۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۵

حاشیه‌های جالب ورود رهبرانقلاب به هراره

نویسنده در بخش‌هایی از کتاب «از هراره تا تهران» به چگونگی ورود هیئت ایرانی به هراره می‌پردازد که با حواشی جالبی همراه است.
کد خبر : ۱۷۶۱۳۹
صراط: انتشارات صهبا در نخستین روز از برگزاری بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با تعدادی از عناوین جدید و گذشته خود حضور دارد که شاخص‌ترین آنها روایت سفر رهبر انقلاب به زیمباوه با نام «از هراره تا تهران» است.

این کتاب  در 336 صفحه تدوین شده که با ارائه سبکی جدید، سعی دارد که ماجرای حضور مقام معظم رهبری در اجلاس سران عدم‌تعهد سال 65 در کشور زیمبابوه و اتصال این اجلاس به اجلاس سران عدم‌تعهد تهران از نقش ایشان در معادلات سیاسی جهان پرده بردارد. متن بخشی از کتاب که در آن به چگونگی ورود رهبر انقلاب به هراره می‌پردازد، از زبان یکی از همراهان چنین نقل شده است:

از هیاهوی خبرنگاران ایرانی مشخص است که هواپیمای هیئت ایرانی وارد آسمان هراره شده. در این یکشنبه شب، فرودگاه هراره شلوغ‌ترین شبانه‌روز خودش، از گذشته و احتمالاً تا آینده را تجربه می‌کند. هواپیماها پشت سر هم فرود می‌آیند و از هر کدام، رئیس جمهور، نخست وزیر یا پادشاهی پیاده می‌شود.

در سالن فرودگاه جای سوزن انداختن نیست. خبرنگارانی از همه رنگ و زبان، سالن را پر کرده‌اند. تقریباً تمام مسئولان دولتی زیمباوه در سالن تشریفات حاضر هستند تا از هر مقامی در شأن خودش استقبال کنند؛ از رئیس جمهور و نخست وزیر تا وزرا و معاونین. از همه سخت‌تر، کار گروه نظامی مستقر در فرودگاه است که در این چند ساعت، فرصت یک نفس آرام و یک آزادباش هم نصیبشان نمی‌شود. از کار گروه موسیقی و مارش معلوم است ورزیده و حرفه‌ای هستند که سرود ملی کشورها را با هم قاطی نمی‌کنند و خارج نمی‌زنند! گروه پر جلوه دیگر، گروه برنامه سنتی و محلی استقبال است؛ زنان و مردانی با لباس محلی آفریقایی که طبیعتاً چندان پوشیده نیستند. با ورود هر کدام از سران، گروه مراسم محلی به مقابل پلکان هواپیما برده می‌شوند تا با رقص بومی و مراسم خاص زیمباوه، به مهمانان خیر مقدم بگویند. از بدو ورود سران، خبرنگاران ایرانی نگران این گروه استقبال هستند. اگر این‌ها با این وضع بخواهند جلوی هیئت ایرانی برنامه اجرا کنند...

آنچه نگرانی را بیشتر می‌کند، رئیس جمهور ایران است که حالا می‌خواهند پا در خاک هراره بگذارند. یک روحانی مطرح با لباس روحانیت که امام جمعه تهران نیز هست. اگر بخواهند این برنامه را مقابل آقای خامنه‌ای اجرا کنند، چه می‌شود؟ سابقه برخوردهای قبلی نشان می‌دهد که ایشان حتماً اعتراض می‌کنند و این برای شروع سفر اصلاً خوب نیست.

حدود هشت ماه پیش که زیمباوه آخرین میزبان سفر دوره‌ای آقای خامنه‌ای به جنوب آفریقا بود، شب آخر سفر به افتخار ایشان ضیافت شامی در هراره برپا شد، ولی مهمان اصلی در این ضیافت شرکت نکرد! آقای خامنه‌ای که مطلع شده بودند این مجلس با شراب و رقص زنان همراه است، گفتند نمی‌روند. هر چه برخی اطرافیان اصرار کردند که بد می‌شود، شرکت کنید، میز شما را درست می‌کنیم که شراب نباشد، از نظر دیپلماتیک روابط به هم می‌خورد. اما ایشان گفتند: نمی‌روم؛ روابط هم اگر می‌خواهد به خاطر رعایت اسلام به هم بخورد، بخورد. و نرفتند. برخی مدعیان خبرگی در مسائل بین‌الملل، همه چیز را از عینک عرف بین‌المللی می‌بینند، نه با ملاک ظاهری و باطنی اسلام و انقلاب....

حالا همان رابرت موگابه همراه «کنعان بنانا» رئیس جمهور و چند نفر از مسئولا و وزرا، برای استقبال رسمی به سمت پلکان هواپیمای آقای خامنه‌ای می‌روند. این عالی‌ترین و کامل‌ترین سطح استقبال برای مهمانان نشست هشتم سران عدم تعهد است. ...

منبع: تسنیم