۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۷

تجلیل از 9 سینماگر و منتقد در جشن رسانه ها

از سوی حمیدرضا دیبایی معاونت ارتباطات و امور رسانه ای بنیاد سینمایی فارابی داوران نخستین جشن رسانه ها در حوزه سینما و 9 سینماگری که در این جشن مورد تقدیر قرار خواهند گرفت معرفی شدند.
کد خبر : ۱۷۷۱۸۹
صراط:  حمیدرضا دیبایی دبیر نخستین جشن رسانه ها در حوزه سینما و معاونت ارتباطات و امور رسانه ای بنیاد سینمایی فارابی در حوزه سینما صبح امروز در نشستی خبری با اعلام جزئیات این جشن اعلام کرد:براساس سیاست مدیریت جدید بنیاد سینمایی فارابی از جمله تحکیم فضای معنوی و فکری سینما نخستین دوره جشن رسانه ها در حوزه سینما همزمان با سالروز ولادت حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار می شود.

وی افزود: دلیل برگزاری جشن در سالروز ولادت فردوسی این است تا یادآوری کنیم که شاهنامه سند رسای ایرانیان است و به نوعی رسانه برتر ایرانیان بوده است. و آن زمانیکه هیچ رسانه ای نبود فردوسی با شاهنامه اش باعث شد تا زبان ما حفظ شود.

دیبایی تصریح کرد: در حوزه رسانه های سینمایی یک حلقه مفقوده وجود دارد و به همین دلیل احساس شد که باید جشنی داشته باشیم تا و نشانی بدهیم و بگوئیم رسانه ها در حوزه سینما تا چه میزان اثرگذار هستند.

دبیر نخستین جشن رسانه ها در حوزه سینما خاطرنشان کرد: پس از اعلام فراخوان جشن در بهمن ماه سال گذشته در مجموع 367 اثر در بخشئ های خبر،نقد،گزارش، گفت وگو، یادداشت و عکس خبری به دبیرخانه جشن ارسال شد که این رقم برای خود ما هم حیرت انگیز بود که چنین استقبالی از سوی اهالی رسانه از این جشن صورت گرفته است.

معاون ارتباطات و امور رسانه ای بنیاد سینمایی فارابی در ادامه با اشاره به تقدیر از برنامه های رادیویی و تلویزیونی در این جشن گفت: برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی تمامی برنامه های رادیویی و تلویزیونی مرتبط با سینما در رسانه ملی به صورت جداگانه مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و در نهایت از 2 برنامه تلویزیونی و 1 برنامه رادیویی تقدیر ویژه به عمل خواهد آمد.

وی ادامه داد: در بخش آثار مکتوب نیز به سه اثر برتر در 6 حوزه خبر،نقد،گزارش، گفت وگو، یادداشت و عکس خبری جوایزی نفیسی اهدا می شود که نفر اول تندیس ویژه جشن و جایزه نقدی و نفرات دوم و سوم هر بخش لوح زرین و جایزه نقدی دریافت می کنند.

داوران نخستین جشن رسانه ها در حوزه سینما در ادامه برنامه های مدیریت جدید فارابی برگزار می شود و فصل دوم از بزرگداشت ها است که از برترین های رسانه ها در حوزه سینما در 6 رشته اصلی خبری شامل نقد،گزارش،گفت وگو،یادداشت،خبر و عکس خبری طی مراسمی ویژه در تاریخ جمعه 26 اردیبهشت همزمان با سالروز ولادت حکیم ابوالقاسم فردوسی تقدیر خواهد شد.

در اولین دوره این مراسم از 5 سینماگر که سابقه فعالیت مطبوعاتی دارند تقدیر ویژه ای به عمل خواهد آمد که ابراهیم حاتمی کیا، رسول صدرعاملی،ابوالحسن داوودی، فریدون جیرانی و علی معلم جزو تقدیرشدگان اولین دوره هستند.

طبق اعلام دیبایی همچنین از 4 منتقد پیشکسوت سینمای کشور که نوشته های تاثیرگذاری بر جریان نقد سینمایی داشته اند نیز در این مراسم شامل  مسعود فراستی، محمد تقی فهیم، طهماسب صلح جو و جواد طوسی تقدیر خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تقدیر ویژه از یک خبرنگار سینمایی گفت: در نخستین جشن رسانه ها در حوزه سینما از یکی از خبرنگاران فعال سینمایی که در این حوزه اثرگذار بوده است و تداوم حضور در رسانه خود داشته است به صورت ویژه ای تقدیر خواهد شد.

دیبایی خاطرنشان کرد: تمامی آثاری که توسط هیات انتخاب به مرحله داوری راه پیدا کردند در قالب یک کتاب توسط انتشارات فارابی منتشر خواهند شد و یک کتاب ویژه نیز از 100 سینماگر رسانه ای تحت عنوان «100 سینماگر رسانه ای» به عنوان سندی جامع از تمامی سینماگرانی که سابقه فعالیت رسانه ای داشته اند منتشر می شود.

دبیر نخستین جشن رسانه ها در حوزه سینما در ادامه بیان داشت:در این دوره همچنین سه بزرگداشت ویژه خواهیم داشت که شامل سید شهیدان اهل قلم، مرحوم رسول صدرعاملی و شهید حسن باقری است و سه کلیپ مجزا در این خصوص به نمایش در خواهد آمد.

وی همچنین در خصوص شورای سیاست گذاری نخستین جشن رسانه ها در حوزه سینما گفت: محمدرضا جعفری جلوه، مهدی مسعود شاهی، بهمن حبشی، حمیدرضا دیبایی و محمد پرویزی اعضای شورای سیاستگذاری هستند و برنامه ریزی های ما به گونه ای است که حتما این جشن امتداد داشته باشد و محدود به یکدوره نباشد و حتی قصد داریم برای سال آینده انتخاب خبرنگار برتر را به عهده خود اهالی رسانه بگذاریم.

معاونت ارتباطات و امور رسانه ای بنیاد سینمایی فارابی تاکید کرد: این مراسم از ساعت 20 روز جمعه 26 اردیبهشت ماه در تالار ایوان شمس برگزار خواهد شد و برگزیدگان 6 بخش رسانه ای نیز جوایز ارزنده ای را دریافت خواهند کرد.

منبع: فارس