۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۹

دانش‌آموز نخبه ایرانی در آلمان فوت کرد

نماینده مردم مراغه در مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: به علت فوت دانش‌آموز نخبه ایرانی در کشور آلمان از وزیر امور خارجه در روز یکشنبه طرح سؤال خواهم کرد.
کد خبر : ۱۷۵۸۵۳
صراط: مهدی دواتگری، نماینده مردم مراغه در مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی  با اشاره به چگونگی فوت دانش‌آموز سایه مقدسی در کشور آلمان، اظهار داشت: در مهر ماه سال 92 برای بهبود وضعیت دانش‌آموز نخبه مراغه‌ای و جهت ادامه درمان او که بیماری خونی داشت و نیاز به پیوند مغز استخوان بود، ناگزیر به اعزام او به آلمان بودیم.

وی افزود: پدر و مادر این دانش‌آموز که فرهنگی هم بودند نیاز بود تا آنها در مدرسه‌ای در فرانکفورت حضور داشته باشند تا هم تدریس کنند و هم درمان فرزندشان در آنجا انجام شود؛ ما بلافاصله از طریق وزیر آموزش و پرورش در 11 مهر ماه 92 وقت ملاقات گرفتیم و خوشبختانه وزیر آموزش و پرورش علی‌رغم اینکه اعزام به مدارس خارجی پروسه خاصی دارد، از جهت حمایت از این خانواده فرهنگی دستور اعزام آنها به مدرسه ایرانی در فرانکفورت را صادر کرد و آْنها در طبقه فوقانی یک مدرسه اسکان داده شدند تا بتوانند موضوع درمان را نیز پیگیری کنند.

دواتگری با بیان اینکه وزارت امور خارجه از اعزام پدر، مادر و خود این دانش‌آموز به آلمان اطلاع داشت، خاطرنشان کرد: در این راستا مکاتباتی از طریق آموزش و پرورش با وزارت امور خارجه انجام شد و پاسپورت خدمت برای آنها صادر شد.

نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی، گفت: در بهمن ماه آنها به فرودگاه امام خمینی مراجعه کردند، اما سه ساعت قبل از پرواز، مدیر مدرسه در آلمان با آنها تماس گرفت و گفت که سرکنسول ایران در آلمان گفتند آنها حق حضور در مدرسه و فرانکفورت را ندارند زیرا هماهنگی‌هایی با ما انجام نشده است؛ این خانواده علی‌رغم این موضوعات به فرانکفورت رفته و در مدرسه مستقر شدند، هنگامی که به بیمارستان مراجعه کردند بحث بیمه به وجود آمد که اگر بیمه می‌شدند تحت درمان رایگان قرار می‌گرفتند.

وی با اشاره به اینکه برای رایگان شدن درمان این دانش آموز نیاز به نامه معرفی نامه از طرف سرکنسول ایران بود، تصریح کرد: سرکنسول ایران از ارائه معرفی‌نامه خودداری کرد و وقتی ما از این موضوع مطلع شدیم از سوی وزارت امور خارجه موضوع را پیگیر شدیم که پاسخ حسب اظهارنظر وزیر امور خارجه این بود که سرکنسول عنوان کرده هزینه درمان این دانش‌آموز یک میلیون یورو است و از عهده وزارت خارجه خارج است و امکان پرداخت چنین هزینه‌ای نیست.

وزیر امور خارجه عنوان کرده بود که آنها ضمانت‌نامه می‌خواهند که من گفتم خیر شما برای آنها یک معرفی‌نامه صادر کنید که در مدرسه ایرانی مشغول به کار هستند طبق قوانین اطباء ایرانی مأموران آموزش و پرورش و دیگر مأموریت‌ها در کشورهای مورد نظر آنها باید تحت پوشش بیمه باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر امور خارجه به صحبت‌های سرکنسول تکیه می‌کرد که ما نمی‌توانیم برای آنها ضمانت‌نامه صادر کنیم؛ این موضوع را با رئیس جمهور نیز مطرح کردم و وقتی نتیجه حاصل نشد، مجدداً با وزیر آموزش و پرورش صحبت کردم؛ وزیر بلافاصله به مسئول مجتمع آموزشی هامبورگ دستور داد این موضوع را پیگیری کنند.

وی گفت: مؤمنی مسئول آموزشکده هامبورگ به فرانکفورت رفت و با مراجعه به بیمه آلمان گفتند اگر معرفی‌نامه‌ای داشته باشید بیمه این دانش‌آموز رایگان می‌شود. سفارتخانه تن به صدور بیمه نداد و مجتمع آموزشی معرفی‌نامه را صادر کرد و بیمه انجام و درمان این دانش‌آموز به سرعت دنبال شد.

دواتگری اضافه کرد: در ایامی که این اتفاقات می‌افتاد سرکنسول ایران با شبکه دویچه‌وله مصاحبه کرد که نیاز به درمان این دانش‌آموز در آلمان نیست و باید به تهران برگردد؛ سؤال اینجاست که چه کسی به سرکنسول ایران اجازه مصاحبه با تلویزیون دویچه‌وله که موضع آن علیه ایران مشخص است را داده است؟ این موضوع را به آقای وزیر گفتم که آیا شما مجوز مصاحبه سرکنسول ایران با دویچه‌وله را داده‌اید؟ که وی گفت، اشتباه کرده و گفتم شما چرا با آن برخورد نمی‌کنید؛ وقتی کار درمان این دانش‌آموز آغاز شد به رئیس بیمارستان آنجا نامه زدند که این بیمار را برگردانید زیرا در ایران می‌توانند روند درمان را پیگیری کنند؛ آیا سرکنسول‌های ایران باید مدافع ایرانیان باشند یا رو در روی آنها قرار بگیرند؟

نماینده مردم مراغه در مجلس تصریح کرد: بعد از بستری شدن این دانش‌آموز در بیمارستان سرکنسول نسبت به عملکرد آموزش و پرورش اعتراض داشت و می‌خواستند نامه بزنند و بیمه این دانش‌آموز را لغو کنند؛ متأسفانه این دانش‌آموز دیروز فوت کرد و باید وزارت امور خارجه که به سرکنسولگری خود اعتماد داشت پاسخگو باشد؛ انتظار داشتیم وزیر امور خارجه یک نفر را از برلن به فرانکفورت بفرستد تا رفتار سرکنسول ایران را بررسی کند.

وی افزود: این اقدام سرکنسول توهین آشکار به ملت ایران است و در دفاع از حقوق این شهروند روز یکشنبه قطعاً طرح سؤال از وزیر امور خارجه را به هیأت رئیسه مجلس تقدیم می‌کنم تا وزیر خارجه پاسخگو باشد و انتظار داریم شخص وزیر و وزارت امور خارجه در احترام به مردم و جهت آرامش به این توهین و اقدام غیرانسانی با سرکنسول ایران برخورد جدی داشته باشند.

به گزارش فارس، پیکر این دانش‌آموز امشب از طریق فرانکفورت به ترکیه منتقل و در ساعت 4:30 دقیقه بامداد فردا از طریق هواپیمای ترکیه به تبریز منتقل و فردا مراسم تشییع جنازه انجام می‌شود.

منبع: فارس
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۴ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
۰
۰
سرکنسول می بایست تبعید شود. بسیار ..... و بی ......، بی ......،
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم