۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹

بزرگ‌ترین وارد‌کنندگان سلاح از آلمان

در میان 10 واردکننده بزرگ جنگ‌افزارهای آلمانی نام الجزایر، قطر و عربستان سعودی به چشم می‌خورد.
کد خبر : ۱۷۷۵۰۱
صراط: یک هفته‌نامه آلمانی در گزارشی با اشاره به صادرات گسترده تسلیحات آلمانی نوشت: عربستان، الجزایر و قطر ۳ مقصد مهم تسلیحات آلمانی هستند.

به گزارش «دویچه‌وله»،  فروش جنگ‌افزار ساخت آلمان در سال گذشته میلادی افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش، دولت آلمان در سال 2013 در مجموع 8/ 5 میلیارد یورو مجوز صادرات تسلیحات به صورت موردی صادر کرده است. این رقم 24 درصد نسبت به سال پیش از آن رشد نشان می‌دهد. از رقم یادشده 6/ 3 میلیارد یورو جنگ‌افزار به کشورهایی فروخته شده که نه عضو اتحادیه اروپا هستند و نه عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو). آلمان یک سال پیش از آن (2012) 6/ 2 میلیارد یورو به کشورهایی از این دست جنگ‌افزار صادر کرده بود.

در سال 2013 با مجوزهای غیرموردی هم 5/ 2 میلیارد یورو جنگ‌افزار صادر شده است؛ این رقم از متوسط سال 2012 کمتر است. بنا بر اعلام وزارت اقتصاد آلمان، مجوزهای غیرموردی برای صادرکنندگانی صادر می‌شود که دولت به آنها «اعتماد ویژه» دارد.

انتقاد مخالفان دولت آلمان

به گفته یکی از نمایندگان حزب «چپ‌ها» در پارلمان آلمان، هم اکنون تقریبا دو سوم صادرات تسلیحاتی آلمان به مقصد کشورهای خارج از ناتو است. او این موضوع را وحشتناک می‌داند: « آنگلا مرکل توجهی به این بحث نمی‌کند و تسلیحات آلمانی را در اختیار دیکتاتورها قرار می‌دهد.»

در میان 10 واردکننده بزرگ جنگ‌افزارهای آلمانی نام الجزایر، قطر و عربستان سعودی به چشم می‌خورد. کارشناس تسلیحاتی حزب سبزها در پارلمان آلمان تحویل سلاح به رژیم‌های تمامیت‌خواه را گرایش بسیار خطرناک و غیر مسئولانه سال‌های اخیر برشمرده که همچنان با شیب تندی ادامه دارد.

روز جمعه (9 مه/ 19 اردیبهشت) هم اعلام شده بود که آلمان با فروش 1/ 135 میلیون یورو تسلیحات سبک، در این زمینه هم رکورد تازه‌ای در سال 2013 ثبت کرده است. این رقم رشدی 43 درصدی نسبت به سال 2012 نشان می‌دهد. عربستان سعودی در این عرصه هم یکی از واردکنندگان اصلی جنگ‌افزارهای آلمانی بوده است.

منبع: فارس