۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۸

استراتژی اسرائیل در سوریه

اسرائیل تلاش می کند، با استفاده از وضع کنونی حاکم در سوریه شرایط را به گونه ای اداره کند، که هم مخالفان را تضعیف کند، هم قدرت دولت مرکزی را از بین ببرد.
کد خبر : ۱۷۳۵۵۲
صراط: به گزارش پایگاه خبری السفیر؛ هنوز اسرائیلی ها موضع خود را در قبال تحولات جاری سوریه به یک تصمیم قطعی نرسانده اند، از این رو هنوز می خواهند، برخی از مخالفان نظام سوریه را پذیرا باشند.

اگر چه اسرائیل بارها اعلام کرده قصد ندارد در جنگ داخلی کنونی سوریه مستقیما ً‌وارد عمل شود، اما با این وجود خیلی هم بی میل نیست تا از برخی نیروهای مسلح مخالف نظام سوریه حمایت کند، البته به نوشته نشریه آمریکایی " هرالد تریبون " آمریکا از تل آویو خواسته است در جولان اشغالی به نظامیان ارتش سوریه که وارد این منطقه می شوند، حمله کند.

اما رفته رفته اسرائیل درحال تصمیم گرفتن و تعیین موضع خود از نزاع کنونی در سوریه است، برخی اوقات این رژیم ترجیح می داد برای باقی ماندن اوضاع در منطقه جولان اشغالی به روال سابقش نظام سوریه بدون تغییر باقی بماند، اما از سوی دیگر بعد از مدتی ترجیح داد با تغییر نظام در سوریه اثری از نظام قدرت مند مرکزی در دمشق وجود نداشته باشد.

هم اکنون گفته می شود، اسرائیل قصد دارد گام بعدی را برای حمایت از طرح تجزیه و تفکیک سوریه را بردارد، چرا که سوریه نیرومند همیشه برای اسرائیل یک خطر جدی به شمار می آید، از این رو از همان بدو آغاز بحران در سوریه تل آویو در فکر یافتن اشخاصی از میان مخالفان نظام سوریه در اروپا برای تضمین آینده خود بوده است.

یک منبع آگاه سوری که از مخالفان نظام دمشق است در این باره می گوید: اسرائیلی ها از همان بدو آغاز بحران در سوریه از طریق برخی از اسرائیلی های علاقمند به مسائل شرق عربی و اسرائیلی های شاغل در مراکز مطالعات آمریکایی و اروپایی و تجار صهیونیست و بانکداران نزدیک به لابی صهیونیستی تلاش کرده است از بین مخالفان نظام سوریه در اروپا دوستانی بیابد.

در این بین یکی از پژوهشگران اسرائیلی که در گذشته به عنوان معاون رایزن نظامی اسرائیل در واشنگتن فعالیت داشته از همان ابتدای آغاز بحران در سوریه روابطی را با برخی از مقامات و مسئولان در ائتلاف مخالفان نظام سوریه داشته که این رابطه تا مدت ها ادامه داشته است.

یک منبع آگاه نزد مخالفان نظام سوریه در این باره می گوید: اسرائیلی ها در سال 2004 در فرانسه با یک سرلشگر سوری که در پایان دهه 90 میلادی فعالیتش در ارتش سوریه به پایان رسیده بود، رابطه برقرار کردند، وی در ان سال ها در پاریس وارد جریان تجارت و بازرگانی شده بود، از این رو تا سال 2011 اسرائیل با این نظامی بازنشسته ارتش سوریه در ارتباط بود.

به گفته مقامات اسرائیلی زمانی که بحران سوریه در مرحله نخست آغاز بود، اسرائیلی ها این درجه دار بازنشسته نظامی ارتش سوریه را سعی داشتند به عنوان رئیس هیئت ستاد مشترک ارتش آزاد سوریه منصوب کنند، اما به این دلیل که وی مدت ها بود از ارتش سوریه جدا شده بود، در قیاس با دیگر فرماندهان نظامی ارتش سوریه که به تازگی از ارتش سوریه جدا شده بودند اولویت را به خود اختصاص دادند.

این منابع خبری اعلام کردند: هنوز هم اسرائیل اصرار دارد از این نظامی عالی رتبه ارتش سوریه به عنوان گزینه مورد قبولشان استفاده شود، از این رو اکنون سعی دارند تا وی را به عنوان نماینده خود در جولان به ارتش آزاد سوریه تحمیل کنند، تا در صورت نیاز به تشکیل منطقه عاری از حضور نظامیان سوریه در جولان از وی به عنوان فرمانده این منطقه استفاده شود.

البته درگیری های هفته گذشته مخالفان نظام سوریه در منطقه حومه شهر القنیطره که از سوی گروه های جهادی "اجناد الشام"، " الجبهه الاسلامیه " و " جبهه النصره " صورت گرفته بود که منجر به اشغال تل الاحمر غربی شده بود، با کمک غیر مستقیم اسرائیل انجام گرفت این منطقه در نزدیک استان درعا در جنوب سوریه است که اسرائیل با کمک دستگاه های پارازیت بسیار قوی که بر روی جبل الشیخ مستقر کرده بود با ایجاد پرازیت مانع از هماهنگی ارتش سوریه با استفاده از بیسیم برای هماهنگی در این جنگ شد.

هم اکنون براساس اطلاعات رسیده از آغاز بحران در سوریه اسرائیل در بیمارستان های خود میزبان دست کم 600 نیروی مسلح مخالف نظام سوریه بوده است.

البته این همکاری های مخالفان نظام سوریه با اسرائیلی ها یک سویه نبوده است بلکه مخالفان نظام سوریه هم به جبران خدماتی که اسرائیل برای زخمی های مخالفان نظام سوریه در نهاریا و مناطق فلسطین اشغالی ارائه داده بود، با کمک مخالفان برخی از چهره های سیاسی و علمی سوریه را ترور کرد.
منبع: تسنیم