمال که نرخ رسمي بهره بانکيِ بانک مرکزي آمريکا ممکن است در بهار 2015 ميلادي افزايش يابد، اصلاً خشنود نشدند، زيرا تمايل داشتند نرخ بسيار پايين بهره بانکي در آمريکا دست کم تا چند سال ديگر يا لااقل تا زماني که شرايط اقتصادي اين کشور کاملاً به حالت عادي بازگردد، همچنان ادامه يابد.