۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۹

معرفی رقبای انتخابات سوریه +عکس

با گذشت چند هفته از شروع نام نویسی انتخابات ریاست جمهوری سوریه، سرانجام امروز (یکشنبه) دادگاه قانون اساسی این کشور از میان ۲۴ نامزد، سه نفر را برای ورود رسمی به رقابت های انتخاباتی این کشور تائید کرد.
کد خبر : ۱۷۶۵۷۴
صراط: "ماجد خضره" رئیس دادگاه عالی قانون اساسی سوریه اعلام کرد که "ماهر عبدالحفیظ حجار"،"حسان عبدالله النوری" و "بشار حافظ اسد" را برای حضور درانتخابات ریاست جمهوری تأیید کرده است.

خضره خاطرنشان کرد: هر کس که با درخواست نامزدی او مخالفت شده است، حق دارد از فردا دوشنبه به مدت ۳ روز شکایت خود را تقدیم دادگاه قانون اساسی کند.

رقیبان بشار اسد چه در چنته دارند

سخنگوی دادگاه قانون اساسی سوریه، از مردم این کشور خواست، زمانی که این دادگاه اسامی نهایی پذیرفته شدگان را اعلام نکرده است، از اقدامات تبلیغاتی به نفع نامزدها خودداری کنند.

اما دو نامزد در کنار بشار اسد دست کم در صحنه بین المللی افراد شناخته شده ای نیستند.

* ماهر عبدالحفیظ

ماهرعبدالحفیظ حجار متولد البیاضه از توابع حلب سوریه ۴۶ سال سن دارد.



ماهردارای مدرک "دیپلم عالی" زبان از دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه حلب است. خاندان وی نیز اصالتا اهل حلب و در حوزه تالیف کتاب های دینی و "افتاء" (فتوا دادن) شهرت داشته اند.

او درسال ۱۹۸۴ به حزب کمونیسم سوریه پیوست و در دانشگاه حلب فعالیت سیاسی خود را آغاز کرد و در سال ۲۰۰۰ از حزب کمونیسم سوریه جدا شد و ستاد رهبری کمونیست های حلب را بطور موقت تاسیس کرد.

ماهر با شماری از سران تشکل های وابسته به حزب کمونیسم در سایر استان های سوریه برای برگزاری اجلاس فوق العاده این حزب فراخوان داد که در سال ۲۰۰۱ به طور غیرعلنی در دمشق برگزار شد.

ماهر حجار در سال ۲۰۰۳ با شماری از سران کمونیست سوریه "کمیته ملی اتحاد کمونیسم سوریه" را بنیانگذاری کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری سوریه تا سال ۲۰۱۱ یکی از سران این کمیته بود.

این کمیته در سال ۲۰۱۱ به حزب "الارادة الشعبیة" (اراده ملت) تغییر نام داد و ماهر دبیر شورای این حزب شد.

ماهر عبد الحفیظ در سال ۲۰۰۷ از شهر حلب در انتخابات پارلمانی سوریه شرکت کرد اما رای نیاورد و به طور رسمی به نتایج انتخابات اعتراض کرد.

او در سال ۲۰۱۲ و در اوج بحران سوریه باز هم از حلب واین بار در قالب فهرست "الجبهة الشعبیة للتغییر [و] للتحریر" (جبهه خلق برای تغییر و آزادی) در انتخابات پارلمانی شرکت کرد.

ماهر عبدالحفیظ در این انتخابات در میان نامزدهای این شهر رتبه دوم را کسب کرد و راهی پارلمان سوریه شد.

* حسان عبد الله النوری

حسان عبد الله النوری متولد دمشق با ۵۴ سال سن در مقایسه با ماهر و بشار مسن تر است.



این نامزد انتخابات ریاست جمهوری سوریه دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه ویسکانسن آمریکا در رشته مدیریت کار است. او دکترای خود را نیز در رشته مدیریت کار – توسعه منابع انسانی از دانشگاه کندی آمریکا اخذ کرد و دارای دیپلم مطالعات پیشرفته در حوزه مدیریت کار و علوم بازرگانی از دانشگاه "روح القدس" لبنان است.

حسان دوره لیسانس خود را در دانشگاه دمشق سپری کرد.

او دارای پروانه "مشاوره بین المللی" از شورای مشاوران آمریکا و "مشاور حرفه ای" از بنیاد مشاوران [آمریکا] است.

نوری از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ وزیر مشاور در زمینه توسعه اداری بود .

وی همچنین از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ عضو پارلمان سوریه بود.

* بشار اسد

بشار اسد ۴۹ ساله رئیس جمهوری کنونی سوریه و سومین فرزند حافظ اسد ، در سال ۱۹۶۵ در شهر دمشق به دنیا آمد.

بشار پس از تمام کردن مدرسه رشته پزشکی در دانشگاه دمشق را انتخاب کرد و در سال ۱۹۸۸ فارغ‌التحصیل و در بیمارستان نظامی مشغول به کار شد. وی سپس در سال ۱۹۹۲ برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت و در سال ۱۹۹۴ موفق به اخذ مدرک تخصصی چشم پزشکی گردید.

او علاوه بر زبان عربی، به زبان‌های انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی تسلط دارد. همسر بشار اسد، اسماء نام دارد و دارای سه فرزند می‌باشد. بشار اسد پس از به قدرت رسیدن، سعی کرد تا اقتصاد بسته سوسیالیستی سوریه که در زمان پدرش، حافظ اسد ساخته شده بود را به یک اقتصاد باز و غیر سوسیالیستی تغییر دهد.

از سال ۲۰۱۱ به دنبال بروز برخی ناآرامی ها در مناطق مختلف سوریه، گروه های تکفیری به تدریج از مناطق مختلف به ویژه عربستان، چچن، ترکیه، لبنان و عراق وارد سوریه شده و با کمک سلاح های وارداتی از قطر و سایر همپیمانان آمریکا به درگیری های خونین در سوریه دامن زدند.

منبع: العالم