۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۱

تعدادی از مرتبطان فتنه ممنوع‌الخروج شدند

سخنگوی قوه‌قضاییه از ممنوع‌الخروج شدن تعدادی از مرتبطان فتنه ۸۸ خبر داد.
کد خبر : ۱۷۵۴۹۹
صراط: شصت‌ویکمین نشست خبری حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه‌قضاییه از دقایقی پیش با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف کشور آغاز شد.

محسنی‌اژه‌ای در این نشست خبری به مدت 90 دقیقه پاسخگوی سوالات خبرنگاران خواهد بود.

دادستان کل کشور در ابتدای این برنامه گفت: 4 نفر از مرتبطان فتنه که به خارج کشور متواری شده بودند به طور غیابی محاکمه و محکوم شدند که البته روند محاکمه آنها ادامه دارد و از بیان جزئیات به دلیل قطعی نشدن حکم معذورم.

وی ادامه داد: تعدادی از افراد که مرتبط با جریان فتنه بودند و مرتکب جرم شدند ممنوع‌الخروج شدند.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: وقتی انسان قضایای امروز دنیا و منطقه را می‌بیند، تأسف می‌خورد که چرا مدعیان دموکراسی حداقل در منطقه ما، کشورهایی که می‌خواهند انتخابات داشته‌باشند و افرادی را قبول دارند که به آنها مسئولیت دهند به خاک و خون می‌کشند. در عراق ملت‌ها می‌خواهند انتخابات برگزار کنند ولی مشاهده می‌کنیم که چگونه شب و روز مردم را به خاک و خون می‌کشانند و از ناحیه افراد دارای قدرت و کشورهای بزرگ همان دایه دموکراسی افراد را به خاک خون می‌کشند، در افغانستان افراد برای اینکه انتخابات برگزار می‌کنند مردم را به خاک و خون کشیده و تروریست‌ها از آنها حمایت می‌کنند.

محسنی اژه‌ای بیان کرد: پیشاپیش قبل از اینکه انتخابات سوریه برگزار شود افراد اظهارنظر کرده و می‌گویند ما قبول نداریم مگر شما چه کسانی هستید که این انتخابات را قبول ندارید در واقع مدعیان سلطه و دموکراسی این امر را مطرح می کنند که این خود یک تأسف دارد.

وی ادامه داد: بارها عرض کردم هر مقدار اخبار صحیح منتشر شود به نفع همه و از جمله رسانه‌ها است و اگر اخبار کذب در بین مردم منتشر شود اذهان را مشوش و باعث بی اعتمادی و تشویش اذهان می‌شود همچنین اعتماد مردم به رسانه‌ها کم خواهد شد.

دادستان کل کشور بیان کرد: همه باید تلاش کنیم بخصوص رسانه‌ها که اخبار صحیح و مطابق با واقعیت منتشر شود چرا که انتشار اخبار کذب و اخباری که منجر به افترا باشد برای جامعه و منتشر کننده مضر است و حتی باعث دردسر می‌شود؛ فرهنگ صداقت و درستی و انتشار اخبار صحیح را باید دنبال کنیم.

محسنی اژه‌ای بیان کرد: مسئله ای که در هفته های اخیر توسط رسانه های بیگانه، مغرض و افراد ضد انقلاب خارج نشین و با هماهنگی جریان فتنه صورت گرفت باعث قائله آفرینی شده و موضوع اوین را یک قائله آفرینی تبدیل کرد.

وی ادامه داد: بازرسی از بندهای زندان یک امر متداول و معمول  و لازم است که در طی سالیان گذشته مکرر این امر صورت گرفته و اکنون نیز انجام خواهد شد.

محسنی اژه‌ای افزود: اگر احیانا زندانی در زمانی که بازداشت است، مرتکب به جرم جدید شود و یا اشیاء ممنوعه‌ای را با خود داشته باشد این موضوع قابل تعقیب بوده و خلاف قانون است همچنین اگر براساس ضوابط و قوانین مقررات رعایت نشود، در داخل زندان اجازه این امر صورت نگرفته و برخورد انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: افراد ضد انقلاب خارج نشین خواستند سوءاستفاده کرده و در جهت اهداف خود بهره برداری کنند که باید بگویم قوه قضاییه نسبت به اصول و قوانین پایبند بوده و هرگاه که در زندان و خارج از زندان و حتی کارمند زندان قوانینی طبق مقررات رعایت نشود با آنها برخورد کرده و این امر را خلاف می‌دانند در واقع اگر طبق مقررات موارد صورت نگیرد با آنها برخورد می‌کنند.

دادستان کل کشور ادامه داد: قوه قضاییه به هیاهو و سروصدای رسانه ضد انقلاب و دشمن توجه نخواهد کرد و این قائله آفرینی که بوجود امده قوه قضاییه به آن توجه نمی‌کند؛ در زندان بسیاری از اموال تخریب شده که باید گفت: پرونده ای برای این افراد تشکیل و تحت تعقیب قرار گرفتند و برخورد خواهد شد.

محسنی اژه‌ای افزود: جابجایی رئیس سازمان زندان ها آقای اسماعیلی و انتصاب وی به ریاست کل دادگستری استان تهران امری بود که از گذشته مطرح بود و برخی افراد از روی غفلت این موضوع را خلاف واقعیت مطرح کردند که همینجا باید بگویم این موضوع از مدت ها پیش مطرح بود و به لحاظ شایستگی و اهمیتی که ریاست کل دادگستری دارد از بین گزینه‌ها آقای اسماعیلی را انتخاب کردیم.

وی بیان کرد: در هفته های قبل و مدت ها قبل از مسئله اوین موضوع جابجایی مطرح بود ولی این موضوع با یکدیگر همزمان شد که باید گفت کار مقدماتی از قبل صورت گرفته بود و این جابجایی قرار بود انجام شود.

دادستان کل کشور ادامه داد: این که می گویید این تصمیم انجام شده است باید بگوییم به خاطر قوا سالاری برخی افراد نمی‌توانیم کار خود را عقب بی‌اندازیم چرا که ممکن است موضوع دیگری را مطرح کنند بنابراین ما کار را عقب نیانداخته و این جابجایی را انجام دادیم.

جابجایی اسماعیلی، ارتقای جایگاه بود

وی بیان کرد: به هیچ وجه جابجایی آقای اسماعیلی و انتصاب جهانگیر ارتباطی به زندان اوین ندارد و باید بگویمی که ریاست دادگستری امری است که آقای اسماعیلی در سمتش به ارتقا رسیده و به دلیل شایستگی و آشنایی ایشان این امر انتخاب صورت گرفته است بنابراین سمت آقای اسماعیلی و جایگاهش ارتقا یافته است.

محسنی اژه‌ای در خصوص نرخ دیه کشور در سال 93 گفت: در مورد مبلغ دیه سال 93، باید بگویم دیه در سال 93 150 ملیون تومان در ماه‌های غیر حرام است و در ماه‌های حرام یک سوم اضافه می‌شود. بنابراین می‌شود 200 میلیون تومان.

وی ادامه داد: این نرخ از اول فروردین جاری و اجرایی است و طبق قانون ریاست قوه قضاییه می‌تواند تا آخر فروردین نرخ دیه را اعلام کرد ولی از ابتدای فروردین(اول فروردین) این نرخ جاری و اجرایی است.
منبع: تسنیم