۲۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۴

بن‌بست در مذاکرات تجاری آمریکا و ژاپن

وزير اقتصاد ژاپن اعلام کرد: مذاکرات آمريکا و ژاپن درباره توافقنامه تجاري دو جانبه که سنگ بناي پيمان بلندپروازانه مشارکت دو سوي اقيانوس آرام به شمار مي رود، در حال حاضر در بن بست به سر مي برد.
کد خبر : ۱۷۴۱۱۹
صراط: به نقل از خبرگزاري رويترز از توکيو، آکرا آماري روز پنجشنبه در پايان دور جديد گفتگوها با مايل فرومن نماينده تجاري آمريکا گفت: «اين مذاکرات همچنان در بن بست است».

وي خاطر نشان کرد: «پيشرفت‌هايي در خصوص برخي نکات مشخص حاصل شده است اما اختلاف نظرها روي نکات اصلي همچنان به قوت خود باقي است».

وي افزود اين مذاکرات روز جمعه در واشنگتن از سر گرفته خواهد شد.

مذاکره‌کنندگان آمريکايي و ژاپني اميدوارند تا پيش از ديداري که قرار است پنجشنبه آينده بين باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا و شينزو آبه نخست وزير ژاپن در توکيو برگزار شود، به توافق دست پيدا کنند.

آنها بايد تا آن زمان اختلافاتي مثل گشايش بازار ژاپن به روي برنچ، گوشت گاو ، محصولات لبني و شکر آمريکايي برطرف کنند.

توکيو نيز به نوبه خود انتظار دارد آمريکا جدول زماني براي عمل به وعده خود در خصوص کاهش تعرفه‌هاي واردات خودرو و کاميون‌هاي سبک ژاپني که به آن متعهد شده‌اند، تعيين کند.

توافق تجاري بين دو کشور براي انعقاد پيمان مشارکت دو سوي اقيانوس آرام بين 12 کشور منطقه آسيا-اقيانوس آرام که باراک اوباما و شينزو آبه آن را اولويت سياست اقتصادي خود قرار دادند، اجتناب ناپذير تلقي مي شود.