۱۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۴
عبدالحمید به تروریست‌ها:

این دولت فرق دارد!

به مرور ابعاد و وجوه بیشتری از آنچه واسطه‌گری برای آزادی مرزبان‌های ایرانی تبلیغ شده؛ نمایان می‌شود.
کد خبر : ۱۷۲۸۰۹
صراط: به مرور ابعاد و وجوه بیشتری از آنچه واسطه‌گری برای آزادی مرزبان‌های ایرانی تبلیغ شده؛ نمایان می‌شود. روز گذشته سایت دیپلماسی ایرانی، وابسته به صادق خرازی، دیپلمات اصلاح‌طلبی که حمایت‌های ویژه‌ای از رفتار دیپلماتیک دولت روحانی دارد؛ مصاحبه‌ای با مولوی عبدالحمید منتشر کرد که برخی اظهارات این فرد بسیار قابل تامل است. عبدالحمید در این گفت‌وگو چندین بار به صراحت از لزوم گفت‌وگو میان تروریست‌های وحشی باقی‌مانده از عبدالمالک ریگی و جمهوری اسلامی گفت. او تلاش کرد تروریست‌های وحشی و آدمکش را تطهیر و حتی تلویحا آنها را افرادی که حقوق آنها ضایع شده، بداند. او در پاسخ به این سؤال که «نظر شما درباره فعالیت‌های گروه جیش‌العدل چیست؟» گفت: من مخالف سرسخت خشونت و ترور هستم و معتقدم تمام مسائل و مشکلات باید با گفت‌وگو حل شود. ما بارها تاکید کرده‌ایم که خشونت خود مولود خشونت دیگری می‌شود و بهترین راه، همان گفت‌وگو است و هرکسی که اعتقاد دارد حقش نادیده گرفته شده یا به یکسری مسائل انتقاد دارد تنها راه احقاق آن توسل به گفت‌وگو است... البته این قبیل گروه‌ها هم نقدی به ما دارند و آن هم این است که شما تاکنون با گفت‌وگو نتوانسته‌اید به نتایج مطلوب خود برسید اما به هرحال من معتقد هستم که در نهایت این گفت‌وگو است که می‌تواند راه‌حل نهایی باشد. من بارها تاکید کرده‌ام که دولت جدید روی کارآمده منطق گفت‌وگو را دنبال می‌کند و به هرحال فضای خوبی برای حل اختلاف‌ها با گفت‌وگو فراهم شده است. این واسطه افزود: من در این گفت‌وگوها تاکید کرده بودم که در حال حاضر فضای بسیار مناسبی برای مشارکت اقوام و مذاهب متفاوت در ایران به وجود آمده است و می‌توانیم گفت‌وگو و مذاکره را از همان جا هم آغاز کنیم. این صحبت‌ها را پیش از این هم با جیش‌العدل داشته‌ایم و این بار هم همین پیغام‌ها را هیات اعزامی ما به گوش آنها رسانده بود. من در این گفت‌وگوها به آنها تاکید کردم که فضای گفت‌وگویی که پیش از این برای من هم وجود نداشت در حال حاضر برای مخالفین هم وجود دارد و دولت جدید حتی به گفت‌وگو با آمریکا هم اعتقاد دارد و بر همین اساس می‌توان به بهبود اوضاع در اینجا هم
امیدوار بود.

این اظهارات عبدالحمید در واقع تلاش آشکار وی برای رسمیت دادن به تروریست‌های وحشی است. یعنی در واقع نگرانی‌هایی که پیش از این درباره ماهیت واسطه‌گری او وجود داشت؛ اکنون تشدید شده است. او سپس تلاش کرد آدمکش‌های وحشی جیش‌العدل را که چندی پیش 14 نفر از مرزبانان کشورمان را به‌طرز مظلومانه‌ای به شهادت رساندند گروهی منتقد که حقوق آنها ضایع شده، جلوه دهد. او در ادامه این گفت‌وگو درباره مطالبات تروریست‌های جیش‌العدل نیز گفت که آنها مطالبات چندانی ندارند! عبدالحمید در این‌باره گفت: من فکر می‌کنم بیشترین دلیل اعتراض آنها به زندانی بودن جمعی از آنها در ایران مربوط می‌شود و من فکر نمی‌کنم که مطالبه‌های آنها چندان عریض و طویل باشد. البته برخی تبعیض‌های مذهبی و قومی را هم مطرح می‌کنند. در جریان همین داستان هم آنچه که این گروه مطرح کردند آزادی زندانی‌هایشان بود که با موافقت ما روبه‌رو نشد. نکته قابل تامل اینکه عبدالحمید در این گفت‌وگو تلاش کرد تا القا کند این تروریست‌های جانی در میان بخشی از اهل سنت حامیانی دارند! او در پاسخ به سؤال خبرنگار که از عدم مقبولیت این تروریست‌ها در میان اهل سنت منطقه پرسیده بود، گفت: عموم مردم به توسل به خشونت راضی نیستند. اما باید پذیرفت که در جامعه افراد مختلفی وجود دارند و  شاید معدودی باشند که این گروه را قبول دارند اما این مساله در منطقه عمومیت ندارد.

تلاش برای حفظ جایگاه واسطه‌گری

اما نکته قابل تامل دیگر در اظهارات عبدالحمید تلاش او برای القای بی‌فایده بودن مسیر مذاکره با پاکستان برای حل موضوع این تروریست‌هاست. او در پاسخ به این سؤال که«فکر می‌کنید همکاری ایران – پاکستان می‌تواند به مهار جیش‌العدل منتهی شود یا پاکستان در این خصوص نقشی نمی‌تواند ایفا کند؟» گفت: خیر! من گمان نمی‌کنم. نه افغانستان و نه پاکستان هیچ کدام از چنین توانایی برخوردار نیستند. منطقه بلوچستان پاکستان 45 درصد از خاک این کشور را شامل می‌شود و علاوه بر اینکه بخش‌هایی از آن صعب‌العبور است مساله دیگری هم که وجود دارد این است که بلوچ‌های پاکستان هم داعیه‌دار جدایی از اسلام‌آباد هستند و فعالیت‌های تجزیه‌طلبانه‌ای را دنبال می‌کنند. پاکستان از عهده کنترل منطقه‌ای تا این حد وسیع برنمی‌آید.

رمزگشایی شهریاری

اما روز گذشته حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی پیرامون آزادی گروگان‌ها، تلویحا از برخی واقعیت‌ها رمزگشایی کرد. شهریاری دیروز در مجلس گفت: حرف من این است که آنها خودشان عزیزان ما را می‌برند شهید می‌کنند و بعد می‌آورند. دولت فعلی را مشروع دانسته و دولت قبلی را غیرمشروع و این عملیات‌ها را در آن دولت‌ها به نوعی موجه می‌دانستند، متاسفانه مسؤولان نیز تنها در تبریک گفتن از هم سبقت می‌گیرند. نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در دولت قبل استاندار وقت 15 گروگان را ظرف 48 ساعت آزاد کرد و تبلیغ و تبریکی هم گفته نشد. اکنون این همه تبلیغ برای چیست؟ وزرای اطلاعات و کشور باید در این رابطه شفاف جواب دهند. صحبت‌های مسؤولان با صحبت‌هایی که در استان مطرح می‌شود همخوانی ندارد، پس تکلیف خون شهید دانایی‌فر تنها نیروی بومی استان چه می‌شود؟

انتقاد مولوی سلامی

انتقادات از موضوع مذاکره با تروریست‌ها به علمای برجسته اهل سنت منطقه نیز رسیده است. مولوی نذیر احمد سلامی نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد که هیچ کس حق ندارد آزادی مرزبانان را به شخص یا گروهی خاص منسوب کند. وی افزود: نظام جمهوری اسلامی هیچ وقت با جریان کفر و ترور مذاکره نکرده و به کسی باج نداده و نمی‌دهد و کسی نمی‌تواند چنین ادعایی بکند. مولوی سلامی ادامه داد: علمای تشیع و تسنن در حذف این جریانات که به دنبال تفرقه بین مذهب شیعه و سنی‌اند نقش برجسته‌ای دارند لذا علما باید دست در دست هم دهند و سعی در حفظ وحدت نمایند و این وظیفه‌ای برای همه مردم است تا جلوی کسانی که سعی در خدشه‌دار کردن نظام و صفوف مسلمان دارند بایستند. در کنار مولوی سلامی، روز گذشته آیت‌الله سید‌محمدرضا مدرسی طباطبایی یزدی، از فقهای شورای نگهبان نیز در درس خارج اصول در قم از اقدامات مشکوک در سناریوی آزادسازی مرزبان‌ها انتقاد کرد. آیت‌الله مدرسی تصریح کرد: واقعاً تأسفبار است که مرزبانان جمهوری اسلامی با توطئه‌ها و زمینه‌هایی که همین‌‌ها فراهم می‌کنند اسیر می‌شوند و شاید بعضی شهید شده باشند و وقتی با تلاش مسؤولین آزاد می‌شوند در یک زنجیره‌ تبلیغاتیِ پیوسته از آمریکا تا تهران و قم در مطبوعات و صفحات اینترنت، آزادی آنان به رهبران مستقیم و غیر‌مستقیم همان‌ها نسبت داده می‌شود و آیا مثل اینها برای بیداری کافی نیست!؟