۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۳
در اختتامیه جشنواره رادیو عنوان شد

ضرغامی: سوتی‌های ما پنهان نمی‌ماند

یک عده ای سوتی های صداوسیما را می گیرند و روی سایت های خود قرار می دهند، خود ما چرا این ها را جمع نکنیم و بگذاریم روی سایت؟ سوتی های ما چیزی نیست که از چشم کسی پنهان بماند.
کد خبر : ۱۷۷۶۰۴
صراط: مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین المللی رادیو شب گذشته با حضور سیدعزت ضرغامی رئیس رسانه ملی، حسن تقدس نژاد معاون اداری مالی صداوسیما، محمدحسین صوفی معاون صدا، مدیران و برنامه سازان رادیو، چهره های ادبی، سینمایی، تلویزیونی، مهمانان خارجی و نمایندگان رسانه های جمعی در سالن همایش های صداوسیما برگزار شد.

بنا بر این گزارش، در این مراسم ضرغامی در سخنانی ضمن تبریک روز میلاد امام علی(ع) گفت: از برگزارکنندگان مراسم تشکر می کنم و حضور هزار و پانصد نفر از همکاران با توجه به حضور مهمانان خارجی کار ارزشمندی است. ضمن اینکه داوری ها در بخش داخلی و خارجی بسیار مهم بود و امیدوارم ار فضای کارشناسی استفاده درستی شده باشد.

وی ادامه داد: قصد داشتم در این مراسم یک مقاله و 3 نکته را بیان کنم که با توجه به محدودیت زمان از  آن صرف نظر می کنم و یک مورد نصف و نیمه را عنوان میکنم. امروز حوزه صدا، حوزه مقدسی در کشور است. معاونت صدا با 26 شبکه سراسری و ملی و ده ها شبکه برون مرزی و ده ها شبکه استانی یک مجموعه عظیم و دتاثیرگذار در سطح بین الملل ایجاد کرده که مایه خوشحالی ماست.

ضرغامی اظهارداشت: من آمار این چند ساله معاونت صدا را که بررسی می کردم، برخی خیلی عجیب است. مدیریت برخی از انها خیلی پیچیده است. میزان برنامه ها 3 برابر شده و آخرین آمار هزار و دویست و 22 برنامه است. این برنامه ها محقق، مجری، تهیه کننده و ناظر دارد و هرکدام دریایی از کار فکری و هنری است که روی آنتن می رود.

وی افزود: اداره این همه شبکه عالمانه، تاثیرگذار و آموزش دهنده کار دشواری است و الیته بازخوردهایی که از مخاطبان به دست ما می رسد و خیلی از آنها هم عالمانه است، نشان می دهد رادیو کار خود را به درستی انجام داده است. گزارش شورای نظارت هم بسیار کمتر شده و بسیار دلگرم کننده است. اشکالات پخش نیز با این حجم برنامه و مطالبات و توقعی که وجود دارد و حساسیت هایی که به لحاظ قومی و فرهنگی است و باید رعایت هم شود، بسیار کم شده است.

رئیس رسانه ملی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: البته تریبون هم باز است و گاهی هم نمی شود آن را کنترل کرد. مثلا وقتی مجری برنامه کودک به کودکی می گوید حال مادرت خوب است؟ گوشی را بده با او صحبت کنم و کودک پاسخ می دهد مادرم حمام است، مجری می گوید خوب گوشی را بده به پدرت، کودک می گوید او هم حمام است، مواردی نیست که بتوان کنترل کرد و در آن لحظه این توانایی مجری است که چنین مسائلی را جمع می کند.

وی ادامه داد: یک عده ای سوتی های صداوسیما را می گیرند و روی سایت های خود قرار می دهند، خود ما چرا این ها را جمع نکنیم و بگذاریم روی سایت؟ سوتی های ما چیزی نیست که از چشم کسی پنهان بماند.

به گزارش فارس، ضرغامی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه پیشنهادات مشترک برنامه سازی با کشورهای خارجی پرداخت و خطاب به معاون صدا گفت: سال آینده اولویت قائل شوید برای برنامه های خارجی و روی محورهایی که می تواند مشترک باشد. رادیو پاک است و همه جا این پاکی ها را حفظ کرده است. در تصویر و رسانه های تصویری فساد فراوانی ایجاد می شود. رادیو در سطح جهانی نسبت به تصویر بسیار پاک تر، صادقانه تر، اغنا کننده تر و همراه تر است.

وی با بیان اینکه صدا باید از آسیب سیما محفوظ بماند. صدا را باید از تهدید سیما مصون بداریم و افراد در این حوزه دو منظوره نشوند، عنوان داشت: اگر بنده اوقات فراغت برایم ایجاد شود که مانند 19 سالگی ام، مطلب می نوشتم و در رادیو خوانده میشد و لذت می بردم، دوست دارم بتوانم این کار را با فراغ بال انجام بدهم و لذت ببرم.

وی اظهارداشت: موضوع خانواده، محیط زیست و استقلال فرهنگی مقولاتی است که در سال آینده جشنواره مورد استفاده قرار بگیرد. در مراسم افتتاح شبکه نسیم و در نقطه لب مرزی مریوان که پیش تر از این دشمن وابسته آن را ناآرام کرده بود، 20 هزار نفر از مردم این شهر حضور پیدا کردند و یک برنامه شاد چند ساعته اجرا شد. چون محور خانواده است، همه چیز تضمین شده خواهد بود.

وی افزود: همچنین محیط زیست در کشور ما در اولویت است و پیام های مشترک بسیاری با سایر کشورها داریم. از نوآوری ها هم می توانیم استفاده کنیم. در حوزه تجربی و علمی هم خوب است. محیط زیست فقط طبیعت نیست؛ این همه شبکه های پورنوگرافی و مبتذل حتما باید مورد اعتراض ما باشد. این موارد با حجم بالای تبلیغاتی که در فضای مجازی دارند،از بمب اتمی بدتر هستند . بدترین تصاویر و گمراه کننده ترین برنامه ها را برای کودکان و بچه ها به نمایش می گذارند. ما باید با این موارد مبارزه و در این باره روشنگری کنیم.

رئیس رسانه ملی در ادامه سخنان خود در اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین المللی رادیو در تشریح موضوع  استقلال هویت و فرهنگ عنوان داشت:سالهاست دنیا به این سمت می رود که یک فرهنگ را وارد کند. هدف این است که فرهنگ را نابود کنند و الان اگر شما از یک کودک ژاپنی یا استرالیایی بپرسید که چگونه زندگی می کنند، چیزی جز قهرمانان امریکایی نمی شناسند، شاید هم در این حوزه موفق عمل کرده اند. آن همه مشاهیر و فرهنگ نادیده گرفته می شود، البته این مشکل جامعه خود ما هم هست که توجهی به آن نمی شود.

ضرغامی همچنین به سفرش به یکی از کشورهای اروپایی و دیدار با رئیس رادیو و تلویزیون این کشور اشاره کرد و گفت: از این فرد پرسیدم که برنامه های شما برای تولید آثار چیست؟ شانه هایش را بالا انداخت و گفت: مشکلات مالی داریم و صرف نمی کند، برنامه های هالیوود هست. در حالی که جمهوری اسلامی از روز پیروزی انقلاب به دنبال کسب فضایل الهی بود و این امواج به همه دنیا رفته و یکی از پیام ها این است که هویت ها حفظ شود.
منبع: فارس