۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹

کشتی ایران چگونه قهرمان آسیا شد؟

آزادکاران ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا صاحب ۲۴ پیروزی و سه شکست شدند.
کد خبر : ۱۷۵۰۶۵
صراط: بیست‌وهفتمین دوره رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی آسیا روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری در آستانه قزاقستان برگزار شد که با قهرمانی تیم ایران با کسب 6 مدال طلا و 70 امتیاز به پایان رسید.

مسعود اسماعیل‌پور، سیداحمد محمدی، مصطفی حسین‌خانی، رضا افضلی، میثم مصطفی‌جوکار و کمیل قاسمی موفق به کسب 6 مدال طلا برای ایران شدند.

بر اساس مقایسه آمار و امتیازات کسب شده و امتیازات از دست داده شده و با توجه به تعداد کشتی‌های گرفته شده توسط کشتی‌گیران کشورمان در اوزان مختلف، در بین اعضای تیم ایران کمیل قاسمی در مجموع بهترین عملکرد را در بین آزادکاران داشت.

نکته جالب توجه در خصوص عملکرد فوق‌العاده کمیل قاسمی در سنگین‌وزن، که بدون شک ستاره ایران در این رقابت‌ها بود؛ این بود که قاسمی در این مسابقات در حالی‌ موفق به کسب 38 امتیاز شد که در چهار دیداری که به میدان رفت حتی یک امتیاز هم به حریفانش نداد.

رضا افضلی هم از این حیث عمل مطلوبی داشت و با کسب 26 امتیاز در سه مسابقه، تنها یک امتیاز از دست داد تا از نظر در جمع بهترین‌های تیم ایران قرار بگیرد.

سیداحمد محمدی هم از نظر هجومی عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت، وی با 45 امتیاز مثبت، هجومی‌ترین کشتی‌گیر ایران در این مسابقات بود و در چهار دیداری که روی تشک رفت تنها 4 امتیاز به حریفانش داد.

میثم مصطفی‌جوکار هم در 86 کیلو موفق به کسب 39 امتیاز از حریفانش شد و در مقابل 3 امتیاز در چهار دیداری که به میدان رفت واگذار کرد.

مصطفی حسین‌خانی در 70 کیلو هم عملکرد موفقی داشت و در چهار دیداری که روی تشک رفت موفق به کسب 34 امتیاز مثبت به همراه یک ضربه فنی و تنها از دست دادن دو امتیاز شد.

مسعود اسماعیل‌پور با وجود کسب مدال طلا مانند گذشته در فاز دفاعی عملکرد قابل قبولی نداشت و با از دست دادن 14 امتیاز از این حیث در زمره ضعیف‌ترین‌ها قرار گرفت. اسماعیل‌‌پور در این مسابقات هم ترک عادت نکرد و نشان داد با وجود قدرت هجومی بالا (کسب 32 امتیاز)، همچنان در کار دفاعی و اداره کردن کشتی دچار مشکل است و پرنوسان ظاهر می‌شود.

مهران رضازاده و حامد طالبی زرین‌کمر هم در اوزان 57 و 97 کیلوگرم ضعیف‌ترین عملکرد را در بین تیم اعزامی داشتند. رضازاده در سه دیداری که روی تشک رفت 19 امتیاز گرفت و 10 امتیاز از دست داد؛ طالبی هم در دو مسابقه‌ای که برابر حریفان به میدان رفت 14 امتیاز مثبت و 7 امتیاز فنی بدست آورد.

* عملکرد آزادکاران در رقابت‌های قهرمانی آسیا به شرح زیر است:

57 کیلو: مهران رضازاده (پنجم)

دور اول: با نتیجه 5 بر 4 مغلوب نماینده مغولستان شد

شانس مجدد: توآن تاهونگ از ویتنام را با نتیجه 10 بر صفر مغلوب کرد و به دیدار رده‌بندی رسید

رده‌بندی: با نتیجه 5 بر 5 مقابل موریشیتا فومیتاکا از ژاپن شکست خورد و از کسب مدال برنز بازماند.

در این وزن 13 کشتی‌گیر حضور داشتند. رضازاده با کسب عنوان پنجمی 6 امتیاز برای تیم ایران کسب کرد. مدال طلای این وزن به رسول کالی‌یف از قزاقستان رسید و نماینده مغولستان دوم شد.

61 کیلو: مسعود اسماعیل‌پور (طلا)

دور اول:‌ استراحت

دور دوم: با نتیجه 7 بر 4 مقابل بازار بازارگوری‌یف، دارنده مدال برنز 2007 جهان و نفر پنجم المپیک پکن از قرقیزستان به پیروزی رسید و راهی مرحله نیمه‌نهایی شد.

نیمه‌نهایی:‌ دولت نیازبیکوف، دارنده مدال برنز 2011 جهان و نفر پنجم المپیک لندن از قزاقستان را با نتیجه 14 بر 10 شکست داد و فینالیست شد.

فینال: با نتیجه 11 بر صفر باجنیش باجرانگ، دارنده مدال برنز 2013 آسیا از هند را شکست داد و طلا گرفت. در این وزن 12 کشتی‌گیر حضور داشتند.

65 کیلو: سیداحمد محمدی (طلا)

دور اول: با نتیجه 10 بر صفر مقابل راجنش از هند به پیروزی رسید

دور دوم: مقابل دوران ژوماگازی‌ئف، دارنده مدال برنز 2011 جهان و قهرمان آسیا (در وزن 60 کیلوگرم) از قزاقستان با نتیجه 14 بر 4 به پیروزی رسید

نیمه‌نهایی: با نتیجه 10 بر صفر از سد کشتی‌گیر مغول گذشت و فینالیست شد.

فینال: کانگ جین هیوک از کره‌شمالی را با نتیجه 11 بر صفر مغلوب کرد و مدال طلا را بر گردن آویخت. در این وزن 14 کشتی‌گیر به روی باسکول رفته بودند.

وزن 70 کیلو: مصطفی حسین‌خانی (طلا)

دور اول: با نتیجه 12 بر یک مقابل های‌وی لینگ از چین به پیروزی رسید.

دور دوم: مقابل کان تات از ویتنام با نتیجه 12 بر یک (با ضربه فنی) به پیروزی دست یافت و به نیمه‌نهایی رسید.

نیمه‌نهایی:‌ با نتیجه 10 بر صفر از سد اختیار نوروزوف، دارنده مدال نقره 2011 آسیا از ازبکستان به پیروزی رسید و به فینال راه پیدا کرد.

فینال: به دلیل مصدومیت و عدم حضور سومیرشوح ووخیدوف از تاجیکستان قهرمان شد. در این وزن 12 کشتی‌گیر وزن کشی کرده بودند.

وزن 74 کیلو:‌ رضا افضلی (طلا)

دور اول: استراحت

دور دوم: با نتیجه 10 بر صفر مقابل ریوچی یاماناکا از ژاپن به پیروزی دست یافت و راهی نیمه‌نهایی شد.

نیمه‌نهایی: با نتیجه 9 بر صفر از سد ژانگ چانگ، دارنده مدال نقره 2013 آسیا از چین گذشت و فینالیست شد.

فینال: با نتیجه 7 بر یک پورجاو اونوربات از مغولستان را شکست داد و قهرمان شد. در این وزن 13 کشتی‌گیر به روی باسکول رفته بودند.

86 کیلو: میثم مصطفی‌جوکار (طلا)

دور اول: با نتیجه 12 بر یک مقابل جابر بوشی از عراق به پیروزی رسید

دور دوم: مقابل گلبایا کوئینگ از چین با نتیجه 13 بر صفر به پیروزی دست یافت و راهی نیمه‌نهایی شد.

نیمه‌نهایی: با نتیجه 4 بر 2 از سد رشید قربان‌اُف، دارنده مدال برنز 2013 جهان و قهرمان دو دوره آسیا از ازبکستان گذشت و فینالیست شد.

فینال: اصلان کاهیدزه از قزاقستان را با نتیجه 10 بر صفر شکست داد و مدال طلا را بر گردن آویخت. در این وزن 11 کشتی‌گیر به روی باسکول رفته بودند.

97 کیلو: حامد طالبی زرین کمر (هفتم)‌

دور اول: مقابل ژی ژانگ از چین با نتیجه 10 بر صفر به پیروزی رسید

دور دوم: با نتیجه 7 بر 4 مغلوب علی‌خان ژومایف از قزاقستان شد و از حضور در مرحله نیمه‌نهایی بازماند که با توجه به شکست حریفش در مرحله بعد و عدم راهیابی به فینال حذف شد. در این وزن 13 کشتی‌گیر حضور داشتند.

125 کیلو: ‌کمیل قاسمی (طلا)

دور اول: با نتیجه 11 بر صفر مقابل کونجین نام از کره‌جنوبی به پیروزی دست یافت

دور دوم: از سد آیال لازاروف، دارنده مدال برنز آسیا از قرقیزستان با نتیجه 5 بر صفر گذشت و به نیمه‌نهایی رسید.

نیمه‌نهایی: با نتیجه 12 بر صفر مقابل دولت شابانبای، دارنده مدال برنز آسیا و نفر پنجم المپیک لندن از قزاقستان به برتری دست یافت و فینالیست شد.

فینال: مقابل ناتساگ‌سورن زولبو از مغولستان با نتیجه 10 بر صفر به پیروزی رسید و به مدال طلا دست یافت. در این وزن 10 کشتی‌گیر حضور داشتند.
منبع: فارس