۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹

چند درصد جمعیت کشور سیگاری‌اند؟

بررسی‌های انجام شده مصرف روزانه سیگار توسط حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور را نشان می‌دهد.
کد خبر : ۱۷۴۷۷۳
صراط: رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: بررسی‌های انجام شده مصرف روزانه سیگار توسط حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور را نشان می‌دهد.

هفته ملی سلامت از اول تا هفتم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود که توانمندسازی نوجوانان و جوانان برای خودمراقبتی، آموزه مورد تاکید این هفته سلامت است.

بر اساس آخرین سرشماری نوجوانان و جوانان حدود 35 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، اگر چه جوانی دوران شادابی و سلامت است اما بر اساس گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت سالانه حدود 2.6 میلیون جوان جان خود را بر اثر عواملی که عمدتا  قابل پیشگیری است، از دست می‌دهند.

تقریبا دو سوم مرگ های زودرس و یک سوم از کل مرگ‌ها در دوران بزرگسالی به دلیل رفتار و عادات غلطی است که از دوران نوجوانی و جوانی شروع شده است، مانند تغذیه ناسالم، تحرک بدنی ناکافی، استعمال سیگار و یا رفتارهای پرخطر و خشونت‌آمیز.

برهمین اساس باید در زمینه توانمندسازی جوانان و نوجوانان با تدوین بسته‌های آموزشی در این رابطه اقدام کرد.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری، رفتارهای مخاطره‌آمیز را یکی از مهمترین عوامل تهدیدکننده سلامتی جوانان و نوجوانان عنوان کرد و افزود: در برنامه‌های اداره سلامت نوجوانان و جوانان هفت محور برای رفتارهای مخاطره‌آمیز تعریف شده است که شامل آسیب‌های عمدی و غیرعمدی، اختلالات روانی، ایدز، اعتیاد، دخانیات، تغذیه ناسالم و بی‌تحرکی است.

علی ضامن صالحی فرد به شیوع بیماری‌های مزمن در بین نوجوانان و جوانان اشاره کرد و گفت: امروزه از هر چهار مرگی که در افراد 18 سال به بالا اتفاق می‌افتد که سه مورد آن مربوط به بیماری‌های مزمن یعنی بیماری‌هایی هستند که مرتبط با عوامل محیطی و روش زندگی فرد است.

به گفته وی، تقریبا تمام بیماری‌های مزمن ناشی از کم‌تحرکی است و برهمین اساس متخصصان بر این باورند که فعالیت جسمانی خطر ابتلا به بسیاری از این بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تصریح کرد: سیگار یکی از تهدیدکننده‌‌های جدی سلامت است که هر ساله حدود 5 میلیون نفر را در سطح جهان به کام مرگ می‌کشد و حاصلی جز  به هدر رفتن منابع اقتصادی و بیماری‌های خطرناک در پی ندارد.

صالحی‌فرد با بیان اینکه بررسی‌های انجام شده مصرف روزانه سیگار توسط حدود 10 درصد جمعیت کشور را نشان می‌دهد، افزود: این افراد روزانه به طور متوسط 10 نخ سیگار مصرف می‎کنند و طول مدت استعمال دخانیات توسط آن‎ها 14 سال است.

وی خاطرنشان کرد: گرایش به سیگاری شدن به سرعت در بین نوجوانان در حال افزایش است و باید دید که چه عوامل مهمی افراد را در برابر این خطر مهلک ناتوان و مطیع می‎کند.
منبع: تسنیم
برچسب ها: صراط جمعیت سیگاری