۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۰
معاون وزیر بهداشت خبر داد

اجباری‌شدن تست روان برای دانشجویان

این روزها بحث اعتیاد در بین دانشجویان و در محیط‌های دانشگاهی به یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها تبدیل شده است و ارائه آمار‌های گوناگون درباره گرایش برخی دانشجویان به یک نوع مواد مخدر به این نگرانی‌ها دامن می‌زند.
کد خبر : ۱۷۶۳۶۴
صراط: روزنامه وطن امروز نوشت: این روزها بحث اعتیاد در بین دانشجویان و در محیط‌های دانشگاهی به یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها تبدیل شده است و ارائه آمار‌های گوناگون درباره گرایش برخی دانشجویان به یک نوع مواد مخدر به این نگرانی‌ها دامن می‌زند. این در حالی است که به تازگی مدیران وزارت بهداشت و علوم تصمیم گرفته‌اند از ورود افراد معتاد به محیط‌های دانشگاهی جلوگیری کنند و در ابتدای ورود از دانشجویان تازه‌وارد تست روان بگیرند، تستی که در آن دانشجویان مستعد اعتیاد شناسایی می‌شوند.

آمار 5/2 درصدی دانشجویان معتاد

یکی از موضوعاتی که تا به حال با سکوت خبری مواجه بوده و مدیران سازمان‌های گوناگون با حالتی محافظه‌کارانه سعی در عبور از کنار آن را داشته‌اند، معضل اعتیاد در میان دانشجویان است، چرا که تا به حال آنطور که باید به این موضوع پرداخته نشده و همواره تلاش شده از بیان آمار دقیق این آسیب اجتماعی سخنی به میان نیاید اما به دنبال پیگیری صورت گرفته گروه اجتماعی روزنامه «وطن‌امروز» سرانجام معاون فرهنگی وزیر علوم عدد 5/2 درصد را برای این قشر از جامعه به عنوان میزان ابتلای دانشجویان به آسیب اعتیاد عنوان کرد. به‌دنبال پیگیری این موضوع و همچنین طرح پرسشی درباره راهکارها و تدابیری که وزارت علوم برای جلوگیری از شیوع سوء‌مصرف مواد در خوابگاه‌های دانشجویی در نظر گرفته است به سراغ رئیس سازمان امور دانشجویی وزارت علوم و معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت رفتیم تا از آخرین تدابیر این دو وزارتخانه درباره جلوگیری از افزایش آمار اعتیاد در خوابگاه‌های دانشجویی باخبر شویم.

تست GHQ اجباری شد

 محمدحسین آیتی، معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت و درمان در حاشیه نشست خبری هفته خوابگاه‌های دانشجویی می گوید: سال گذشته با دستور ستاد مبارزه با مواد مخدر و با همکاری وزارت بهداشت از میان 58 دانشگاه وابسته به این وزارتخانه 35 واحد دانشگاهی مورد بررسی از نظر سوءمصرف مواد قرار گرفت. به گفته آیتی، در این پژوهش دو سطح مصرف یعنی گروه سبک با مصرف سیگار و قلیان و الکل و گروه سنگین با مصرف مواد افیونی دیگر در نظر گرفته شد که سوء‌مصرف مواد در بین دانشجویان در گروه سبک شیوع بیشتری داشت و از نظر کلی هم میزان اعتیاد در دانشجویان با میانگین این معضل در جامعه برابر برآورد شد. بنابر اظهارات معاون دانشجویی وزارت بهداشت، وجود هر تعداد معتاد در بین دانشجویان زیاد تلقی شده و برای پیشگیری از این آسیب اجتماعی باید آستین‌ها را بالا زد. وی ضمن تاکید بر لزوم پیشگیری از این معضل در خوابگاه‌های دانشجویی خاطرنشان کرد: این وزارتخانه ابلاغیه‌ای را به تمام دانشگاه‌ها ارسال کرد و انجام تست GHQ را برای تمام دانشجویان و در بدو ورود به دانشگاه اجباری اعلام کرد که بر این اساس همه دانشجویان باید از نظر سلامت روان مورد مطالعه قرار گرفته و افرادی که مستعد انجام رفتارهای پرخطر مانند استعمال دخانیات و موادمخدر هستند شناسایی شوند.

اداره سلامت روان دست به کار شد

بنا براظهارات آیتی، تفاهمنامه‌ای با اداره کل سلامت روان معاونت بهداشت انجام گرفته تا این اداره خدمات ویژه و مخصوصی را برای دانشجویان و همچنین ساکنان خوابگاه‌های دانشجویی درنظر بگیرد تا با پایش سلامت روان دانشجویان و بویژه خوابگاهیان راه کنترل اعتیاد و کاهش آمار آن در قشر فرهنگی هموار شود.

ایجاد اتاق‌های مشاوره تا پایان سال

این در حالی است که مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویی وزارت علوم نیز در این باره به «وطن‌امروز» می افزاید: ایجاد اتاق‌های مشاوره در خوابگاه‌های دانشجویی یکی از اقدامات پیشگیرانه‌ای است که این سازمان در ارتباط با کاهش آمار اعتیاد  و مصرف قرص‌های ریتالین در میان دانشجویان قصد انجام آن را دارد. به گفته وی، ایجاد اتاق‌های مشاوره به تمام خوابگاه‌های دانشجویی ابلاغ شده است و لازم است این بخشنامه تا پایان سال در تمام خوابگاه‌هایی که بالای 200نفر دانشجو دارند، اجرایی شود. رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم انجام هدفمند فعالیت‌های تربیت بدنی و مشارکت معاونت فرهنگی وزارت علوم در غنی‌سازی اوقات فراغت دانشجویان را از دیگر راهکارهای در نظر گرفته شده برای کاهش آمار اعتیاد در دانشجویان اعلام کرد.