۱۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹

علت کاهش چشم‌گیر جمعیت سنجاب‌ها

رئیس اداره محیط زیست شهرستان بانه: زیستگاه عمده سنجاب که نقش بسیار مهمی در گسترش جنگل‌ها دارد در بانه و سردشت است و در سال‌های اخیر متاسفانه فعالیت شکارچیان برای صید آنها سبب کاهش چشم‌گیر جمعیت این گونه جانوری شده است.
کد خبر : ۱۷۲۵۳۶
صراط: رسول حاجی‌اسماعیلی از رهاسازی 12 قطعه کبک در بانه خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد 7 قطعه را خود شکارچیان تحویل اداره داده و 5 قطعه هم از شکارچیان متخلف  گرفته شده است.

وی با اشاره به کار ارزشمندی که در استان برای آزاد سازی این پرنده توسط شکارچیان در حال شکل گیری است ابراز امیدواری کرد که در آینده‌ای نزدیک باز شاهد انجام این کار در جاهای مختلف کشور باشیم.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان بانه به نحوه برخورد با متخلفان این حوزه اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر به ازای هر قطعه کبک 60 هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده است که با توجه با داد و ستد غیر قانونی این پرنده با ارزش در بازار متاسفانه آن گونه که باید این نحوه برخورد نتوانسته باز دارنده باشد.

وی صدور 800 دفترچه شکار در بانه در سال 92 نشان از تمایل نسبتا بالای افراد به بحث شکار دانست و گفت: باید این مهم که نگهداری از حیات وحش یک وظیفه همگانی است به صورت جدی توسط نهادهای دولتی و مردمی پیگیری شود.

حاجی‌اسماعیلی افزود: اداره محیط زیست هم با کسانی که به صورت داوطلبانه اقدام به تحویل این پرنده می‌کنند هیچ گونه برخورد قانونی انجام نمی‌دهد و حتی شکارچیانی را که اقدام به انجام این کار کنند مورد تقدیر هم قرار می‌دهد.

وی از کشف 62 سنجاب در هفته گذشته در بانه خبر داد و گفت: یک محموله 30 قطعه‌ای از این جانور در مسیر بانه به سقز و در ایست بازرسی سبدلو کشف شده که فرد خاطی قصد ارسال آنها به تبریز را داشت و مورد بعدی در روستای کوخان با آمار 32 قطعه از شکارچیان کشف شده است.

رئیس اداره محیط زیست بانه با اشاره به اینکه براساس قانون به ازای هر قطعه سنجاب 350 هزار تومان جریمه برای شخص خاطی در نظر گرفته شده است گفت: زیستگاه عمده این جانور ارزشمند که نقش بسیار مهمی در گسترش جنگل‌ها دارد در بانه و سردشت است و در سال‌های اخیر متاسفانه فعالیت شکارچیان برای صید آنها سبب کاهش چشمگیر جمعیت این گونه جانوری شده است.
منبع: تسنیم