۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶

وعده کامرون برای محو اسلام‌گرایی

در پی افشای طرح یک گروه افراطی برای به کنترل در آوردن ۲۵ مدرسه انگلیسی، نخست‌وزیر انگلیس وعده داد تا آنچه را "اسلام‌گرایی" نامید، از مدارس این کشور محو کند.
کد خبر : ۱۷۶۴۰۸
صراط: دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس وعده داد که آنچه را "افراط‌گرایی و اسلام‌گرایی" نامید،‌ از مدارس این کشور محو کند.

وی تصریح کرد که اجازه نمی‌دهد که هیج مدرسه‌ای در سراسر انگلیس دیدگاه‌های افراطی را گسترش دهد.

این اظهارات پس از آن بیان شد که برخی شایعات و اتهامات علیه برخی گروه‌‌های اسلامی منطقه بیرمنگام مطرح شد مبنی بر اینکه آن‌ها تلاش دارند کنترل 25 مدرسه را در این ناحیه به دست بگیرند.

این اتهامات زمانی مطرح شد که نامه‌ای تحت عنوان "عملیات اسب تروا" افشا شد. در این سند که بدون امضا و تاریخ می‌باشد، ادعا شده است که یک گروه کوچک از مسلمانان در حال تلاش برای پیش‌برد اولویت‌ها و اهداف خود در کلاس‌های درس هستند.

طبق این سند درز یافته، طرح ریزی صورت گرفته با این هدف انجام شده است که معلمان و کارمندان ارشد مدارس با استفاده از حقه‌های کثیف برکنار شده تا بتوان مدارس را براساس اصول جزم‌گراینه مذهبی اداره کرد.

"فیصل‌خان" که به عنوان حلقه اصلی این طراحی در مظان اتهام قرار گرفته است، با رد این اتهامات تأکید کرد که انگیزه اصلی وی بهبود استانداردها در مدارس بوده و وی قصد نداشته است تا مدارس انگلیس را "اسلامی" کند.

مقامات بریتانیایی در حال حاضر در حال بررسی اتهامات مرتبط با این طرح‌ریزی هستند؛ در همین زمینه نیز "مایکل گوو"، وزیر آموزش انگلیس "پیتر کلارک" رئیس سابق بخش ضدتروریسم "اسکاتلند‌یارد" را مأمور تحقیق در این موضوع کرد.

با این حال انتصاب کلارک با انتقادهای شدیدی مواجه شده است؛ منتقدان بر این باورند که که این امر به افزایش نگرانی‌ها نسبت به سرکوب جوامع مسلمان مستقر در انگلیس از سوی دولت این کشور منجر می‌شود.

در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که این طرح افشا‌شده به این منجر شود که از این پس شهروندان و والدین مسلمان ضمن مواجهه با برچسب افراط‌گرایی از درگیر شدن در امور مدرسه و آموزش فرزندان خود محروم شوند.
منبع: تسنیم