۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲

لبنان و خلأ قدرت ریاست جمهوری

با مخالفت گروه ها و جریان های سیاسی در لبنان با موضوع تمدید مدت ریاست جمهوری رئیس جمهور فعلی لبنان بار دیگر وارد بحران خلأ قدرت سیاسی شد.
کد خبر : ۱۷۳۸۴۰
صراط: به گزارش پایگاه خبری الشرق الاوسط؛ گروه های سیاسی مختلف لبنانی با پرونده مربوط به انتخابات ریاست جمهوری در این کشور به گونه ای تعامل می کنند، که گویی مساله مهمی نیست.

این درحالی است که تنها 6 هفته تا پایان مهلت قانونی ریاست جمهوری میشل سلیمان رئیس جمهوری کنونی لبنان باقی مانده و بعد از آن لبنان عملا وارد مرحله تاریک خلأ‌ قدرت می شود.

یکی از رهبران سیاسی لبنان با انتقاد از وضع موجود می گوید: متاسفانه گروه های سیاسی لبنانی عادت کرده اند، اختلافات خود را با یکدیگر تا سرحد رسیدن به پرتگاه نابودی دنبال کنند، و از این طریق سعی دارند، شرایط بهتری را برای گروه های سیاسی خود فراهم کنند، حال این که این گروه ها غافلند با این اقداماتشان چه زیانی را به کشور وارد می آورند.

این رهبر سیاسی لبنانی در ادامه گفت: تاکنون گروه های تاثیر گذار خارجی منطقه ای در ماجرای بحران خلأ سیاسی کنونی در لبنان وارد عمل نشده اند، حتی گروه های تاثیر گذار لبنانی هم وارد بازی نشده اند، از این رو بعید به نظر می رسد تا 6 هفته آینده این بحران حل شود، و بعد از آن لبنان رسماً وارد مرحله خلأ قدرت سیاسی می شود.

وی افزود: هم اکنون جریان های سیاسی در آخرین جلسه ای که برای بررسی موضوع تمدید مدت ریاست جمهوری ژنرال میشل سلیمان در سمت ریاست جمهوری باهم داشتند، هیچ توافقی برای تمدید حاصل نشد.

امروز قرار است سمیر جعجع رئیس حزب "نیروهای لبنانی" برنامه انتخاباتی خود را اعلام کند، او خود را برای مرحله بعد از میشل سلیمان آماده کرده است و نامزدی او به صورت مستقل و بدون اطلاع هواداران و جریان های هم حزبیش صورت گرفته است.

 تاکنون سمیر جعجع حمایت هیچ جریان و حزبی را چه از جریان 8 مارس یا 14 مارس را نتوانسته به خود جلب کند، گروه 14 مارس می گوید به این دلیل که بیش از یک نامزد دارد هنوز سرنوشت نامزد نهایی خود را تعیین نکرده است.

بر اساس نظرسنجی ها از میشل سلیمان رئیس جریان آزاد ملی لبنان و رئیس فراکسیون اصلاح و تغییر در پارلمان این کشور به عنوان بخت اول ریاست جمهوری یاد می‌کنند که از حمایت حزب الله لبنان نیز برخوردار است. وی اخیر با سعدالحریری نخست وزیر سابق لبنان و رئیس جریان المستقبل دیدار کرده و رابطه خوبی با این جریان نیز دارد. میشل عون تلاش کرده که در این زمینه دیدگاه دو جریان 8 و 14 مارس لبنان را به هم نزدیک کند.
منبع: تسنیم