۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۹

بهانه گیری دولت برای افزایش مرخصی زایمان

عضو فراکسیون زنان مجلس با اشاره به ضرورت تشکیل مرکز فرا قوه ای زنان برای اجرایی شدن مصوبات گفت: دولت باید لایحه تشکیل این مرکز را تدوین و پس از تصویب، آن را به مجلس ارائه دهد. نمایندگان مجلس به ویژه فراکسیون زنان آمادگی دارند در صورت ارائه این لایحه بررسی و تصویب آن را در اولویت قرار دهند.
کد خبر : ۱۷۶۷۰۴
صراط: شهلا میرگلو بیات عضو فراکسیون زنان مجلس با بیان این مطلب گفت: تشکیل مرکز فرا قوه ای برای زنان از تاکیدات رهبری است که باید همه قوا با جدیدت آن را پیگیری کنند و در اسرع وقت تشکیل شود. مشکلات زنان باید در این مرکز رصد و  علت اجرایی نشدن مصوبات قانونی زنان توسط این مرکز پیگیری شود.

وی افزود: ساختار این مرکز باید به شیوه ای باشد که یک شورای عالی با ریاست رئیس جمهور و عضویت نمایندگان مجلس و پژوهشگران و متخصصان این حوزه تشکیل شود و رئیس دبیرخانه برای پیگیری مصوبات را رئیس جمهور تعیین کند.

میرگلو بیات با بیان اینکه این مرکز باید به نهادی منسجم برای مراجعه زنان به منظور حل مشکلاتشان تبدیل شود، تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی حوزه زنان آن است که مسوولان دایه های دلسوزتر از مادر هستند اما هیچکس هیچ کار عملیاتی و تاثیرگذار انجام نمی دهد و حتی نسبت به مصوبات قانونی نیز بی توجه هستند.

این نماینده مجلس ادامه داد: در حال حاضر مصوبات خوبی درباره امنیت یا خشونت علیه زنان وجود دارد، اما هیچکدام شکل اجرایی به خود نمی گیرد. قاعدتاً با تشکیل مرکز فرا قوه ای زنان، نهادهای ذیربط باید علل عدم اجرایی شدن مصوبات را به مقامات عالی کشور توضیح دهند.

وی افزود: افزایش مرخصی زایمان از دیگر مصوبات قانونی کشور است که دولت به بهانه های مختلف زیر بار آن نمی‌رود و یک روز بهانه بودجه را می آورد و در روز دیگر از حضور کم رنگ بانوان در اشتغال صحبت می کند. این در حالی است که این موضوع به قانون تبدیل شده و دولت موظف به اجرای قانون است.

به گفته وی، تشکیل مرکز فرا قوه ای زنان از دغدغه های رهبری است و در نهایت اینکه باید هزاران طرح مطالعاتی و پژوهشی که اکنون در گوشه کتابخانه هاست در این مرکز بررسی شود و شکل اجرایی به خود بگیرد تا شاهد حل بخشی از مشکلات زنان در ابعاد مختلف اقتصادی و فرهنگی باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که چه ارگانی مسوولیت تشکیل مرکز فرا قوه ای زنان را باید برعهده بگیرد، گفت: معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری باید طرح و ساختار تشکیل این مرکز را در قالب لایحه ای تدوین و به دولت دهد و پس از تصویب در دولت لایحه به مجلس بیاید و پس از بررسی تصویب شود.

میرگلو بیات پیش بینی کرد در صورتی که معاونت زنان ریاست جمهوری تشکیل این مرکز را در اولویت برنامه های خود قرار دهد و درگیر بروکراسی اداری نشود، می‌توان امیدوار بود که تا سه ماه آینده مقدمات تاسیس این مرکز فراهم شود. ضمن آنکه مجلس باید از اهرم نظارتی خود به منظور تشکیل این مرکز و حل مشکلات زنان استفاده کند.

 

منبع: مهر