۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷

آنتی‌وار: توهمی آمریکایی بنام"تسلیحات هسته‌ای ایران"‌

ایالات متحده و کشورهای هم پیمان آن سالهاست با توسل به ابزارهای مختلف تلاش می کند توهم دیرینه خود درباره ساخت بمب اتمی در ایران را جامه حقیقت بپوشاند اما همچنان با شکست مواجه بوده است .
کد خبر : ۱۷۳۲۵۸
صراط: به نقل از پایگاه خبری _‌تحلیلی آنتی وار ؛‌ این پایگاه خبری در مقاله ای به قلم "گرت پورتر" مورخ ، روزنامه نگار و متخصص در سیاست امنیت ملی آمریکا ، نوشت : هنگامی که دادستان ایالت ماساچوست آمریکا حکم خود علیه شهروند چینی ساکن انگلیس را به اتهام نقض قوانین آمریکا و اروپا در تحریم ایران صادر نمود در حقیقت تهمت تازه ای از سوی آمریکا علیه برنامه هسته ای ایران بوده است . 

رسانه های بین المللی بخشی از کیفرخواست این فرد چینی را منتشر کردند که براساس آن  " سیهای چنگ "‌در نوامبر سال 2005 و 2012 قطعاتی را به ایران فروخته که قابلیت استفاده در ساخت بمب هسته ای را داشته است . این کیفرخواست مدعی است : بخشی از این قطعات کالاهای ساخت آمریکا بوده و شرکتی که این کالاها را از " سیهای چنگ " خریداری کرده یکی از پیمانکاران فعال در برنامه های هسته ای ایران به شمار می رود . 

رویترز ،‌ بلومبرگ ،‌ بوستون گلوب ،‌شیکاگو تریبون و ایندیپندنت از جمله رسانه های برجسته ای هستند که این مطلب را منتشر کردند . اما انجمن اطلاعات آمریکا در ارزیابی اطلاعاتی ملی در 2007 که منابع موثق داشت ،‌اعلام کرد شواهد و اسناد مستدل و بسیار روشنی وجود دارد که ایران از سال 2003 تاکنون اقدامی برای دستیابی به سلاح اتمی انجام نداده است . 

در ادامه این مقاله آمده است : این گزارش موثق به راحتی از سوی وزارت دادگستری آمریکا زیر سوال رفت . در متن این کیفرخواست نیز می توان بخوبی دید که باز هم مانند گذشته از اصطلاح "‌برنامه تسلیحات هسته ای ایران"‌به جای "فعالیت سانتریفیوژها و غنی سازی اورانیوم " استفاده شده است . 

هرچند اشاره مستقیم به برنامه هسته ای ایران در کیفرخواست موردنظر نشده است بلکه این گونه آمده که شرکتی که خریدار وسائل شهروند چینی بوده اند تامین کننده ادوات و سخت افزارهای نیروگاههای هسته ای در ایران می باشد . 

در این کیفرخواست این گونه ادعا شده که تجهیزات ایجاد خلاء‌برای دو نیروگاه نظنز و فردو خریداری شده و "‌مبدل فشار " نیز برای تامین برق در امور تحقیقاتی هسته ای مورد استفاده قرار می گیرد.