۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۵

روحانی کاندیدای اصلاح‌طلبان نبود

قائم‌مقام حزب اعتمادملی گفت: کاندیدای اول، دوم و سوم اصلاح‌طلبان در انتخابات روحانی نبود و از این رو ما نباید القاء‌کنیم که دولت و یا رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب است.
کد خبر : ۱۷۴۲۵۲
صراط: حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی عصر امروز در دیدار اعضای شورای هماهنگی جوانان احزاب اصلاح‌طلب، اصلاح‌طلبی را برگرفته از اندیشه قرآنی، اسلامی و ملی خواند و گفت: وقتی که با برخی از سران اصلاحات برخورد شد عده‌ای گفتند اصلاحات تمام شد و آخرین میخ تابوت اصلاحات هم زده شد و ما به آنها گفتیم چشم‌هایتان را باز کنید چرا که اصلاحات واقعیت انکارناپذیری است.

وی با اشاره به اینکه اکثریت جامعه اصلاح‌طلبان را قبول دارند، افزود: به نظر من در درون خانواده سران اصول‌گرا ما شاهد حمایت از اصلاح‌طلبان و اصلاحات هستیم و  اکثریت آنها طرفدار اصلاح‌طلبان هستند.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی به عملکرد گذشته اصلاح‌طلبان در فضای سیاسی کشور اشاره کرد و افزود: به دلیل اشتباهاتی که مرتکب شدیم دو قوه را با دست خود به دیگران سپردیم. با این حال اکثریت مردم طرفدار ما هستند.

منتجب‌نیا در خصوص نگاه و حمایت اصلاح‌طلبان از دولت یازدهم، اظهار داشت: به نظرم الان دولت نیاز به حمایت اصلاح‌طلبان دارد و البته اصلاح‌طلبان هم باید از دولت حمایت کنند.

وی با اشاره به اینکه ما امروز فراتر از احزاب نیاز به جبهه داریم، گفت: ما باید حضورمان حزبی نباشد، بلکه باید حضور جبهه‌ای در صحنه سیاسی داشته باشیم.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی از پیشنهاد خود به برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب مبنی بر تشکیل جبهه اصلاحات خبر داد و افزود: بنده در این زمینه با آقایان خاتمی و عارف صحبت کردم و همه آنها روی این قضیه پافشاری کردند.

منتجب‌نیا ادامه داد: برای این جبهه ما نیاز به هسته‌ای فراتر از احزاب داریم و امیدوارم این هسته شکل بگیرد تا نظارت بر کل احزاب اصلاح‌طلب را داشته باشد.

وی با بیان اینکه بنده در این پیشنهاد خود گفتم سمینارهای مختلفی تشکیل شود تا نظرخواهی صورت گیرد، اظهار داشت: اگر به صورت جبهه وارد شویم پیروز میدان خواهیم شد. در غیر این صورت اگر جداگانه وارد شویم نیاز به رقیب و ردصلاحیت نداریم و خودمان، خودمان را ردصلاحیت می‌کنیم.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی  با اشاره به اینکه بنده این پیشنهاد را به صورت طرح و نامه درآورده‌ام و با برخی از بزرگان پیرامون آن حرف زدم، خطاب به جوانان اصلاح‌طلب، گفت: شما عزیزان هم می‌توانید روی این قضیه کار کنید. البته در برخی از استان‌ها این جبهه تشکیل شده و این جای امیدواری است. 

منتجب‌نیا معتقد است اگر چنین جبهه‌ای تشکیل شود اربابان قدرت به آنها توجه خواهند کرد و در آن صورت حرف‌شان موثر خواهد شد. 

وی با اشاره به اینکه در جبهه اصلاحات فردیت مهم نیست، افزود: جبهه کار پژوهشی انجام می‌دهد و می‌تواند تعریف شفافی برای اصلاحات ارائه دهد تا در تاریخ بماند. 

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: ریش‌سفیدها نباید فکر کنند که بر جبهه اصلاحات حاکم‌اند. از این رو من در پیشنهادی که ارائه کردم گفتم در مرحله اول سمینار بگذارید و از گروه‌ها دعوت کنید تا به یک منشور دست یابید. 

منتجب‌نیا درباره اینکه آیا با فعالیت جبهه اصلاح‌طلبان در استان‌ها این جریان وارد فعالیت انتخاباتی شده است؟ گفت: در زمان مخصوص خود باید وارد انتخابات شد و هر کار و فعالیتی را نباید به منزله حضور در انتخابات تلقی کرد. من گفتم که باید ما به وظیفه خود عمل کنیم. 

وی با بیان اینکه حتی معتقدم اصول‌گرایان نیز می‌توانند برای خود جبهه تشکیل دهند، اظهار داشت: اگر دو جبهه نیرومند و اصیل تشکیل شود دیگر جایی برای افراد بی‌هویت و بی‌ریشه باقی نمی‌ماند که بر سرنوشت کشور مسلط شوند. 

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی در پاسخ به این پرسش که برخورد دولت یازدهم با رسانه‌های منتقد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: معتقدیم همان‌طور که رسانه‌های حامی دولت از آزادی برخوردارند باید رسانه‌های منتقد هم از این آزادی برخوردار باشند. البته ما در مقام دفاع از اقدامات دولت آقای روحانی نیستیم اما می‌گوییم باید بین انتقاد با تخریب و توهین تفکیک قائل شویم. 

منتجب‌نیا در خصوص نقش‌آفرینی احزاب در جبهه اصلاح‌طلبان و اینکه چه افرادی می‌توانند در این جبهه نقش‌آفرینی کنند، گفت: ما به دلیل وضعیتی که برای دبیرکل حزب اعتماد ملی پیش آمده اجازه نداریم علنی وارد صحنه شویم اما اگر جبهه پا بگیرد لازم نیست اعتمادملی تابلوی خود را بالا ببرد. 

وی ادامه داد: معتقدم 3 الی 5 شخصیت که از مقبولیت عمومی برخوردارند همچون آقای خاتمی، عارف و هاشمی‌رفسنجانی می‌توانند کنار هم بنشینند ضمن اینکه نظر اصلاح‌طلبان به آنها معطوف است و به اعتقاد بنده تشکیل چنین جبهه‌ای چیز نشدنی نیست.

قائم‌مقام حزب اعتمادملی در خصوص اینکه چرا اصلاح‌طلبان در انتخابات از روحانی حمایت کردند؟ خاطرنشان کرد: کاندیدای اول، دوم و سوم اصلاح‌طلبان روحانی نبود و از این رو ما نباید القاء‌کنیم که دولت و یا رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب است. البته تنها راه‌حل ما در انتخابات ریاست‌جمهوری روحانی بود. 

منتجب‌نیا اضافه کرد: به همین جهت نمی‌توانیم به دولت بگوییم شما تمام خواست اصلاح‌طلبان را اعمال کنید اما می‌توانیم به رئیس‌جمهور بگوییم فضا نباید امنیتی باشد. اگر این‌گونه عمل کنیم و این جور بگوییم بدهکار مردم نمی‌شویم. 

وی تصریح کرد: دولت روحانی به شدت نیازمند حمایت اصلاح‌طلبان است. بنابراین اصلاح‌طلبان تا لحظه آخر باید از دولت حمایت و حتی انتقاد کنند و اگر دست از حمایت خود بردارند دیگرانی که می‌خواهند دولت را تضعیف کنند موفق خواهند شد. ضمن اینکه خاتمی هم گفته از دولت حمایت کنیم. 

قائم‌مقام حزب اعتمادملی در خصوص تشکیل شورای مشورتی از سوی اصلاح‌طلبان و اینکه آیا این شورا مغایرتی با جبهه اصلاح‌طلبان ندارد، افزود: به اعتقاد بنده خاتمی، عارف و هاشمی‌رفسنجانی می‌توانند شورای مشورتی داشته باشند، اما نظر شورا نباید برای همه اصلاح‌طلبان باشد. در پیشنهاد خود آورده‌ام کار به دست احزاب سپرده شوند و بزرگان کدورت‌ها و اختلاف نظرها را برطرف کنند.

منتجب‌نیا ادامه داد: اگر جبهه تشکیل شود آفت‌های گذشته منتفی خواهد شد. 

وی به نقش و اهمیت تحزب و تحزب‌گرایی در عرصه سیاسی کشور پرداخت و احزاب را نماد، مظهر، هوش و چشم مردم خواند و گفت: نمی‌شود احزاب را خانه‌نشین کنیم و بگوییم به مردم معتقدیم. مردم‌سالاری بها دادن به احزاب است. 

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی گفت: احزاب نیز باید فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی را انجام دهند. متاسفانه خیلی از احزاب به این مسئله توجه نمی‌کنند.حتی به اعتقاد بنده احزاب می‌توانند دولت در سایه داشته باشند و برنامه‌ای برای اداره حکومت ارائه دهند تا در صورت انتقاد از برنامه‌های موجود برنامه‌های خود را عرضه کنند و این نشان می‌دهد که ما از درون یک حزب می‌توانیم رئیس‌جمهور و کابینه داشته باشیم.

منتجب‌نیا در پایان گفت: مسئولان هم در قبال تحزب با تعارف و تسامح برخورد نکنند. به همین جهت انتظار داریم در دولت روحانی توجه بیشتری به احزاب شود.


منبع: تسنیم