۰۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴

تولید عضله مصنوعی قوی با نخ خیاطی

دانشمندان با استفاده از ریسمان ماهیگیری معمولی و نخ خیاطی، موفق به تولید عضله‌ مصنوعی قدرتمند شدند.
کد خبر : ۱۷۱۱۹۴
صراط: دانشمندان با استفاده از ریسمان ماهیگیری معمولی و نخ خیاطی، موفق به تولید عضله‌ مصنوعی قدرتمند شدند. این عضله جدید 100 برابر وزن بیشتری را تحمل می‌کند و همچنین 100 برابر، نیروی مکانیکی بیشتری را نسبت به عضله انسانی با طول و وزن همسان تولید می‌کند.

این عضلات می‌توانند نیرویی برابر 7.1 اسب‌بخار را در هر کیلوگرم تولید کنند که این میزان معادل نیروی مکانیکی یک موتور جت عنوان شده است. عضلات جدید همچنین با تغییرات دمایی نیرودهی می‌شوند که از طریق الکتریکی، جذب نور یا واکنش شیمیایی سوخت‌ها تولید می‌شوند.

به گفته تیم بین‌المللی دانشمندان به رهبری دانشگاه تگزاس، این عضله‌ مصنوعی قدرتمند با پیچاندن و مارپیچ‌کردن ریسمان ماهیگیری پلیمری مستحکم و نخ خیاطی ساخته شده است.
تاب‌دادن فیبر پلیمری، آن را به عضله‌ای تبدیل می‌کند که می‌تواند روتور سنگینی را با سرعت بالا بچرخاند. تاب‌دادن بیشتر موجب می‌شود که فیبر پلیمری‌مانند، نوار تاب‌خورده پلاستیکی و عضله‌ای را تولید کند که هنگام حرارت‌دیدن همراه با طولش منقبض می‌شود و زمانی که خنک می‌شود دوباره به طول اولیه خود بازگردد.

در مقایسه با عضلات طبیعی که حدود 20 درصد منقبض می‌شوند، عضله جدید می‌تواند حدود 50 درصد طولش منقبض شود.

کاربردهای این عضلات پلیمری گسترده است زیرا بسیاری از ربات‌های انسان‌نمای پیشرفته، جوارح پروتزی و اسکلت‌های خارجی به دلیل موتورها و سیستم‌های هیدرولیکی محدود هستند؛ این سیستم‌ها به دلیل اندازه و وزنشان دارای مهارت، تولید نیرو و قابلیت فعالیت محدودی هستند. عضله جدید را می‌توان برای ربات‌ها و اسکلت‌های خارجی به کار برد.

منبع: آریا