۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۰

جدال غول‌های‌اروپا برای رسیدن به فینال

در راند دوم مرحله نیمه نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا در فصل 2014ـ2013 دو تیم بایرن مونیخ و رئال مادرید امشب در ورزشگاه آلیانس آره‌نای مونیخ به مصاف یکدیگر می‌روند.
کد خبر : ۱۷۵۷۶۸
صراط: دو تیم در حالی مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند که دیدار رفت در ورزشگاه سانتیاگو برنابئوی مادرید با نتیجه یک بر صفر و با گل کریم بنزمای فرانسوی به سود رئالی‌ها به پایان رسید.

آن پیروزی یک بر صفر تضمینی بر صعود تیم سلطنتی اسپانیا به فینال این فصل از رقابت‌ها نیست، زیرا بایرنی‌ها که در دیدار رفت موقعیت‌های متعدد گلزنی را از دست دادند امشب در ورزشگاه خانگی خود به چیزی جز پیروزی و صعود به فینال فکر نمی‌کنند. قهرمان فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا امشب سخت به دنبال جبران نتیجه دیدار رفت و صعود به فینالی است که در لیسبون پایتخت پرتغال برگزار می‌شود، اما رئال نیز تیمی نیست که احتمال شکست مقابل بایرن مونیخ را بدهد و بخواهد فینال را به این حریف خود واگذار کند.

هشتمین تقابل در نیمه‌نهایی

از سال 1999 (1378) تاکنون این برای هشتمین بار است که این دو غول فوتبال اروپا در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل یکدیگر صف‌آرایی می‌کنند. این دو تیم در فصل 2000ـ1999 این رقابت‌ها در نیمه نهایی به یکدیگر رسیدند. در دیدار رفت، رئال 2 بر صفر بایرن را مغلوب کرد، اما در دیدار برگشت بایرن مونیخ در حالی که میزبان بود، 2 بر یک حریف اسپانیایی خود را شکست داد.رئال مادرید با برتری 3 بر 2 در مجموع دو دیدار رفت و برگشت راهی دیدار پایانی شد.

این دو تیم یک سال بعد یعنی در فصل 2001ـ2000 لیگ قهرمانان اروپا دوباره در مرحله نیمه نهایی حریف یکدیگر شدند. همانند فصل پیش‌تر از آن دوباره رئال مادرید میزبان دیدار رفت شد، اما این‌بار با یک گل در خانه خود از بایرن مونیخ شکست خورد. ناکامی رئال مادرید در دیدار برگشت هم تکرار شد و آنها در مونیخ با نتیجه 2 بر یک شکست خوردند تا برخلاف فصل گذشته تیم پرافتخار آلمانی راهی دیدار فینال شود.

بایرن و رئال در فصل 2012ـ2011 برای سومین بار از سال 1999 میلادی در نیمه نهایی با هم روبه‌رو شدند. بایرن مونیخ دیدار رفت را در خانه خودش 2 بر یک برد. همین نتیجه در دیدار برگشت و در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو هم رقم خورد، اما به سود رئال مادرید تا کار به ضربات پنالتی بکشد. بایرن مونیخ فاتح ضیافت پنالتی‌ها شد تا راهی فینال شود. حالا در فصل 2014ـ2013 رئال و بایرن باز هم به هم رسیده‌اند که البته دیدار رفت خود را هم برگزار کرده‌اند؛ هفت تقابل در نیمه‌نهایی از سال 1999 تاکنون. از این هفت دیدار، پنج بار تیم آلمانی به پیروزی رسیده است و دو بار نیز تیم اسپانیایی.

فاتح هشتمین جدال در دیدار امشب کدام تیم خواهد بود؟ تاریخ نشان داده است بایرن مونیخ در مقابل رئال مادرید در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا تیم موفق‌تری بوده است؛ البته این تاریخ موفقیت‌آمیز برای نماینده پر افتخار آلمان که با یک گل در دیدار رفت مغلوب شده،تضمینی برای صعود به فینال نیست.

سهم بیشتر بایرن در پیروزی‌ها

البته رئال مادرید و بایرن مونیخ فقط در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا به یکدیگر نرسیده‌اند. این دو حریف که از دیرباز بخصوص در عرصه لیگ قهرمانان اروپا با یکدیگر نبرد کرده‌اند، تا قبل از رویارویی امشب، 24 مرتبه مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند.

براساس آمار موجود، رئالی‌ها در 9 بازی برنده شده و دو بار نیز مساوی کرده‌اند. بایرن مونیخ ۱۳ بار پیروز شده و براین اساس بخت افزون‌تری برای پیروزی دارد. این دو تیم نخستین بار در سال 1976 در کاپ اروپا مقابل هم صف‌آرایی کردند.

رکوردهای منفی و مثبت

رئال مادرید و بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان اروپا به رقبایی دیرینه برای یکدیگر تبدیل شده‌اند. تاریخ برگزاری این دو تیم چه در لیگ قهرمانان اروپا و چه در دیدارهای کاپ اروپا یا دیدارهای دوستانه حاوی اتفاقات گوناگونی بوده است. شاید جالب باشد درباره سریع‌ترین اخراج دیدار این دو تیم بدانید.

رئال مادرید و بایرن مونیخ ​ سال 1987 در نیمه نهایی کاپ اروپا مقابل یکدیگر قرار گرفتند. در دیدار برگشت این دو تیم کلائوس اوگن‌تالر، مدافع و کاپیتان بایرنی‌ها در دقیقه 30 مسابقه اخراج شد تا رکورددار سریع‌ترین اخراج در تاریخ دیدار این دو تیم باشد. البته دیگر رکورددار تاریخ دیدار این دو غول اروپا باز هم بازیکنی از بایرن مونیخ است؛ یک برزیلی به نام جیووانی البر که البته بر خلاف اوگن‌تالر یک رکورد خوب و مثبت را در اختیار دارد. او بهترین گلزن تاریخ دیدارهای رئال مادرید و بایرن مونیخ است. این بازیکن سابق بایرن‌مونیخ در مجموع هشت بار مقابل رئال مادرید بازی کرد و در این هشت بازی پنج گل به ثمر رساند. خیلی بعید به نظر می‌رسد در دیدار امشب بازیکنی بتواند از این رکورد عبور کند.

رونالدو، آماده‌تر از دیدار رفت

کریستیانو رونالدو، مرد سال فوتبال جهان در سال 2013 که مدت‌ها با مصدومیت دست و پنجه نرم می‌کرد بعد از مدتی غیبت بالاخره شرایط بازی کردن برای رئال را پیدا کرد و در دیدار رفت با بایرن مونیخ به میدان رفت. اعلام خبر بازی‌کردن او خوشحالی زیادی را میان هواداران به‌وجود آورد، اما موقعیت مسلم گلی که او در این دیدار مقابل بایرن از دست داد، شک و شبهات زیادی را درباره آمادگی وی به‌وجود آورد. انتقادها از رونالدو پس از پایان دیدار رفت آغاز شد، اما این بازیکن با بیان این‌که آماده‌تر از هر زمانی است، گفت: پیش از دیدار رفت پزشک باشگاه به من هشدار داده بود ممکن است مصدومیتم تشدید شود، اما برای دیدار امشب این مشکل وجود ندارد. من احمق نیستم و می‌دانم آمادگی‌ام چقدر است. می‌دانم در دیدار برگشت بسیار بهتر بازی خواهم کرد.

وی افزود: رئال فقط به حضور در فینال فکر می‌کند. همان طور که در دیدار رفت به پیروزی رسیدیم در دیدار برگشت هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

انگیزه‌های مربیان برای صعود به فینال

پپ گواردیولا، سرمربی بایرن مونیخ می‌داند تیمش کار سختی برای جبران دیدار رفت دارد و از آن سو کارلو آنچلوتی، سرمربی رئال مادرید هم بخوبی روی این نکته واقف است که ایستادگی در برابر بایرن مونیخ آن هم در ورزشگاه آلیانس آره‌نا کار بسیار دشواری است. گواردیولا درباره مصاف حساس دیدار برگشت گفت: بایرن مونیخ نتیجه لازم را در دیدار رفت نگرفت و چاره‌ای ندارد جز این‌که کاری را که در مادرید نکرد در مونیخ انجام بدهد.

ما تیم برتری نسبت به رئال بودیم، اما فکر کردن به این موضوع دیگر فایده‌ای ندارد. امکان ندارد بایرن مونیخ ترس به خود راه بدهد. ما کاری را که برای رسیدن به فینال لازم است، انجام می‌دهیم.

کارلو آنچلوتی، سرمربی رئال مادرید نیز در این باره اظهار کرد: «نتیجه دیدار رفت راضی‌کننده بود، اما کافی نیست. ما یک 90 دقیقه بسیار سخت را در مونیخ پیش‌رو داریم. بایرن مونیخ اکنون آماده‌ترین و قدرتمندترین تیم اروپایی است و به همین دلیل نمی‌توان فقط روی نتیجه دیدار رفت اتکا داشت. شاید اگر هر تیم دیگری به جای بایرن مونیخ بود با اطمینان بیشتری نسبت به صعود به فینال صحبت می‌کردم. اکنون هم می‌گویم تیمی که به فینال می‌رود رئال است، البته ابتدا باید از سختی‌های دیدار با بایرن عبور کنیم.»