۲۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۶

موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران با ترکیه

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان ‌شرقی با اشاره به سفر اخیر هیئت ترکیه‌ای به ایران و امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی گفت: مهم‌ترین زمینه همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه و بستر اصلی روابط دوجانبه، حوزه تجارت و انرژی است.
کد خبر : ۱۷۳۹۹۳
 صراط: سعید شبستری خیابانی ظهر امروز در نشست مشترک تجاری آذربایجان شرقی و ترکیه که با حضور فعالان اقتصادی دو طرف در هتل پارس تبریز برگزار شد، با اشاره به سابقه تاریخی مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران و ترکیه، اظهار کرد: رهبران دو کشور با استقبال از توسعه این مناسبات و همکاری مشترک در تحولات منطقه، درصدد ایجاد فضای اعتماد دوجانبه هستند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی نقش این استان را در توسعه و تعمیق روابط جمهوری اسلامی ایران و ترکیه مهم ارزیابی کرد و گفت: آذربایجان شرقی با وجود امکانات و زیرساخت‌های اقتصادی و فرهنگی و به‌عنوان مرکزیت شمال غرب کشور می‌تواند نقش مهمی در رابطه با فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران کشور ترکیه ایفا کند.

وی با اشاره به سفر اخیر هیئت بلندپایه ترکیه به ایران و امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور، اظهار کرد: توسعه بیش از پیش روابط با کشورهای خارجی به ویژه کشورهای همسایه از سیاست‌های اصلی دولت تدبیر و امید است و با توجه به توافق ایران با گروه 1+5 و شروع فرایند لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، بی‌تردید کشورهایی که در زمان تحریم‌های ناعادلانه در کنار ایران بوده‌اند، در آینده بعد از لغو تحریم‌ها هم جایگاه مناسب و شایسته‌ای نزد ما خواهند داشت.

شبستری با تاکید بر لزوم افزایش سطح همکاری‌های دوجانبه بر مبنای عقلانیت و منافع مالی، خاطرنشان کرد: فعالان اقتصادی کشورهای مختلف در انتظار رفع تحریم‌ها و ورود به بازار ایران هستند، اما کشور دوست و برادر ترکیه برای توسعه بازارهای خود در ایران به سایر کشورها ارجحیت دارد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با بیان این که حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سطح مطلوبی نیست، افزود: حجم روابط تجاری دو طرف در حال حاضر حدود 15 میلیارد دلار در سال است و دو کشور تلاش می‌کنند تا سال 2015، این رقم را به 30 میلیارد دلار برسانند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به استمرار تلاش‌ها و حمایت‌های دو کشور برای تعمیم و گسترش روابط دوجانبه، اظهار داشت: مهم‌ترین زمینه همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه و بستر اصلی روابط دوجانبه، حوزه تجارت و انرژی است که دو کشور باید از ظرفیت‌های یکدیگر در این زمینه‌ها استفاده کنند.

شبستری افزود: ایران به عنوان صادرکننده منابع زیرزمینی از قبیل نفت و گاز می‌تواند نیاز روزافزون ترکیه به انرژی را پاسخ دهد و ترکیه نیز با فروش محصولات مختلف، سهم مهمی در تجارت خارجی ایران دارد.

معاون استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت این استان در روابط دو کشور ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت: برخورداری از ذخایر معدنی غنی و متنوع و صنایع بالادستی، نیروی کار متخصص، دسترسی آسان به زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری و وجود منطقه آزاد ارس و پنج گمرک فعال از مزیت‌های آذربایجان شرقی برای جذب سرمایه‌گذاری است.

وی اظهار داشت: در سال‌های گذشته هیأت‌های متعدد ترکیه از آذربایجان شرقی بازدید کرده‌اند و هیأت‌هایی نیز از این استان به مناطق مختلف ترکیه سفر کرده‌اند و امیدواریم این رفت‌وآمدها و نشست‌های دوجانبه موجب استفاده بهینه از ظرفیت‌های دو طرف در توسعه روابط شود.

 به گزارش فارس، هیئتی 50 نفره از مقامات رسمی و فعالان بخش خصوصی ترکیه در سفر یک‌روزه خود به تبریز با فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی دیدار و در مورد راه‌های گسترش همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو کردند.

این هیأت همچنین از شهرک سرمایه‌گذاری خارجی و برخی از ظرفیت‌های اقتصادی استان بازدید خواهند کرد.

هیأت اقتصادی ترکیه روز دوشنبه برای شرکت در بیست و چهارمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه وارد تهران شده بود که در مراسم پایانی این نشست سند همکاری تهران - آنکارا امضا شد.
منبع: فارس