۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۸

نقاط اشتراک "اوباما و بوش"

با نگاهی به عملکرد اوباما در مسائل سیاست خارجی می توان وجوه اشتراک فراوانی میان وی با "جرج بوش" رییس جمهور جنگ در آمریکا پیدا کرد .
کد خبر : ۱۷۳۳۸۷
صراط: به گزارش پایگاه خبری سالون ؛ در کمتر از یک سال دولت آمریکا چهار عملیات کودتا و خرابکارانه در کشورهای مختلف انجام داد که همگی با الگوی جنگ سرد اجرا شده ،‌هزینه های سنگینی برای زندگی انسان ها داشته و همه آنها دشمنی و خصومت آحاد ملت ها را علیه کشور آمریکا برای سالیان دراز در آینده به ارمغان آورد .

این وقایع به ترتیب زمانی در زیر آمده است :

* کودتایی خونین در جولای 2013 با طراحی و حمایت آمریکا در مصر انجام گرفت . در میان رسانه های خودفروخته و اجیرشده واشنگتن بعنوان ناظر از راه دور این کودتا معرفی گردید . از زمان آغاز کودتا در مصر که در ادامه آن به حمام خون در خیابانهای این کشور تبدیل شد سکوت محض از سوی مقامات آمریکایی اعمال شد . در مدت درگیری های شدید در مصر تنها یک بار " جان کری " وزیر خارجه آمریکا درباره حوادث آن اظهار نظر کرد و گفت : ارتش مصر باید به بازسازی دموکراسی در این کشور بپردازد .

* در آغاز جنگ در سوریه برای سرنگونی دولت قانونی " بشار اسد " حمایت های فراوانی از سوی واشنگتن به تروریستها و شورشیان مسلح رسید . اوج این ماجرا 21 آگوست بود که ادعای آمریکا مبنی بر استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی مطرح گردید . بشار اسد اجازه ورود مسئولین سازمان ملل را برای بررسی این موضوع که "‌چه کسی _ دولت سوریه یا تروریستها _ عامل استفاده از گاز شیمیایی سارین بوده اند ؟ " داد . با این حال و در شرایطی که بازرسان سازمان ملل در هتل های خود در حال بررسی شرایط بودند ناوهای جنگی آمریکا برای حمله به خاک سوریه در مرزهای دمشق مستقر شد  .

* نقش آمریکا و هم پیمانان اروپایی آن در ایجاد کودتا در اوکراین و تحریک مردم برای حضور در خیابانها و درگیری با نیروهای دولتی غیرقابل اغماض است . بسیاری از مردم آمریکا معتقدند که اوکراین موضوعی است که نبایدواشنگتن در آن دخالت داشته باشد و می تواند میان دولت روسیه و دولت اوکراین حل و فصل شود . موقعیت شناسی مناسب از سوی کاخ سفید هرگز تنش ها و درگیری ها در این منطقه را تشدید نمی کرد و مسئله آن را تبدیل به بحران نمی نمود .

* در ونزوئلا ،‌ وزیر امور خارجه این کشور اخیرا اسنادی را منتشر کرده که بر اساس آنها نقش مستقیم آمریکا در درگیری ها و اعتراضات پس از انتخاب مادورو مشخص می گردد . نیکولاس مادورو ، یکی از نزدیکان هوگو چاوز رهبر فقید ونزوئلا موفق شده بودند اکثریت حامیان چاوز را به خود جذب کند .