۲۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۸

نقش طالبان در انتخابات افغانستان

انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی در افغانستان با هوشیاری افغان‌ها در حالی با موفقیت به پایان رسید که بر ناکامی گروه طالبان با وجود افزایش تهدیدهای امنیتی برای اخلال روند انتخابات، افزود و آینده‌ای مبهم را برای آن‌ها رقم زد.
کد خبر : ۱۷۳۰۱۲
صراط: انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی در افغانستان باوجود تهدیدهای فراوان گروه طالبان با موفقیت پایان یافت و هوشیاری نیروهای امنیتی در عین حال حضور مردم در پای صندوق‌های رای «نه» بزرگی به طالبان بود.

با این حال برگزاری انتخابات موفق در افغانستان بر ناکامی طالبان افزود و به نظر برخی آینده آن‌ها را در این کشور مبهم ورق زده است.

طالبان پیش از برگزاری انتخابات افغانستان بدنبال باز پس‌گیری دولت مردمی این کشور بودند و عدم برگزاری انتخابات را مانعی برای تشکیل دولت آینده و انتقال مسالمت آمیز قدرت در این کشور می‌دانستند بنابراین با متحمل شدن هزینه‌های بسیار سعی کردند تا انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی را در این کشور مختل کنند اما نتیجه‌ای جز ناکامی نصیب‌شان نشد.

با این وجود پیش از برگزاری انتخابات، آن‌ها برای اخلال در روند انتخابات افغانستان، توانستند تا حدودی فضای رعب و وحشت را ایجاد کنند که انجام حملات تروریستی در مراکز و مناطق کلیدی افغانستان برای شاهدی بر مدعاست.

این در حالی است که هوشیاری نیروهای امنیتی، حضور و علاقه مردم افغانستان برای تعیین سرنوشت‌شان بویژه تلاش 13 ساله برای ایجاد نظام مردم‌سالار در این کشور، سبب شد تا مردم با رأی‌شان بر ادامه حکومت مردم‌سالار تاکید و طالبان را ناکام گذارند.

مقام‎های امنیتی افغان بارها گفته بودند که پیش از برگزاری انتخابات در این کشور، تهدیدهای امنیتی فراوانی را از سوی طالبان احساس کرده‌اند در عین حال حتی به نظر می‌رسید که این تهدیدها بر ایجاد فضای بی‎اعتمادی و توانایی نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور تاثیر گزار بوده است.

اما حمایت‌های مردم و رسانه‌های افغانستان، ‎اعتماد، انگیزه و توانایی را در بین نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور برای تامین امنیت انتخابات افزایش داد و آن‎ها توانستند با تامین امنیت از این آزمون سربلند بیرون آیند.

یاس نتیجه ناکامی طالبان

اکنون که انتخابات در افغانستان با موفقیت برگزار شده است، گروه طالبان در رسیدن به یکی بزرگترین اهداف خود ناکام شده‌اند و به سبب این که نتوانستند وضعیت امنیتی و سیاسی این کشور را تغییر دهند از سردرگمی رنج می‌برند.

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده، طالبان افغان قرار است با طالبان پاکستانی متحد شوند تا بلکه از این سردرگمی نجات یابند، موضوعی که از سوی کارشناسان افغان پیش‌بینی شده بود.

به نظر برخی کارشناسان، طالبان افغان پس از ناکامی در اخلال روند انتخابات افغانستان، به منظور کسب قدرت و انجام عملیات‌های تروریستی مایلند تا با طالبان پاکستانی متحد شوند و ناکامی در این کشور را جبران کنند.

از سوی دیگر طالبان پاکستانی نیز که در حال مذاکرات صلح با دولت اسلام‌آباد هستند در صورت توافق با دولت این کشور، عملیات‌های تروریستی خود را متوقف خواهند کرد.

بنابراین می‎توان گفت که طالبان افغان به طالبان پاکستانی چشم امید دوخته‌اند تا همکاری بیشتری داشته باشند.

بدون شک، فعالیت طالبان افغان در گذشته نیز هماهنگ با گروه طالبان پاکستانی بوده و این بار نیز در صورت انجام همکاری‌های بیشتر این گروه‌ها، افغانستان بار دیگر شاهد افزایش عملیات‌های تروریستی خواهد بود.

با این حال مشخص است که ناکامی طالبان در اخلال روند انتخابات افغانستان روحیه این گروه را تضعیف کرده و در عین حال افزایش توانایی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را نشان می‌دهد که در نتیجه حاکم شدن دوباره طالبان افغان بر این کشور را به آرزویی دست نیافتنی برای این گروه تبدیل کرده است.

این در حالی است که مقامات امنیتی افغان نیز می‌گویند که در صورت اتحاد طالبان افغان و پاکستانی و حتی انجام مشترک حملات تروریستی در این کشور، بازهم این گروه‌ها طعم تلخ ناکامی را خواهند چشید.

با این وجود تاکنون معلوم نیست، طالبان افغان، آینده خود را در اتحاد با طالبان پاکستانی می‎نگرند یا آغاز مذاکرات صلح با دولت افغانستان را ترجیح می‎دهند.

به نظر کارشناسان طالبان هم‎اکنون از سردرگمی رنج می‌برند و و وضعیت آن‌ها نشاندهنده گروه آشوبگری است که  فعالیت‌های تروریستی ناکام داشته‌اند.
منبع: فارس