۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۳

توطئه‌چینی فرانسه در انتخابات سوریه

بر اساس گزارش‌ها، مقامات سعودی و فرانسوی سرگرم طراحی نقشه‌ای برای اخلال در انتخابات آتی ریاست جمهوری سوریه هستند.
کد خبر : ۱۷۴۷۵۹
صراط: به گزارش پرس تی وی ، طبق گزارش‌ها، مقامات سعودی و فرانسوی سرگرم طراحی نقشه‌ای برای اخلال در انتخابات آتی ریاست جمهوری سوریه هستند، انتخاباتی که ممکن است با پیروزی "بشار اسد"، رئیس جمهور این کشور همراه شود.

شبکه تلویزیونی المنار لبنان گزارش داد منابع آگاه به شرطی که نامشان فاش نشود اظهار داشتند ماموران آژانس‌های اطلاعاتی عربستان و فرانسه در منطقه‌ای مرزی بین سوریه و اردن در حال طراحی این توطئه هستند.

این منابع افزودند عملیات گسترده نیروهای ارتش سوریه برای پاکسازی حمص از شبه نظامیان تحت حمایت خارج نگرانی مقامات ریاض و پاریس را در پی داشته است.

در عین حال، مقامات اطلاعاتی سعودی به فرماندهان گروه‌های شبه نظامی حاضر در حمص، واقع در ۱۶۲ کیلومتری شمال دمشق، دستور داده‌اند که در مبارزه با نیروهای دولتی سوریه شکست نخورده و آنها را در صورت شکست تهدید به مرگ کرده‌اند.

همچنین به شبه نظامیان معارض دولت اسد دستور داده شده است که در صورت آزاد سازی کامل حمص توسط ارتش، حملات جدیدی را در نقاط مختلف سوریه ترتیب دهند.

از سوی دیگر، علیرغم هشدارهای اتحادیه اروپا در خصوص تسلیح شبه نظامیان تکفیری در سوریه، اداره کل امنیت خارجی فرانسه که آژانس اطلاعاتی خارجی این کشور است، قصد دارد موشک‌های ضد هوایی در اختیار این شبه نظامیان قرار دهد.

سوریه اعلام کرده است که در ۳ ژوئن (۱۳ خرداد) انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد کرد. "محمد اللحام"، سخنگوی شورای مردمی سوریه با اعلام تاریخ برگزاری انتخابات در پارلمان، گفت آن دسته از مردم سوریه که خارج از این کشور هستند ۲۸ مه رای خود را به صندوق‌ها خواهند انداخت و ثبت نام نامزدها از روز سه شنبه تا ۱ مه خواهد بود.

سازمان ملل ضمن محکوم کردن تصمیم سوریه برای برگزاری انتخابات هشدار داد چنین چیزی می‌تواند در فرایند حل و فصل سیاسی درگیری‌ها در این کشور اخلال ایجاد کند. مخالفان تحت حمایت خارج دولت سوریه نیز این انتخابات را یک «نمایش» توصیف کردند.

کشور سوریه از مارس ۲۰۱۱ اسیر ناآرامی‌های مرگباری بوده است. بر اساس گزارش‌ها، قدرت‌های غربی و متحدان آن‌ها در منطقه – بویژه قطر، عربستان سعودی و ترکیه – از شبه نظامیان حاضر در سوریه حمایت می‌کنند.

گفته می‌شود بیش از ۱۵۰ هزار نفر در جریان خشونت‌ها در سوریه کشته و میلیون‌ها تن نیز آواره شده‌اند.