۰۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۶

قدمگاه، آتشکده‌ دوره ساسانیان + عکس

بر فراز تپه‌ای در جنوب جهرم بقعه‌ای واقع شده که به گواه تاریخ متعلق به بعد از اسلام بوده و قدمت آن به دوره ساسانیان بر می‌گردد.
کد خبر : ۱۷۱۲۷۱
صراط: بر فراز تپه‌ای در جنوب این شهرستان بنایی واقع شده که به گواه تاریخ متعلق به بعد از اسلام بوده و قدمت آن به دوره ساسانیان بر می‌گردد. این بنا شباهتی به شبستان‌های مسجد دارد و شامل طاق‌های رو به شمال است.

 

در قسمت وسط در پشت این طاق‌ها، محوطه‌ای سرپوشیده شبیه چارسوق بازار وجود دارد و در همین قسمت است که بر روی قطعه سنگی نقش‌هایی حجاری شده و در نتیجه نام قدمگاه را به تمام این ساختمان داده است.

 

در بالای درگاه یکی از اطاق‌های شرقی در داخل بنا سنگی نصب شده و اشعاری از حکیم سرائی شاعر معروف جهرم بر روی آن نوشته شده است.

 

در این اشعار از قدمگاه به عنوان آتشکده نام برده شده، اما طبق تحقیقاتی که اداره باستان‌شناسی انجام داده آن را از بناهای بعد از اسلام می‌داند.

 

هرچند این بنا از بناهای اسلامی بوده، اما قرائنی در دست است که احتمال قوی می‌رود در ادوار قبل از اسلام در این نقطه آتشکده وجود داشته و بعدها به صورت فعلی در آمده، چرا که این ساختمان شبیه آتشکده‌ها یک منبع یا حوض در جنب آن داشته و یک آب انبار نیز در مجاور آن است.

 

همچنین این بنا مانند آتشکده‌ها دارای یک اطاق در وسط به صورت هشت ضلعی است و علاوه بر این شواهد دارای اطاق‌های متعدد در اطراف اطاق آتش است.

 با توجه به شهرت قدمگاه به عنوان آتشکده می‌توان نتیجه گرفت که این بنا با ظهور اسلام مانند هزاران بنای دیگر تغییر شکل داده و صورت اسلامی به خود گرفته است.

قدمگاه در 11 مرداد 84 به شماره 1319 در فهرست آثار ملی قرار گرفت.


منبع: تسنیم