۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۸

تهران و ۱۰ کلانشهر در معرض تنش آبی

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه در تابستان کشور با کمبود 38 مترمکعب در ثانیه مواجه خواهد بود، گفت: تهران در کنار ۱۰ کلان‌شهر در معرض تنش آبی قرار دارد و باید اذعان کرد که نیمی از جمعیت کشور با تنش آبی مواجه هستند.
کد خبر : ۱۷۳۵۱۶
صراط: معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه در تابستان کشور با کمبود 38 مترمکعب در ثانیه مواجه خواهد بود، گفت: تهران در کنار ۱۰ کلان‌شهر در معرض تنش آبی قرار دارد و باید اذعان کرد که نیمی از جمعیت کشور با تنش آبی مواجه هستند.

رحیم میدانی  گفت: برای تامین آب شرب مورد نیاز کشور در تابستان جاری با 38 متر مکعب در ثانیه کمبود مواجه هستیم، بنابراین اگر مشترکان بتوانند 20 درصد ‌صرفه‌جویی را سرلوحه کار خود قرار دهند، می‌توانیم تابستان را با مشکل کمتری سپری کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تنش آبی در کلانشهرها همچنان مطرح است، ادامه داد: تهران و 10 کلانشهر دیگر ایران در معرض تنش آبی قرار دارند که امیدواریم صرفه جویی 10 تا 20 درصدی بتواند ما را در تامین آب شرب شهرها کمک کند.

معاون وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که جمعیت این کلانشهرها که با تنش و محدویت تامین آب مواجه هستند، چه تعداد هستند، تاکید کرد: در حال حاضر 37 میلیون نفر از جمعیت کشور در معرض تنش آبی قرار دارند که این میزان 50 درصد جمعیت کشور را شامل می شود.

میدانی با بیان اینکه اراک، اصفهان، شیراز، قزوین، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان و یزد در معرض تنش آبی قرار دارند، گفت: وزارت نیرو از مردم درخواست دارد، به دلیل کاهش بارشهای آسمانی و حجم ذخایر سدها در مصرف آب دقت بیشتری از خود نشان دهند.

به گفته میدانی حجم آب ورودی به مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 19 میلیارد و 750 میلیون مترمکعب به ثبت رسیده است که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته، معادل 10 درصد کاهش نشان می دهد و حجم آب ورودی به مخازن سدهای کشور در زمان مشابه سال گذشته، حدود 21 میلیارد و 870 میلیون مترمکعب بوده است.

منبع: فارس