۱۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۷

ارزان‌‌ترين مقصدسفرهاي نوروزي

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران با بيان اينكه تهران ارزان‌‌ترين مقصد سفر نوروزي در كشور است گفت: گرانفروشي برخي تورها از آفت‌هاي سيستم گردشگري استان تهران است.
کد خبر : ۱۷۷۱۲
به گزارش صراط نیوز به نقل از فارس، محمد ابراهيم لاريجاني در نشست هم‌انديشي برنامه‌هاي نوروزي سال ۹۰ كه با حضور مديران و مسئولان جوامع، اتحاديه‌ها و صنوف گردشگري استان تهران كه در مجموعه فرهنگي ارگ آزادي برگزار شد، اظهار داشت: ما امسال ۳۷ تا ۳۸ درصد افزايش در فروش بليت‌ها داشته‌ايم ضمن اينكه بخش اعظمي از مسافراني كه به استانها و كشورهاي ديگر مي‌روند تهراني هستند. يعني به عبارتي استان تهران و دفاتر مسافرتي ما به كل كشور سرويس مي‌دهد.

وي ادامه داد: يك شاخصه مهم اين است كه اعزام تور در استان تهران نسبت به ديگر استانها بيشتر است و استان تهران پرمسافرترين استان در كشور است. ضمن اينكه حجم بالاي سفرهاي خارجي از كشور را دفاتر خدمات گردشگري سازمان ميراث فرهنگي انجام مي‌دهند.

لاريجاني با بيان اينكه تهران ارزان‌ترين مقصد سفر نوروزي در كشور است افزود: گرانفروشي برخي تورها و دفاتر خدماتي و عدم رعايت شئونات اخلاقي از آفت‌هاي سيستم گردشگري استان تهران است.

دبير ستاد تسهيلات سفرهاي استان تهران بيان كرد:‌اميدوارم مشكلات تخصصي حل شود و اين كار صورت نخواهد گرفت جز با فرهنگ‌سازي و اصلاح قوانين ضمن اينكه ۷ تا ۸ درصد مردمي كه به سفر مي‌روند در هتل‌ها اقامت مي‌كنند و ۹۲ درصد نيز به هتل مراجعه نمي‌كنند و از چادر استفاده مي‌كنند كه البته اين مورد را بايد با اصلاح قوانين و ايجاد تخفيف توسط هتلداران اصلاح كرد.

وي در خصوص برنامه‌هاي مربوط به پاسداشت آئين نوروز ۹۰ عنوان كرد: برگزاري آئين هفت‌سين در مجموعه كاخ موزه نياوران،‌برگزاري جشنواره نوروز ۹۰ با برنامه‌هاي متنوع فرهنگي، تفريحي در محل كاخ موزه نياوران،‌برگزاري نمايشگاه جاذبه‌هاي گردشگري و صنايع دستي با حضور دفاتر خدمات مسافرتي و گردشگري و هنرمندان صنايع دستي در اين كاخ موزه، برگزاري جشن نوروز ۹۰ با حضور هنرمندان، اصحاب رسانه‌ها، در محل نمايشگاه هوايي مهرآباد و برگزاري آئين نوروز ميراث ملي فرهنگ اقوام ايراني در محل كاروانسراي خانات با مشاركت گروه‌هاي مردم‌نهاد از برنامه‌هاي سال آينده است.

لاريجاني افزود: برگزاري آئين نمادها و سمبل‌هاي ايرانيان در ايام نوروز همراه با جشنواره تفريحي و گردشگري و صنايع دستي در سراسر ميهن اسلامي در محل ارگ آزادي،‌برگزاري جشنواره نوروز ۹۰ فرصت‌هاي گردشگري جهت توسعه ايران اسلامي همراه با نمايشگاه‌هاي جاذبه‌هاي گردشگري و صنايع دستي، برگزاري نمايشگاه عكس‌هاي منتخب عكاسان تهران با موضوع نوروز در محل كاخ موزه گلستان و جشنواره روستاهاي هدف گردشگري، چشم‌انداز توسعه گردشگري با مشاركت دهياري روستاها در رودبار قصران از ديگر برنامه‌هاي پاسداشت آئين نوروز ۹۰ است.

وي در مورد برنامه‌هاي اجرايي اداره كل استان تهران در راستاي تسهيلات سفرهاي نوروزي سال ۹۰ گفت: توليد كتابچه پالتويي معرفي جاذبه‌هاي گردشگري استان تهران به زبان فارسي و انگليسي و توليد كتابچه پالتويي معرفي جاذبه‌هاي گردشگري شهرستانهاي استان تهران از ديگر برنامه‌هاي اجرايي است.

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران اظهار داشت: توليد كتابچه معرفي ۲۷ روستاي هدف گردشگري استان تهران، توليد نقشه گردشگري استان تهران به دو زبان فارسي و انگليسي، توليد لوح فشرده معرفي جاذبه‌هاي گردشگري استان تهران و توليد لوح فشرده معرفي جاذبه‌ گردشگري شهر تهران از ديگر برنامه‌هاي اجرايي در راستاي تسهيلات نوروزي سال ۹۰ است.

لاريجاني ادامه داد:‌ايجاد بانك و سامانه پيام كوتاه، ايجاد سامانه نظارت بر تاسيسات و موسسات گردشگري، تهيه لباس متحدالشكل جهت افراد اطلاع‌رسان در پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني و گردشگري، تشكيل كميته نظارت بر تورهاي خارجي و تورهاي تركيه ويژه ايام نوروز ۹۰، و فعال‌سازي ستادهاي دفاتر نمايندگي شهرستاني جهت برنامه‌ريزي ويژه اقدامات نوروز ۹۰ از ديگر برنامه‌هاي اجرايي اداره كل استان تهران است.

لاريجاني در خصوص ديگر برنامه‌هاي اجرايي بيان كرد: برگزاري نمايشگاه بازارچه سفرهاي نوروزي و ارائه تورهاي ويژه تهرانگردي ويژه نوروز سال ۹۰ در سالن حجاب به مدت ۳ روز از تاريخ ۲۷ تا ۲۹ بهمن‌ماه جاري،‌راه‌انداز تورهاي ويژه تهرانگردي در نوروز ۹۰ توسط ۳۰ دستگاه اتوبوس توريستي و بازديد رايگان از تمام اماكن و بناهاي تاريخي و مذهبي فرهنگ شهر تهران، ارائه تخفيفات اقامتي در تمامي هتل‌ها، هتل آپارتمانها و مهمانپذير‌هاي استان تهران به ميزان ۴۰ درصد و ارائه تخفيفات پذيرايي در تمامي سفره‌خانه‌هاي سنتي استان تهران به ميزان ۲۰ درصد ويژه ايام نوروز از برنامه‌هاي اداره كل ميراث فرهنگي است.

دبير ستاد تسهيلات سفرهاي استاني اظهار داشت: نخستين شاخصه‌ استان تهران در مواجهه با تعطيلات نوروز حجم بالاي سفرهاي گروهي و سفر تعداد زيادي از شهروندان از مبداء‌ تهران به ساير مقاصد است. بنابراين حمل و نقل درون‌شهري و برون‌شهري اعم از زميني، ريلي و هوايي از جمله اولويت‌هاي برنامه‌ريزي ستاد تسهيلات سفر استاني است كه در اين خصوص با حمايت و درايت استاندار تهران و برنامه‌ر يزي سازمانهاي ذيربط به خصوص تاكسيراني، فرودگاه‌ها،‌راه‌آهن و اداره كل حمل و نقل و پايانه‌ها، امكانات و شرايط مناسب تدارك ديده شده است.

وي ادامه داد:‌دومين شاخصه استان تهران در سفرهاي نوروزي فعاليت تعداد كثيري از دفاتر خدمات مسافرتي استان در فروش تور، رزرو هتل، فروش بليت و ارائه ساير خدمات به شهروندان تهراني و شهروندان ساير استانها است. بنابر اين در ميان حجم بالاي تقاضا ستاد تسهيلات سفر استان تهران برنامه‌ريزي بر روي تنوع محصول،‌كنترل، نرخ، كنترل كيفيت خدمات و نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتي را در دستور كار قرار داده است ضمن اينكه در ميان حجم انبوه سفر و بهره‌گيري از خدمات دفاتر مسافرتي ممكن است شكايات و نواقصي نيز وجود داشته باشد كه ستاد تسهيلات سفرهاي استان در قالب كارگروه نظارت و رسيدگي به شكايات آمادگي ارائه خدمت به شهروندان را دارد.

لاريجاني گفت: كارگروه نظارت بر سفرهاي نوروزي ۹۰ استان تهران كه متشكل از اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان، سازمان هواپيمايي كشوري، تعزيرات، انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي استان و جمعي از كارشناسان و پيشكسوتان عرصه گردشگري از ابتداي دي‌ماه سال ۸۹ جلسات خود را آغاز كرده و سازوكارهاي لازم را براي كاهش مشكلات و برخورد با متخلفان احتمالي تدارك ديده است.

وي بيان كرد: سومين شاخصه استان تهران در سفرهاي نوروزي حجم تردد‌هاي جاده‌‌اي محورهاي مواصلاتي خروجي و ورودي به استان تهران است كه در اين خصوص نيروي انتظامي، هلال احمر، حمل و نقل پايانه‌ها، اورژانس و شبكه بهداشت و ساير دستگاه‌هاي متولي استان تهران تدارك خوبي را براي نوروز مهيا ديده‌اند.

لاريجاني افزود: چهارمين شاخصه استان تهران در تعطيلات نوروزي حضور جمعي از شهروندان تهراني در ايام تعطيل در شهر تهران است اعم از كارمندان آماده‌باش وزارتخانه‌هاي مختلف، پليس، پرستاران و خانواده بزرگ صنعت گردشگري استان تهران. بنابراين لازم بود ستاد تسهيلات برنامه‌هايي براي اين قشر تدارك ببيند كه اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران ۱۲ شب جشن و جنگ شادي و نمايشگاه‌هاي صنايع دستي و غذاهاي سنتي را براي نوروز برنامه‌ريزي كرده است.

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران با بيان اينكه تورهاي تهرانگردي و ري‌گردي با همكاري دفاتر خدمات مسافرتي استان برنامه‌ريزي شده است گفت: پنجمين شاخصه استان تهران در تعطيلات نوروز فرصت و امكان سفر ارزان هموطنان به تهران است كه به دليل تعطيلي سازمانها و نهادها و كاهش ترافيك و مساعد بودن آب و هواي تهران به وجود مي‌آيد.

وي در پايان خاطرنشان كرد: اغلب هموطنان بارها به تهران براي امورات اداري، درماني، كار، بهداشت و تحصيل سفر كرده‌اند اما سفر با خانواده در ايام تعطيلي نوروز با هدف گشت و گذار در بافت تاريخي تهران، زيارت حرم عبدالعظيم حسني و مرقد حضرت امام (ره)، بازديد از موزه‌ها و كاخ‌موزه‌ها و بخصوص بازديد از منشور كوروش مي‌تواند يك تجربه باشد كه در اين خصوص با هماهنگي اتحاديه هتلداران استان تهران بيش از ۴۰ درصد تخفيف در اماكن اقامتي تهران لحاظ شده است. ضمن اينكه تورهاي تهرانگردي و ري‌گردي نيز تدارك ديده شده است.