۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۷

ماجرای گریه روحانی به‌روایت رسائی

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توافقنامه ژنو بازی برد - برد نیست، گفت: برای نخستین بار سخت‌ترین برخوردها با منتقدان در دولت یازدهم اتفاق افتاد، که نمونه آن کم سواد خواندن منتقدان از سوی رئیس جمهور بود.
کد خبر : ۱۷۳۶۰۷
صراط: حجت‌الاسلام حمید رسائی دقایقی پیش در گردهمایی ناگفته‌های سیاست خارجی دولت تدبیر و امید که در دانشکده داروسازی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه غربی‌ها دارند با توافقنامه ژنو با ما بازی می‌کنند،؛ اظهار کرد: طبق توافقنامه ژنو دو دستی اطلاعات خود را تقدیم به طرف مقابل کردیم به طوری که آمریکایی‌ها اظهار می‌کنند با دیدن این اطلاعات تعجب کردیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توافقنامه ژنو بازی برد - برد نیست، گفت: مهمترین سلاح ما 200 کیلو اورانیوم غنی شده بود و همه داشته ما غنی‌سازی 20 درصدی بود اما آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی چند روز پیش در برنامه تلویزیونی حضور یافت و در این ارتباط گفت افرادی که در زمینه مذاکرات گله می‌کنند بگویند مورد مصرف اورانیوم غنی شده کجاست، ما از وی گلایه‌مندیم و می‌گوییم مورد مصرف در بوشهر است اینکه می‌گوئید ما مورد مصرف نداریم و چرا باید تولید و هزینه کنیم به نظر بنده درست نیست.

رسائی تصریح کرد: مورد مصرف اورانیوم 20 درصد غنی شده روی میز مذاکره بود و رهبر معظم انقلاب در زمانی که هدایت تیم مذاکره‌کننده با جلیلی بود نیز اجازه مذاکره را داده بودند  اما تیم قبلی به گونه‌ای مذاکره می‌کرد که به شرطی 20 درصد غنی‌سازی را برمی‌داریم که تمام تحریم‌ها برداشته شود اما هم‌اکنون در توافقنامه ژنو در گام 20 ساله متعهد شدند تمام تحریم‌های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا تنها در موضوع هسته‌ای برداشته می‌شود و این در صورتی است که به دلیل نقض حقوق بشر و حمایت از حزب‌الله ما را تحریم کردند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در ارتباط با مذاکرات فرمودند هیچ وقت آن‌ها از شما راضی نمی‌شوند تا زمانی که از آن‌ها تبعیت کنید، در صورت گام نهایی توافقنامه ژنو طرف مقابل تمام تحریم‌های سازمان ملل را در موضوع هسته‌ای برمی‌دارد اما بخشی از تحریم‌ها که در ارتباط با مسائلی همچون حقوق بشر است باقی می‌ماند و در حقیقت حقوق بشر از نظر طرف مقابل مواردی مانند حجاب، قصاص و عدم محاکمه عناصری که در راس کودتا در 4 سال پیش کشور بوده‌اند، است.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس با بیان اینکه بیانیه پارلمان اروپا این است که نزدیک دو جنس موافق منع دینی ندارد، عنوان کرد: چرا پارلمانی اروپا در مورد همجنس‌بازی مخالفتی ندارد؟ هنگامی که می‌خواهد مطالبه حقوق بشر کند به سمت این موضوع سوق پیدا می‌کند، احمدی‌نژاد 4 سال پیش در یک دانشگاه آمریکایی بیان کرد که در فرهنگ بومی و ملی ما رفتار همجنس‌بازی مرسوم و پسندیده نیست که وی را هو کردند اما در فرهنگ آمریکا در عرض 35 سال این موضوع جا افتاده است.

دولت نباید در موضوع تغییر ابوطالبی کوتاه بیاید

رسائی عنوان کرد: اینکه از چه زمان این افراد جری شدند باید گفت که نخستین‌ها را می‌توان در دولت یازدهم مشاهده کرد. اینکه چرا سفیر ایران را در سازمان ملل راه نمی‌دهند به این دلیل است که برای نخستین بار شیمون پرز پس ازتوافقنامه ژنو اعلام کرد که ایران دشمن ما نیست.

وی بیان کرد: در آن زمان به وزیر امور خارجه گفتم که این افراد در شما چه مشاهده کرده‌اند، به نظر بنده دولت نباید در برابر فشارهای آمریکابرای تغییر نماینده ایران در سازمان ملل کوتاه بیاید.

رسائی خاطرنشان کرد: بنده کاری ندارم که هلوکاست وجود داشته یا خیر که البته به نظر خودم این موضوع افسانه است اما احمدی‌نژاد در این رابطه گفت اگر کوره آتش‌سوزی در آلمان است چرا فلسطین باید هزینه آن را بدهد.

سخت‌ترین برخورد با منتقدان در دولت یازدهم شکل گرفت

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد: برای نخستین بار سخت‌ترین برخوردها با منتقدان در دولت یازدهم اتفاق افتاد، که نمونه آن کم سواد خواندن منتقدان از سوی رئیس جمهور بود؛ توقیف نشریه 9 دی و هفته نامه یالثارات نمونه‌های برخورد دولت یازدهم با منتقدان است.

رسائی تصریح کرد: افتضاحی مانند سبد کالا برای نخستین بار در کشور اتفاق افتاد البته برای نخستین بار هم یک رئیس جمهور عذرخواهی کرد هرچند در هفته بعد معاون وی این عذرخواهی را پس گرفت، همچنین برای نخستین بار در مدت 5 ماه 6 بار تهدید نظامی شدیم و برای نخستین بار نیز وزیر خارجه ما در مصاحبه با یک شبکه آلمانی گفت که مشروعیت فلسطین به اسرائیل بازمی‌گردد که به نظر بنده ظریف به خاطر بیان این مطلب باید استیضاح شود.

وی افزود: برای نخستین بار رئیس جمهور ما با رئیس جمهور آمریکا مکالمه تلفنی کرد و همچنین برای نخستین بار مقام معظم رهبری فرمودند دولت با منتقدین چرخ صدر داشته باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه عملا توافقنامه ژنو خاصی به غربی‌ها بود که برای حقوق بشر فشار وارد آورند، خاطرنشان کرد: هیئت‌های اروپایی مداوم به کشور سفر می‌کنند و در خاک ما بی‌احترامی می‌کنند که این را به عنوان پیروزی دیپلماسی دولت یازدهم بیان می‌کند اما بدانید که این افراد در ابتدا سطل می‌گذارند که برای ورود خود در مورد مسائل حقوق بشر صحبت کنند.

رسائی عنوان کرد: در حال حاضر برخی افراد دارند به ملت القاء می‌کنند اگر می‌خواهید مشکلات برطرف شود باید توافقنامه ژنو صورت گیرد. اما باید به این اشخاص گفت که آیا در 8 سال دفاع مقدس که ما در مقابل فشارها ایستادگی کردیم به خاطر انرژی هسته‌ای بود. در حقیقت ما انقلاب کردیم تا استقلال به دست آوریم و نماد استقلال ما 8سال دفاع مقدس و انتخابات 12 فروردین و در حال حاضر دستیابی به انرژی هسته‌ای است.

آمریکا و اروپا در راس نقض حقوق بشر

وی افزود: در راس نقض حقوق بشر آمریکا و اروپا قرار دارند و وام‌هایی که آمریکا در افغانستان و عراق استفاده می‌کند در حقیقت درجه پایین‌تری از بمب هسته‌ای است.

رسائی با طرح این پرسش که پاکستان بمب اتمی دارد اما چرا او را تحریم نمی‌کنند گفت: شهرهای پاکستان قابل مقایسه با شهرهای درجه دو و سه ما نیستند و با وجود اینکه پاکستان بمب اتمی دارد اما تحریم نمی شود. پس می‌توان گفت مشکل آمریکا با ما ترس از بمب اتمی نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: در عربستان بانوان حق رانندگی و رای دادن ندارند و عربستان فعلی همان عربستان دوران جاهلیت است اگر بحث حقوق بشر مطرح می‌شود چرا به عربستان این نقد وارد نمی‌شود.

رسائی با تاکید بر اینکه هر کشور عضو ان‌پی‌تی می‌تواند از یک تا صددرصد اورانیوم غنی‌سازی کند، تصریح کرد: در توافقنامه ژنو گفته شده شمامی‌توانید برنامه غنی‌سازی داشته باشید. در حقیقت در سوم آذرماه سال 92 دولت پذیرفت که انرژی هسته‌ای حق مسلم ما است اگر غربی‌ها بگذارند.

وی خاطرنشان کرد: چرا رهبر معظم انقلاب به تازگی در موضوع استقلال تاکید می‌کنند و اینکه می‌گویند من به مذاکرات خوشبین نیستم باید گفت در حال حاضر با توافقنامه ژنو غنی‌سازی مشروط شده و دیگر غنی‌سازی 20 درصد ندارم.

به دولت می‌گویم نسبت به مذاکرات خوشبین نباشند

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد: در قطعنامه شورای امنیت در سال 2010 گفته شده باید ایران ساخت تمام مراکز اورانیوم و پلوتونیوم را متوقف کند که این به معنای متوقف‌سازی راکتور اراک است. هرچند دولت می‌گوید مسئله را حل می‌کنم اما ما می‌گوییم نباید نسبت به مذاکرات خوشبین بود. چون طرف مقابل دست‌بردار نیست.

رسائی تصریح کرد: تحریم 3 بخش دارد که شامل تحریم، تحریم‌کنندگان و دلایل تحریم می‌شود. در حقیقت تحریم کنندگان شامل شورای امنیت، اتحادیه اروپا و آمریکا و دلایل تحریم شامل دستیابی به انرژی هسته‌ای، نقض حقوق بشر و دفاع از تروریسم می‌شود.

وی با طرح این پرسش که چرا دولت تن به مذاکرات داد گفت: دولت روحیه مبارزه ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: تهدید نظامی زمانی عملیاتی می‌شود که در حوزه فرهنگ بر روی شما اثر بگذارد اینکه چه موقع می‌توانند این کار را انجام دهند زمانی است که از طریق شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای وارد کشور شده و برخی از مسئولان نیز در این رابطه کوتاهی کنند.

رسائی افزود: دولت یازدهم در آستانه 100 روزه شدن جنگ روانی خالی بودن خزانه را مطرح کرد تا به گونه‌ای مردم را نسبت به قبول توافقنامه ژنو پیش ببرد اما در این راستا باید گفت 16 هزار میلیارد ریال در مردادماه امسال در خزانه بود که نسبت به سال گذشته 76 درصد بیشتر بود.

وی با اشاره به توزیع سبد کالا گفت: روش‌هایی برای توزیع سبد کالا در دهه نود به کار رفت که در دهه 60 انجام نشد و به جرات می‌گویم که حامد کرزای در افغانستان می‌توانست بهتر از این سبد کالا را بین مردم خود توزیع کند. در حقیقت دولت می‌خواست با ایجاد صف‌های کیلومتری برای سبد کالا القاء کند که وضع مردم خراب است و باید در مقابل فشارهای طرف مقابل کوتاه بیاییم.

ماجرای گریه روحانی به‌روایت رسائی

وی خاطرنشان کرد: گریه روحانی که بنده از وزیر نفت سوال کردم این بود که وزیر احمدی‌نژاد به روحانی گفته بود وضع مملکت بسیار خراب بوده و نفت از بین رفته به طوری که از شیخ اماراتی پول گرفته‌ایم. و روحانی برای همین گریه کرده است. بنده گفتم که تمام این سخنان سیاه‌نمایی است و شما نام آن وزیر را به ما بدهید.

رسائی با بیان اینکه موضوع گریه روحانی سبب شد تا شبکه‌های مجازی در این رابطه بسیار کار کنند، گفت: در حقیقت گرفتن پول به این صورت بوده که به خاطر تحریم‌ها وزیر ما مجبور شده به امارات رفته و پول را از آنجا به کشور وارد کند.

پرداخت خسارت گزاف در صورت متهم شدن در پرونده کرسنت

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به پرونده کرسنت اظهار کرد: در ارتباط با پرونده کرسنت که بین ایران و امارات بود قرار شد گاز را از طریق خلیج فارس به آنها بدهیم که در مدت 7 سال با 18 دلار و در 18 سال با 40 دلار گاز را بفروشیم که این قرارداد در سال 81 منعقد شد و فساد در آن صورت گرفت و مهدی هاشمی اطلاعات این قرارداد را در اختیار کرسنت گذاشت. این موضوع در سال 82 رسانه‌ای شد که با رسانه‌ای شدن آن دیوان محاسبات و از جمله آقای روحانی که دبیر شورای امنیت ملی بود نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

وی افزود: با روشن شدن موضوع به دیوان لاهه شکایت شد و تعدادی از حقوقدانان نسبت به این موضوع انتقاد کردند که بررسی این پرونده هنوز ادامه دارد.

رسائی خاطرنشان کرد: اگر کرسنت برنده دادگاه شود علاوه بر اینکه باید در 18 سال  گاز را به قیمت 40 دلار بفروشیم در خوش‌بینانه‌ترین حالت دولت باید 8 میلیارد دلار خسارت و در بدبینانه‌ترین حالت 35 میلیارد دلار خسارت بپردازد.

وی با طرح این پرسش که چرا مذاکرات به صورت محرمانه انجام می‌شود؟ اظهار کرد: تیم دولت جدید از طرف غربی درخواست کرده تا مذاکرات به صورت محرمانه انجام شود و متن مذاکره را منتشر نمی‌کند چون اگر محتوا را دوست بفهمند ناراحت و عصبانی می‌شود.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس با بیان اینکه بدنه‌ای ازمردم باور کردند که مشکل غرب با ما هسته‌ای است، عنوان کرد: اینکه چرا رهبر معظم انقلاب در دوره احمدی‌نژاد  اجازه این شکل مذاکرات را نداد به این دلیل بود که احمدی‌‌نژاد با برند استکبارستیزی آمده بود ا ما روحانی با برند کدخدایی آمده است.

رسائی تصریح کرد: وقتی در سنا به رئیس جمهور آمریکا به خاطر مذاکرات فشار وارد می‌شود وی صراحتا بیان می‌کند در طول این 10 سال ایران با ما مذاکره می‌کرد و پیشرفت هم می‌کرد اما هم اکنون ایران مذاکره می‌کند اما پیشرفت نمی‌کند.

وی تاکید کرد: بحث ما در ارتباط با چرا مذاکره کردن نیست بلکه در مورد چگونگی مذاکره است.

استیضاح ظریف در دستور کار مجلس نیست

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: ظریف نباید به خاطر مذاکرات در حال حاضر استیضاح شود چون توافقنامه به بن‌بست رسیده و بر کنار کردن ظریف تنها این موضوع را مطرح می‌کند که اگر وی باقی می‌ماند مذاکرات به خوبی پیش می‌رفت.

رسائی افزود: اگر ظریف برخلاف خط قرمزهای رهبر معظم انقلاب مذاکره و توافق کند و غنی‌سازی برداشته و مراکز فرآوری تعطیل شود و د رموشک‌های دوربرد کار نکنیم بعید می‌دانم ملت ایران اجازه دهند چنین فردی در کشور باقی بماند. بنابر این دولت نیز این موضوع را نمی‌پذیرد.


منبع: تسنیم