۰۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۲

آیا معمای هواپیمای گمشده حل شده است؟

دو شی شناور دیگر در اقیانوس توسط هواپیمای استرالیایی دیده شد.
کد خبر : ۱۷۱۲۸۶
صراط: هواپیماهای استرالیایی که در اقیانوس هند در جستجوی هواپیمای ناپدید شده مالزی هستند، دو شیء شناور دیده‌اند و کشتی‌ها برای بررسی آنها در حال حرکت به سوی محل هستند.

بی بی سی نوشت،ساعتی پیش‌تر سرنشینان یک هواپیمای چینی هم دو شیء شناور بزرگ را مشاهده کرده بودند.مقامات مالزی، استرالیا و چین از دیده شدن اشیاء شناوری در منطقه جستجو در غرب استرالیا در اقیانوس هند خبر داده‌اند، اما پیشرفته‌ترین هواپیمای شناسایی آمریکایی هنوز موفق به یافتن این اشیاء نشده است.

سرنشینان یک هوایپمای چینی که در جستجوی این منطقه شرکت دارد امروز دوشنبه چهارم فروردین (۲۴ مارس) دو شیء شناور بزرگ را از ارتفاع ده هزار متری مشاهده کردند.

اما مقامات استرالیایی می گویند که هواپیمای پی-هشت پوزیدون ناوگان هفتم آمریکا که یکی از پیشرفته ترین هوایپاماهای شناسایی دنیاست نتوانسته آنچه را که سرنشینان هواپیمای چینی دیده بودند، پیدا کند.

به گفته این مقامات یک هواپیمای پی-هشت پوزیدون نیروی دریایی آمریکا مأموریت پیدا کرد تا آنچه هواپیمای چینی گزارش کرده بود را از ارتفاع پایین بررسی کند، اما نتوانست اشیاء مورد نظر را پیدا کند.

خبرگزاری شینهوا، خبرگزاری رسمی چین امروز گزارش کرده بود که یک هواپیمای ایلیوشن چینی "دو شی نسبتا بزرگ" و "اشیا متعدد کوچکتر و سفید رنگی" را که در منطقه‌ای به شعاع چند کیلومتر پراکنده بوده‌اند رویت کرده است.

اما سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری روزانه خود گفت که نمی‌تواند تایید کند که این اشیا مربوط به هواپیما باشند.

اداره امنیت دریایی استرالیا پیشتر اعلام کرده بود از دیده شدن این قطعات مطلع شده است: "این قطعات در محدود جستجوی امروز قرار دارند بنابراین سعی خواهد شد محل آنها دقیقا مشخص شود."

امروز ناوگان هفتم آمریکا هم اعلام کرد یک ردیاب جعبه سیاه را به عنوان یک "اقدام احتیاطی" به منطقه می‌فرستد تا اگر قطعات هواپیما یافت شدند، برای پیدا کردن جعبه سیاه به سرعت وارد عمل شود.

این تجهیزات شنیداری "بسیار پیشرفته" در عقب کشتی نصب می‌شوند و می‌توانند سیگنال جعبه سیاه را در عمق ۶۰۰۰ متری ردیابی کنند. منطقه فعلی جستجو حدود ۳ تا ۴ هزار متر عمق دارد.

البته آمریکا تاکید کرد که این اقدام به معنای پیدا شدن قطعات هواپیما نیست، اما چون عمر باتری جعبه سیاه محدود است، برای پیدا کردن آن باید بسرعت وارد عمل شد.

ده هواپیما امروز دوشنبه (چهارم فروردین، ۲۴ مارس) منطقه را در جستجوی قطعاتی که پیشتر در تصویربرداری ماهواره‌ای یا ردیابی راداری دیده شده‌اند جستجو می‌کنند.