۰۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۸

ولیعهد شاه عربستان کیست؟+عکس

مقرن بن عبدالعزیز آل سعود مشاور و فرستاده ویژه پادشاه عربستان، از شاهزادگان نزدیک به ملک عبدالله است.
کد خبر : ۱۷۱۵۸۹
صراط: مقرن بن عبدالعزیز آل سعود (۱۹۴۵ میلادی)، مشاور و فرستاده ویژه پادشاه عربستان، از شاهزادگان نزدیک به ملک عبدالله  است. وی پیش از بندر بن سلطان رئیس سرویس اطلاعاتی و امنیتی عربستان بود.

با نگاهي به اخبار منتشر شده در رسانه هاي عربي و غربي انتصاب ناگهاني شاهزاده «مقرن بن عبد العزيز» (70 ساله) به عنوان معاون دوم نخست وزيري عربستان توسط پادشاه اين كشور نشان مي دهد، ساختار قدرت در عربستان همچنان حاضر به سنت شكني نبوده و باز هم يكي از فرزندان عبدالعزيز آل سعود جاده رسيدن به قدرت را مي پيمايد.

مقرن بن عبد العزيز كوچك ترين فرزند عبد العزيز بنيانگذار پادشاهي آل سعود و از لحاظ نفوذ هم اكنون مرد شماره 3 اين كشور محسوب مي شود.

عبدالله، پادشاه عربستان در مقام نخست وزير و رييس كابينه محسوب مي شود، ولیعهد وی هم شاهزاده سلمان، معاون اول نخست وزير است تا مقرن در چارت ساختار قدرت در عربستان عملامرد شماره 3 لقب بگيرد.

در اين ميان گزارش های موازی حكايت از آن دارد كه شاهزاده مقرن نسبت به برادران باقي مانده و حتي برادرزاده هايش از وضعيت جسماني بسيار بهتري برخوردار است و حداقل بر خلاف دو برادر بزرگ ترش قادر است در نشست هاي مختلف تمركز خود را حفظ كند وبا صندلي چرخدار منتقل نشود.

پیش از این خيز مقرن به سوی پادشاهي نه تنها برادران بلكه برادرزاده هی وی را هم به واكنش واداشت. به ويژه كه آنها ادعا مي كنند با وجود آنكه عبدالعزيز رسما فرزند بودن مقرن را به رسميت شناخته اما وي يك كنيز زاده بوده و شان خانوادگي آنها بيشتر از وي است. با اين وجود مقرن از حمايت عبد الله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان بهره مي گيرد، به اعتقاد كارشناسان امور عربستان، عبدالله هم همانند مقرن تك فرزند بوده و برادری ندارد، از اينرو در ساختار سنتی خانواده آل سعود كه دسته بندی خانوادگی حرف اول را مي زند و دسته بندی فرزندها بر اساس قدرت مادران شان از يكسو و توان و نفوذ برادران شكل می گيرد، تنها اشخاصی تنهايي يك شاهزاده را احساس مي كنند كه خود چنين وضعيتي دارند.

روز 27 مارس هم طی دستوری از سوی ملک عبدالله بن عبدالعزیز شاهزاده مقرن بن عبد العزیز، جانشین پادشاه یا ولیعهد عربستان شد.