۰۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۴

انتقادتند رهبر یک حزب ایتالیایی ازسفراوباما

بپه گریلوˈ رهبر حزب ˈپنج ستاره ˈ ایتالیا در انتقاد به سفر اخیر رییس جمهور آمریکا به رم گفت: اوباما به اینجا آمد تا اقتصادش را قاچاق کند و ما همه ساکت ماندیم و چیزی نگفتیم.
کد خبر : ۱۷۱۶۳۷
صراط: رهبر حزب پنج ستاره ایتالیا در وبلاگ خود از سفر اوباما به کشورش انتقاد کرد و نوشت: اوباما می خواهد به ما گاز بفروشد و از برنامه کاهش بودجه نظامی ایتالیا در ارتباط با خرید هواپیماهای شکاری اف 35 نگران است.

وی افزود: اوباما به ایتالیا سفر کرد و نزد پاپ فرانسیس رفت تا با او عکس بگیرد. او به اینجا آمد زیرا از کاهش بودجه نظامی ما برای خرید شکاری های اف 35 نگران است.

وی گفت: اوباما برای فروش گاز به اینجا آمد، زیرا کشف کره است که دارای بزرگترین منبع گاز جهان است و تا 100 سال دیگر گاز خواهند داشت.

گفتنی است که دولت جدید ایتالیا به منظور صرفه جویی در هزینه های دولتی، قصد دارد شمار سفارش هواپیماهای شکاری ˈاف 35ˈ از آمریکا را از 90 فروند به 45 فروند کاهش دهد که ظاهرا این امر موجب نگرانی اوباما شده است که در سفر به اروپا و ایتالیا به دفعات اظهار داشت که امنیت هزینه دارد و نباید از هزینه های دفاعی کاسته شود.

خانم ˈروبرتا پینوتیˈ وزیر دفاع ایتالیا اواخر اسفند ماه گذشته اعلام کرده بود که در راستای برنامه بازنگری در هزینه های دولتی وزارت دفاع به فکر کاهش شمار هواپیماهای شکاری بمب افکن اف 35 که پیشتر به آمریکا سفارش داده شده بود، است.

وزیر دفاع ایتالیا گفت: ما باید از خود بپرسیم که به چه نوع دفاعی نیاز داریم و کدام نوع پوشش حفاظتی مناسب ما است. دولت در زمینه بازنگری در هزینه ها متعهد شده و حال باید منتظر ماند تا تحقیقات مربوط به کاهش هزینه ها پایان یابد تا بعد بتوان تصمیم گیری کرد.

این در حالی است که ˈماریو مائوروˈ وزیر دفاع سابق ایتالیا در سال گذشته میلادی از امکان خرید 131 فروند هواپیمای جنگی F-35 خبر داده بود.

بارک اوباما رییس جمهور آمریکا در سفر دو روزه خود به رم در یک کنفرانس مطبوعاتی به صراحت به اروپا و ایتالیا دستور داد تا هواپیماهای اف 35 و تسلیحات نظامی بخرند و گفت: نمی توانیم در شرایطی باشیم که در آن آمریکا بیش از سه درصد از تولیدات ناخالص ملی خود را صرف هزینه های دفاعی و نظامی کند در حالی که اروپا تنها یک درصد از تولیدات ناخالص ملی را به آن اختصاص دهد. همه باید وظیفه خود را انجام دهند. اروپا هم نیاز به دفاع از خود دارد.

ˈمتئو رنتزیˈ نخست وزیر ایتالیا نیز در پاسح اظهار داشت که کشورش در چارچوب همکاری با شرکای خود به بررسی مجدد بودجه دفاعی می پردازد تا آن را با ماموریت های نظامی سازگار کند.

اوباما صبح امروز پس از سفری دو روزه به ایتالیا و دیدار با مقامات بلندپایه این کشور و پاپ فرانسیس رهبر مذهبی کاتولیک ها، رم را به مقصد ریاض ترک کرد.
منبع: ایرنا