۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۹

انتقاد مجید جلالی از شیوه بازی رئال

مجید جلالی می گوید: «استرس گواردیولا در بازی برابر رئال نشان از تنش‌های درونی باشگاه بایرن مونیخ دارد.»
کد خبر : ۱۷۵۸۷۸
صراط: شب گذشته اتفاقی غیر منتظره در فوتبال اروپا رقم خورد. اتفاقی که شاید تا سال‌ها از ذهن فوتبالدوستان آلمانی پاک نشود. بایرن مونیخ با شکست 4-0 برابر رئال به تلخ ترین شکل ممکن با لیگ قهرمانان اروپا وداع کرد، آن هم مقابل دیدگان هوادارانش. هوادارانی که ناامیدی برای آنها معنایی ندارد اما این بار در آلیانس آره نا داستان طور دیگری رقم خورد. تنها 20 دقیقه برای کارلتو و شاگردانش کافی بود تا رویای فینال لیسبون برای آنها به حقیقت بیپوندد. آنچلوتی هم بایرن را شکست داد و هم تیکی تاکای محبوبِ پپ را. حالا رئال مادرید برای رسیدن به «دسیما» تنها یک قدم فاصله دارد، افتخاری که البته مرد آرام ایتالیایی را هم به پرافتخارترین مربی اروپا تبدیل می کند. «مادریدی ها برای فینالیست شدن از فوتبال غرامت گرفتند» این تعبیر مجید جلالی از بازی برگشت نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپاست. این کارشناس فوتبال در مورد بازی بایرن و رئال به خبرآنلاین می گوید: «سبکی که رئال در پیش گرفت پیش از این هم برای ایستادگی برابر تیم های گواردیولا به اجرا درآمده بود. سبکی که البته در ابداع آن رد پای ایتالیایی ها هم دیده می شود. به نظر من شب گذشته ستارگانی چون رونالدو، بیل و دی ماریا آن طروات همیشگی را نداشتند و تنها در چند ضد حمله خودشان را نشان دادند. رئال با دفاع کردن و ضربه های ایستگاهی هدفمند بایرن را از پا درآورد.»

سال گذشته با شکست تحقیرآمیز بارسلونا برابر بایرن مونیخ خیلی از کارشناسان فوتبال به این باور رسیدند که شیوه مالکیت توپ و تیکی تاکا دیگر به پایان خط رسیده. در فصل جاری هم فرانتس بکن باوئر بارها از شیوه بازی بایرن مونیخِ گواردیولا انتقاد کرد و اعلام کرد که سیستم او برای باواریایی مناسب نیست. جلالی در این مورد می گوید: «البته فصل گذشته بارسلونا با شرایط ایده آْل خود فاصله گرفته بود و سیستم مالکیت توپ را به درستی اجرا نمی کرد. به هر حال قرار نیست شیوه های جدیدی که وارد فوتبال می شوند تا ابد پابرجا بمانند. همیشه فوتبال به اینگونه بوده که کسی شیوه جدیدی را ابداع می کند و دیگران برابر آن مقابله می کنند. همیشه افرادی به فکر بازی زیبا هستند و افراد دیگری هم برای نتیجه بازی می کنند. البته این مسئله در نهایت به پیشرفت فوتبال منجر می شود. باید گفت که رئال و چلسی از نظر سبک بازی شباهت های زیادی به هم دارند. تنها با این تفاوت که آنچلوتی در ضد حملات بازیکنان با کیفیت تری نسبت به مورینیو در اختیار دارد که این مسئله کار او را راحت تر می کند.»

بعد از حذف بایرن مونیخ از لیگ قهرمانان اروپا رسانه های آلمانی از پپ گواردیولا به شدت انتقاد کردند و انتخاب او برای فوتبال آلمان را یک اشتباه قلمداد کردند. با این حال مجید جلالی اعتقاد دیگری دارد و می گوید: «آنهایی که چنین حرفی را می زنند نگاه بسیار سطحی به فوتبال دارند. نباید با یک بازی دیدگاه افراد مربیان تغییر کند. البته رفتارهای عجیب پپ گواردیولا در بازی دیشب برای من بسیار جالب بود. ما برای اولین بار رفتارهای عصبی و غیر عادی را در او دیدیم که اینها نشان دهنده تنش های درونی باشگاه بایرن مونیخ است که به بازیکنان و مربی هم منتقل شده. مطمئنا لگد زدن گواردیولا به بطری آب و یا ضربه زدن به سینه آرین روبن رفتاری بود که برای اولین بار از او می دیدیم.»

جلالی در پایان در مورد بازی امشب چلسی و اتلتیکو مادرید هم گفت: «در این بازی ها تجربیات مربیان خیلی مهم است. دیشب هم آنچلوتی به خاطر تجربه اش یک گام از گواردیولا جلو تر بود. به هر حال مورینیو برابر مربی قرار گرفته که تجربه کمتری نسبت به او دارد که این مسئله شانس چلسی را بیشتر می کند. این تجربیات در انتقال دادن حس بازی به بازیکنان هم تاثیر زیادی دارد. در مراحل حساسی مثل نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا دیگر سیستم و چیدمان بازیکنان اهمیت چندانی ندارد و این جزئیات این چنینی است که نتایج را رقم می زند.»