۲۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۵

اردوغان نامزد ریاست‌جمهوری شد

القدس العربی به نقل از منابع ترک نوشت اردوغان نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد.
کد خبر : ۱۷۳۰۱۳
صراط: به نوشته امروز روزنامه القدس العربي چاپ لندن در اینترنت،‌ یک منبع مسئول از حزب عدالت و توسعه ترکیه در گفتگو با القدس العربی گفت این حزب تقریبا تصمیم نهائی خود را درباره نامزدی رجب طیب اردوغان  برای انتخابات ریاست جمهوری آینده اتخاذ کرده است. 

القدس العربی با اشاره به اینکه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه قرار است در تاریخ دهم اوت برگزار شود نوشت چند روز بعد از پیروزی حزب حاکم در انتخابات داخلی و کسب 45.5 درصد از آراء ، ‌اکنون انتخابات ریاست جمهوری از اولویتهای این حزب شده است و این حزب به دنبال مشخص کردن نامزد خود دراین انتخابات است. 

القدس العربی با بیان اینکه انتخابات ماه اوت مستقیما از طریق رای گیری برگزار خواهد شد نوشت پیشتر رئیس جمهوری را پارلمان انتخاب می کرد. بنا به گفته منبع مزبور که خواست نامش فاش نشود تصمیم برای نامزد شدن اردوغان قطعی شده است چون وی تمایلی برای زیر پا گذاشتن قوانین داخلی حزب ندارد و از سوی دیگر طرفداران وی خواستار یکسره کردن نتیجه این انتخابات در دور اول هستند و تنها کسی که می تواند چنین اقدامی ( یکسره شدن در دور اول ) کند تنها اردوغان است. طبق قوانین داخلی حزب عدالت و توسعه ، اعضای این حزب نمی توانند بیش از سه بار در انتخابات پارلمانی و سمت نخست وزیری شرکت کنند و به همین خاطر بدون ایجاد اصلاحاتی در این قوانین ،‌ اردوغان نمی تواند بعد از انتخابات پارلمانی سال 2015 به نخست وزیری خود ادامه دهد. 

به گفته منابع ،‌ حزب حاکم  اکنون به دنبال برخی اسامی برای احراز سمت نخست وزیری ترکیه بعد از استعفای اردوغان از این سمت است. در این خصوص اسامی سه نفر یعنی عبد الله گل رئیس جمهوری کنونی ،احمد داوود اغلو وزیر امورخارجه و علی باباجان معاون نخست وزیری مطرح است.  اظهارات اخیر  اردوغان حاکی  از آن است که وی تمایلی برای زیرپا گذاشتن قوانین داخلی حزب و مستثنی کردن خود از این قوانین ندارد .

از سوی دیگر عبد الله گل هم در  یکی از سخنان مطبوعاتی خود  گفت: زمان انتخاب نامزد،‌ برای ریاست جمهوری ترکیه فرا رسیده است و حزب را تشویق به گرفتن تصمیم در این خصوص تا اوایل ماه آینده کرد. گل همچنین زمانی که از وی درباره انتخابات ریاست جمهوری سوال شد گفت زمانی که وقتش برسد دراینباره سخن خواهیم گفت و با توجه به اینکه انتخابات محلی صورت گرفته است و انتخابات ماه اوت ریاست جمهوری پیش رو است زمان آن (انتخاب نامزد)  فرا رسیده است و با فرا رسیدن ماه مه قضیه روش خواهد شد.

القدس العربی با اشاره به اینکه گل از دادن این توضیح که آیا سمتها با اردوغان جابه جا خواهد شد و وی نخست وزیر خواهد شد خودداری کرده است نوشت ناظران سیاسی معتقدند به احتمال زیاد در صورتی که اردوغان نامزد ریاست جمهوری شود عبد الله گل سمت نخست وزیر را احراز خواهد کرد و این اقدام موسوم به جابجایی پستها مشابه الگوی روسی مدودف - پوتین است.

القدس العربی می افزاید اردوغان و گل از بنیانگذاران حزب عدالت و توسعه هستند و گل در بسیاری از موارد  به ویژه در خصوص بستن پایگاههای ارتباط اجتماعی و تعامل اردوغان با بحران  اخیر ترکیه ،‌ در قبال   اقدامات اردوغان و دولت ترکیه موضعگیری کرده است و همین امر زمینه را برای گمانه زنی درباره وجود اختلاف میان ایندو ایجاد کرده است. با اینحال بسیاری از ناظران معتقدند این اختلافها صرفا اختلاف نظر است و در چهارچوب بازی جابه جائی نقش است که اردوغان و گل سالهاست آنرا اجرا می کنند.