۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷

جزییات افزایش قیمت بلیت هواپیما

قائم‌مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی گفت: طبق بند مصوب آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، هیچ ایرلاینی حق کاهش پرواز خود را پس از آزادسازی نرخ‌ها ندارد، اجرای آزادسازی ناگهانی نخواهد بود و دولت زیان شرکت‌ها را در نقاط محروم جبران می‌کند.
کد خبر : ۱۷۷۳۵۵
صراط: مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور امروز با حضور قائم‌مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی، رئیس سازمان هواپیمایی، مدیرعامل ایران‌ایر و دیگر دست‌اندرکاران صنعت حمل و نقل هوایی برگزار شد.

در این مراسم محمدعلی ایلخانی به عنوان مدیر عامل جدید شرکت فرودگاه‌های کشور معرفی شد و اسماعیل تبادار که پیش از این مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور بود، به علت کسالت از این سمت استعفا داد.

بنا بر این گزارش در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیر شرکت فرودگاه‌های کشور، علی‌محمد نوریان، قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی طی نشست خبری به فرآیند آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اشاره کرد و گفت: شورای عالی هواپیمایی کشوری در آخرین جلسه خود طرح آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و مسیرهای پروازی را تصویب کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر این موضوع توسط شورای عالی هواپیمایی تصویب شده است تا در 28 اردیبهشت ماه امسال اجرایی شود.

نوریان ادامه داد:‌ البته به دلیل تعدیل قیمت سوخت در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها این مصوبه را در اختیار دولت قرار داده‌ایم تا با تأیید دولت، آزادسازی نرخ‌های بلیت در 28 اردیبهشت ماه اجرایی شود.

قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی گفت: در تمام دنیا 10 تا 20 مدل برای قیمت بلیت هواپیما در یک تایپ هواپیما وجود دارد و مسافر بر اساس نوع خدمات قدرت انتخاب بلیت و کیفیت خدمات خود را دارا است.

وی گفت: همچنین بر اساس زمان تهیه بلیت هواپیما و ساعات پروازی در طول 24 ساعت، نرخ‌های متفاوتی از بلیت وجود دارد و هر مسافر قدرت انتخاب نوع بلیت خود را دارا است.

نوریان توضیح داد: به عنوان مثال یک بازرگان می‌تواند ساعاتی از پرواز را برای کار تجاری خود انتخاب می‌کند یا ساعاتی که یک خانواده برای سفر با هواپیما انتخاب می‌کند، متفاوت خواهد بود.

قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی بیان کرد: در حال حاضر غیر سه شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، ماهان و آسمان، بقیه شرکت‌های هواپیمایی تقریباً به صورت چارتری عمل می‌کنند و دارای پروازهای مشخصی نیستند، بدین ترتیب که آژانس‌های فروش بلیت به تبعیت از بازار، قیمت را تعیین می‌کنند.

وی با بیان اینکه این پروازهای چارتری به دلیل مشکلات اقتصادی ایرلاین‌ها وجود دارد، گفت: اغلب شرکت های هواپیمایی دارای بدهی هستند و به دلیل نداشتن توجیه مالی مطلوب پرواز چارتری را انتخاب می‌کنند.

وی یادآور شد: در فرآیند متنوع‌سازی و آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، چنین مشکلاتی کاهش می‌یابد.

قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی ادامه داد: در حال حاضر ایرلاین‌های ماهان، ایران‌ایر و آسمان نرم‌افزارهای متنوع‌سازی نرخ بلیت هواپیما را در اختیار دارند، اما بقیه شرکت‌ها به این نرم‌افزار مجهز نیستند یعنی مثلا نمی‌توان از سه ماه قبل بلیت هواپیما را در این شرکت‌ها خریداری کرد.

نوریان با تأکید بر اینکه در متنوع‌ساز نرخ بلیت هواپیما به دنبال نظام‌مند کردن این سیستم هستیم، توضیح داد: البته مسافران بدانند قیمت خدمات در سیستم حمل و نقل هوایی قطعا بالاتر از قیمت خدمات در دیگر سیستم‌ها است به عنوان مثال غذایی که در هواپیما تهیه می‌شود به دلیل داشتن استانداردهای بالا نرخ بالاتری نسبت به غذای رستوران خواهد داشت که مسافر قدرت انتخاب منوی غذایی در متنوع‌سازی دارد.

قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی گفت : به عنوان مثال اگر مسافری مایل نباشد که در طول پرواز از منوی غذایی استفاده کند، مبلغی از قیمت بلیت وی کسر می‌شود.

وی اظهار داشت: به هر حال امیدواریم با اجرای توافقات ژنو و ارتباط سازندگان قطعات هواپیما با ایرلاین‌های داخلی مشکلت صنعت حمل و نقل هوایی برطرف شده و ایرلاین‌های توجیه مالی مطلوب‌تری داشته باشند.

قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی یادآور شد: قطعا اجازه نمی‌دهیم آزادسازی نرخ بلیت هواپیما بازار را به هم بریزد و طبق الگوی‌های بین‌المللی اجرای این مورد پلکانی خواهد بود.

وی تاکید کرد: طبق تجربه جهانی باید قیمت بلیت هواپیما در ساعات مختلف روز متفاوت باشد تا اقشار مختلف بتوانند از این سیستم استفاده کنند.

قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی گفت: در کنار مصوبات شورای عالی هواپیمایی فعالیت‌هایی توسط کمیته سازمان هواپیمایی درباره آزادسازی نرخ بلیت هواپیما انجام شده است.

نوریان بیان کرد: هر ایرلاینی در مسیرهای جدید که پرواز داشته باشد نرخ بلیت برای آنها آزاد است.

وی بیان کرد: در مصوبه اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مقرر شده است، این موضوع به صورت پلکانی اجرا شود، ضمن آنکه هیچ شرکتی حق کاهش پروازهای خود را ندارد.

قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره تلاش دولت برای جلوگیری از ایجاد بازار انحصاری در فروش بلیت هواپیما، گفت: سه ایرلاین هما، ماهان و آسمان 70 درصد ناوگان را در اختیار دارند اما دولت به عنوان حافظ حقوق مردم سعی می‌کند بازار رقابتی باشد و اجازه انحصاری شدن بازار را نمی‌دهد.

نوریان تاکید کرد: البته نمی‌توان برای ایرلاین هر تکلیفی را تعیین کرد و از او خواست که چابک باشد.

قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی گفت: طبق بند مصوب آزادسازی نرخ بلیت هواپیما ایرلاین‌ها حق کاهش پرواز خود پس از آزادسازی ندارند و دولت زیان شرکت‌ها را در نقاط محروم جبران می‌کند.

منبع: فارس