۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۵

چرخش 180 درجه ای حماس

در قرارداد آشتی میان حماس و ساف که ماه گذشته امضا شد، گروه حماس همه شروط محمود عباس را برای همکاری پذیرفته و حتی حاضر شده از قدرت حکومتی در نوار غزه چشم‌پوشی کند.
کد خبر : ۱۷۷۲۳۹
صراط:  ماه گذشته وقتی "سازمان آزادی‌بخش فلسطین" و گروه حماس، به‌طور غیرمنتظره از آشتی با یکدیگر خبر دادند، به سختی می‌شد این خبر را باور کرد. اما به نظر می‌رسد همه‌چیز جدی است و محمود عباس و خالد مشعل، رهبران این دو گروه مهم فلسطینی در نظر دارند در همین هفته با یکدیگر ملاقات کنند.

به گزارش دویچه وله(DW)، هر دو طرف از "اراده‌ا صادقانه برای گشودن فصلی نوین در همکاری ملی" با یکدیگر خبر می‌دهند. این رخداد یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای در مواضع گروه حماس است. کارشناسان می‌گویند حماس چاره‌ای جز این چرخش نداشته است.

در قرارداد آشتی که ماه گذشته میان حماس و سازمان آزادی‌بخش فلسطین امضا شد، آمده است که دو سازمان تا اوایل ماه ژوئن امسال، یعنی حداکثر تا یک ماه دیگر، یک دولت واحد تشکیل می‌دهند و ۶ ماه بعد نیز باید انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی برگزار شود.

آنچه در توافق‌نامه‌ آشتی میان حماس و ساف غیرمنتظره و شگفت‌انگیز است، این است که گروه حماس که بر نوار غزه حکومت می‌کند، همه شروط مطرح شده از سوی محمود عباس، رهبر ساف را پذیرفته است. از جمله اینکه حماس پذیرفته است به اشغال پست‌های دولتی توسط کارشناسان و متخصصان اعتراض علنی نکند. حماس همچنین بدون هیچ مقاومت و اعتراضی پذیرفته که دولت واحد فلسطینی تنها از خط مشی سیاسی محمود عباس پیروی کند.

منبع: جام نیوز