۰۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۵
تلويزيون دولتي انگليس:

نظرتلویزیون انگلیس درمورد اغتشاشات ایران

کد خبر : ۱۷۳۵۶

صراط - ارگان رسمي دولت انگليس علت تلاش غرب براي ايجاد اغتشاش و بي ثباتي در ايران را بازگو كرد.
سايت بي بي سي فارسي با اشاره به قيام ملت هاي مسلمان در كشورهاي مصر، تونس، يمن و بحرين نوشت: جنبش هاي زنجيره اي خاورميانه ظرفيت اعمال تغييرات در معادلات قدرت و روابط بين دولت هاي منطقه را دارد و مي تواند به سود ايران تمام شود. در مصر اسلامگرايان و ديگر جريان هاي سياسي مخالف مبارك كه از اين پس قرار است در قدرت سهيم شوند، مواضع ضد اسرائيلي و مخالف آمريكا دارند. همين مي تواند مواضع آينده مصر در قبال مسائل فلسطينيان و لبنان و عراق را به مسيري ببرد كه خلاف خواست آمريكا و متحدان باقيمانده اش در منطقه و خوشايند ايران باشد. تحولات در ديگر كشورهاي منطقه هم مي تواند ايران را در پيشبرد اهداف و منافعش كمك كند. در همين روزهاي بحراني منطقه، ايران غني سازي اورانيوم را گسترش مي دهد و براي نخستين بار دو ناو جنگي اش را راهي درياي مديترانه كرده تا از بيخ گوش اسرائيل بگذرند.
بي بي سي همچنين نوشت: آمريكا كه به دنبال تدوين استراتژي تازه اي در خاورميانه است تا بتواند در صورت ادامه حذف متحدان ديرينه اش، باز هم منافع خود را در اين منطقه تامين كند و دوستان تازه اي بيابد، در محاسباتش ناگزير است وزنه ايران را به عنوان قدرتي منطقه اي لحاظ كند و با توجه به بردي كه ايران مي تواند از تحولات خاورميانه بكند، شايد ناچار شود شيوه هاي تازه اي در قبال ايران به كار بندد يا حتي در برخي سياست هاي خود در قبال ايران تجديد نظر كند. ايران هم از اينكه تحولات منطقه به نفعش رقم مي خورد، شادماني خود را پنهان نمي كند و دور از انتظار نيست كه به فكر گام هاي تازه اي در جهت تقويت آنچه رهبرانش «سياست خارجي تهاجمي» مي خواند باشد.
ارگان رسمي دولت انگليس با تصريح بر اين نكته كه «جنبش هاي زنجيره اي خاورميانه، سران مخالفان حكومت در ايران را هدف قرار داده است»، اضافه كرد: تظاهرات در ايران نظير آنچه در 25 بهمن اتفاق افتاد، مي تواند مانع از شكل گيري «رابطه دوستانه اي» شود كه جمهوري اسلامي اميد دارد با جنبش هاي به پيروزي رسيده خاورميانه اي برقرار كند و دست ايران را از ميوه حذف مخالفانش در خاورميانه كوتاه كند. تغيير شمايل خاورميانه در سايه جنبش هاي زنجيره اي، فرصتي تاريخي براي تقويت موضع ايران در منطقه است و بزرگترين مانع بهره گيري از اين فرصت، ناآرامي و بي ثباتي در ايران است.
يادآور مي شود پيش از اين هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا از الهام بخشي ايران ابراز نگراني كرده و با اشاره به نمايش جريان هاي ضدانقلاب -كه توسط رسانه هاي غربي بزرگ نمايي مي شود- مدعي شده بود انقلاب اسلامي ايران نمي تواند الگويي براي كشورهاي ديگر خاورميانه و مردم انقلابي منطقه باشد.