۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۴

مسافران ایرانی مريخ + عکس و اسامی

رامین سعیدآذر، صادق مدرسی، الهه نوری، سحر وقوعی، علی رسول‌زاده، زهره فتوره بنابی، سعید قندهاری ممكن است یکی از چهار انسانی باشند که برای اولین‌بار قدم روی سطح مریخ خواهند گذاشت.
کد خبر : ۱۷۷۰۵۷
صراط: پروژه مارس-يك زير نظر سازماني خصوصي به همين نام و به رهبری کارآفرین هلندی، باس لانس‌دورپ برای ایجاد یک کلونی دائمی جهت اسکان انسان در مریخ است.




نخستین گروه از انسان‌ها قرار است در سال ۲۰۲۳ بر روی مریخ فرود آیند تا ساخت این کلونی را آغاز کنند و یک گروه چهار نفره از فضانوردان نیز هر دو سال به آنها افزوده می‌شود.

اين شركت هلندي اواخر سال 1391 ثبت نام اوليه براي داوطلبان حضور در سفر بدون بازگشت به مريخ را آغاز نمود. در نخستين مرحله حدود 200.000 نفر به حضور در اين پروژه علاقه نشان دادند كه پس از بررسي از بين ثبت نام كنندگان نام 7 نفر ايراني در ليست منتخبين به چشم مي‌خورد.

رامین سعیدآذر، صادق مدرسی، الهه نوری، سحر وقوعی، علی رسول‌زاده، زهره فتوره بنابی، سعید قندهاری ممكن است یکی از چهار انسانی باشند که برای اولین‌بار قدم روی سطح مریخ خواهند گذاشت. 

در مراحل بعد، داوطلبان باید شخصیت، دانش، انعطاف‌پذیری و هوش خود را در برخورد با چالش‌های این سفر متفاوت نشان دهند. در مراحل بعدی نیز داوطلبان در گروه‌های چهارنفره به انجام تمرینات بسیار فشرده برای آمادگی سفر به مریخ می‌شوند و پس از آن تیم نهایی انتخاب می‌شود. 

به گفته مدیران مارس وان، سفر به مریخ با توجه به فاصله 64 میلیون کیلومتری آن با زمین و وضعیت مداری بین شش تا هشت ماه (بیش از 200 روز) به طول می انجامد. بدین ترتیب اولین گروه چهارنفره اعزامی در سپتامبر 2022 هفت ماه بعد (آوریل 2023) بر سطح مریخ فرود می آیند.

برای اقامت مادام العمر ساکنان مریخ، کپسول‌هایی شامل دو واحد اقامتی، دو واحد تأمین آب و اکسیژن و دو واحد تأمین تجهیزات ساخته می‌شوند؛ وظیفه انتقال و ساخت این کلونی‌ها بر عهده دو مریخ نوردی است که پیش از فضانوردان راهی سیاره سرخ شده‌اند.

فضای اختصاص یافته به هر فضانورد در داخل کپسول‌ها 50 مترمربع است و 200 مترمربع فضای داخلی نیز به اتاق خواب، محوطه کار، اتاق نشیمن و واحدهای پرورش گیاهان اختصاص یافته است.